Mercedes-AMG Concept GT XX

Mercedes-AMG heeft de Concept GT XX gepresenteerd, een volledig elektrische vierdeurs supersportwagen die de toekomst van AMG-prestatie markeert . Dit indrukwekkende studiemodel is ontworpen om de kloof tussen straatauto en circuitauto te dichten, met baanbrekende technologie in aandrijving, batterij en chassis. Het bundelt AMG’s erfgoed van brute kracht en exclusieve luxe met moderne elektrische innovaties. Zo belooft de GT XX echt het “nieuwe AMG-sportwagen”-gevoel, soms omschreven als een vorm van ‘hybride performance’ , een combinatie van explosieve acceleratie en efficiënte aandrijving . In 2026 moeten veel van deze technieken (zoals het 800V-laadsysteem) hun weg vinden naar de eerste productie-AMG’s op het nieuwe AMG.EA platform.
Drie axiale-fluxmotoren leveren meer dan 1.360 pk
De aandrijflijn van de GT XX is volledig nieuw: hij telt drie axiale-flux elektromotoren – één voor en twee achter . Axiale-flux motoren zijn extreem compact: ze zijn ongeveer 67% kleiner en lichter dan conventionele radiale motoren, maar leveren drie keer zoveel vermogen per volume-eenheid . Gezamenlijk stuwen de motoren de GT XX naar een piekvermogen van meer dan 1.341 pk (>1.000 kW) . Daardoor accelereert deze AMG-sportwagen lichtvoetig, en is een theoretische topsnelheid van ruim 360 km/h mogelijk .
De driveline is volledig variabel vierwielaangedreven (AMG Performance 4MATIC+), zodat het koppel elektronisch wordt verdeeld voor maximale grip . Onder normale omstandigheden werken vooral de achterste motoren; het voorste exemplaar wordt bij volle kracht inzet– bij accelereren of regenereren – automatisch losgekoppeld om efficiëntie te sparen . Dankzij vloeistofkoeling en hightech batterijmanagement blijft de volle kracht lang beschikbaar, net als bij de hybride Formule 1-motoren van Mercedes-AMG

400 km in vijf minuten: ultrasnel laden
Bij dit studiemodel is ook het laadproces revolutionair. AMG ontwikkelde samen met partners een 350 kW+ laadstation dat constant rond de 850 kW kan leveren . Daardoor kan de Concept GT XX in slechts circa vijf minuten genoeg energie tanken voor een rijbereik van ongeveer 400 km (WLTP) . Ter illustratie: dat is ruwweg de afstand van het AMG-hoofdkantoor in Affalterbach tot het Belgische circuit van Spa-Francorchamps . Deze extreem korte laadpauze komt doordat de GT XX werkt met een systeemspanning boven 800 volt en laadstromen tot 1.000 Ampère . In de praktijk betekent dit dat het opladen bijna net zo snel gaat als tanken – mits toekomstig ultra-snelladers met dergelijke vermogens beschikbaar zijn. Daarmee zet Mercedes-AMG een nieuwe standaard: een all-electric tankstop in vijf minuten met een laadvermogen van ≥850 kW
Gestroomlijnd design en actieve aerodynamica
Het koetswerk van de GT XX is net zo opvallend als zijn techniek. Met een lengte van 5,2 m en bijna 2 m breed oogt hij imposant, maar de vormgeving is uiterst gestroomlijnd. De auto heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,198 dankzij actieve aerodynamica, een verzonken voorruit en luchtgeleiding onder de vloer . Zelfs de wielkasten en velgen helpen: de 21-inch lichtmetalen velgen hebben beweegbare lamellen die zich automatisch openen bij het remmen voor koeling en sluiten bij hoge snelheid om weerstand te verminderen .
Aan de voorzijde pronkt de kenmerkende brede Panamericana-grille met grote ster, en de carrosserie is afgewerkt in een opvallend oranje elektroluminescente lak. Dit nieuwe verftype kan stroom geleiden en licht geven: hij verandert van kleur bij het opladen of remmen en kan animaties tonen over de laadstatus . Ook achteraan zijn hightech elementen te zien: de achterruit is vervangen door een vaste carbonplaat met een AMG-decal, en een uitschuifbare spoiler die vrijwel onzichtbaar wegklapt voor een superlage luchtweerstand van cd=0,198

Innovatief interieur met duurzame materialen
Binnenin bevestigt de GT XX zijn puristisch sportkarakter. Het dashboard is laag en breed, met twee grote touchscreens (10,25″ voor de bestuurder, 14″ in het midden) en een zogenaamd Yoke-stuur vol fysieke knoppen . De kuipstoelen zijn gemaakt van carbonfiber en bekleed met Labfiber, een biotechnologisch leeralternatief dat op plantaardige polymeren en gerecycled rubber uit AMG GT3-racebanden is gebaseerd . Daardoor voelt het leer duurzaam én luxueus aan, zonder dierlijke bijproducten . In het middenconsole trekt een oranje verlicht element de aandacht: dit slanke buizenpatroon symboliseert de hoogspanning van de elektrische aandrijving . Overal in de cabine zijn oranje details terug te vinden (stiksels, lichtlijntjes), als knipoog naar de krachtige elektrische energiestromen. Het interieur is doelgericht: geen achterbank zichtbaar, geen luxe overdaad, maar wel genoeg comfort voor een AMG. Het samenspel van hightech schermen, duurzame materialen en race-georiënteerde styling zorgt voor een unieke AMG-sfeer, high-performance in optima forma.
AMG’s toekomstvisie: hybride performance gaat elektrisch
De Concept GT XX is niet zomaar een showauto; hij laat zien waar Mercedes-AMG naartoe wil. CEO Michael Schiebe stelde dat deze conceptcar “de volgende mijlpaal in de geschiedenis van AMG” is en “een geheel nieuwe dimensie van performance” ontsluit . In AMG-termen betekent dit dat brute acceleratie en pure rijbeleving nu hand in hand gaan met geavanceerde technologie en elektrisch rijden. De GT XX dient tegelijk als proefplatform voor de nieuwe AMG.EA architectuur: een 800V-platform met directe celkoeling dat in 2026 op de markt komt bij de eerste elektrische AMG’s . Voor Belgische autoliefhebbers is de Concept GT XX een voorbode van de toekomst: een sportwagen zonder benzinegeluid, maar mét de typische AMG-ziel. Het toont hoe ‘hybride performance’ eruit kan zien in een puur elektrische supercar – namelijk een onvoorwaardelijke acceleratie en weergaloze handling, maar dan op stille, duurzame wijze. Kortom, de Concept GT XX belichaamt Mercedes-AMG’s visie op de toekomst: explosieve power en luxe vertaald naar het elektrische tijdperk, klaar om een nieuw tijdperk van prestaties in te luiden





Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons
