Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons

Op het Balocco-testcircuit in Italië heeft Lancia de sportieve toekomst van het merk ingeluid met de presentatie van twee nieuwe Ypsilons: de volledig elektrische Ypsilon HF en de mild-hybride Ypsilon HF Line. Met deze debuten blaast Lancia nieuw leven in het iconische HF-label, dat ooit iconen als de Delta Integrale sierde.
De absolute ster van het evenement was de Ypsilon HF: een compacte elektrische hatchback met 280 pk, 345 Nm koppel en een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. Met een verlaagd onderstel, breder spoor en een Torsen sperdifferentieel mikt hij duidelijk op liefhebbers van serieuze prestaties. Het rijbereik bedraagt tot 370 km volgens de WLTP-norm, en dankzij 100 kW snelladen zijn de eerste 100 km in tien minuten bijgetankt. Ook het interieur is high-performance: denk aan sportstoelen in Econyl, een lederen stuur met HF-logo, en het nieuwe 10,25” S.A.L.A.-infotainmentsysteem. Deze versie zal na de zomer op de weg verschijnen met een prijs vanaf €40.200 incl. btw.
Voor wie dagelijks sportieve flair zoekt zonder het prijskaartje van een hot hatch, is er de Ypsilon HF Line. Die deelt de designtaal van de HF, inclusief het rode olifantenlogo, maar wordt aangedreven door een 110 pk sterke 1.2L mild-hybrid met een topsnelheid van 190 km/u. Deze versie is vanaf nu verkrijgbaar in Belgische showrooms voor een prijs vanaf €27.300 incl. btw.
Lancia’s terugkeer naar de autosport wordt ondersteund door de Ypsilon Rally4 HF, die 212 pk levert en het speerpunt vormt van de nieuwe Trofeo Lancia Cup. Ook jong talent krijgt een kans via de Ypsilon HF Racing, een toegankelijke racewagen van 145 pk die voldoet aan FIA-veiligheidsnormen.
Het vernieuwde HF-logo, met de rode olifant als blikvanger, symboliseert niet alleen Lancia’s race-erfgoed maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk, waarin emotie, stijl en technologie hand in hand gaan.
