Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

SEAT Leon break 1.5 TGI 130 pk DSG

De nieuwe SEAT Leon 1.5 TGI breidt het gamma van de populaire Leon verder uit. Deze 1.5 TGI viercilindermotor op aardgas vindt zijn plaats naast het uitgebreide aanbod aandrijflijnen zoals de benzine (TSI), diesel (TDI), mild hybride (eTSI) en de plug-in hybride (e-hybrid).

De Seat Leon TGI is uitgerust met een 1.5 TGI viercilindermotor die 130 pk en 200 Nm koppel levert, goed voor een sprint naar de 100 km/h in 9,9 sec. De Leon maakt gebruik van drie cng-tanks (Compressed Natural Gas) die onder de kofferruimte geplaatst zijn die goed zijn voor een totale capaciteit van 17,3 kg. Verder is er ook een benzinetank voorzien die 9 liter groot is en gebruikt wordt als de cng-tank leeg gereden is om tot bij het volgende cng-tankstation te komen. Het tanken van de cng is even simpel als gewoon tanken en gebeurd ook achter dezelfde klep. De TGI-technologie heeft naast zijn lagere uitstoot ook nog een ander heel groot voordeel namalijk de lage kost per kilometer. Tijdens onze test konden we een verbruik van 4,2 kg aardgas/100 km vaststellen en zo dus een rijbereik van 411 km bekomen. Als je weet dat vandaag de dagprijs van aardgas 1,210 EUR/kg is dan merk je meteen hoe hij aan zijn lage kost per kilometer komt en zo tot 50% goedkoper is dan een gelijksoortige benzine uitvoering maar zelfs ook 30% goedkoper dan een diesel uitvoering! Wat het rijden betreft merk je totaal geen verschil ten opzichte van een gewone benzine of diesel wagen. Ook de omschakeling  naar benzine als de cng-tank leeg is gebeurt naadloos. Nog een groot voordeel bij cng is dat je in elke parkeergarage welkom bent.

De Xcellence uitvoering, zoals wij konden testen is de hoogste voering van deze Leon break, standaard wordt hij zeer compleet geleverd met 3 zones klimaatregeling, 17 duims aluminium velgen, Seat Connect met navigatie weergegeven op het 10” grote infotainmentscherm dat volledig aanpasbaar is maar toch enige gewenning vraagt. De spraakbediening die via de magische woorden ‘Hola Hola’ kan geactiveerd worden begrijpt niet altijd even goed wat je vraagt, zelfs niet na meerdere keren. Maar tot vervelens toe reageert hij heel regelmatig zelfs tijdens een gesprek onder passagiers en nog erger zelfs op muziek die aan het afspelen is. Hopelijk is dit te verhelpen door een update van het systeem. De Leon TGI versie krijgt ook standaard de virtual cockpit mee die volledig naar wens te personaliseren is en de rijhulpsystemen alsook de navigatie weergeeft. Je kan hier ook het rijbereik van beide tanks aflezen en ook het gecombineerde rijbereik. De sfeerverlichting en de ledstrip die zich over de volledige voorkant van het dashboard strekt creëren een aangename sfeer in het donker. Deze ledstrips, namelijk die op de deur hebben ook nog een andere functie zoals de dodehoek indicatie en als je bij de deur opent kleuren ze rood om aankomend verkeer hiervan attent te maken.

Met zijn 4.64 meter is de Leon break een zeer ruime wagen en dat merk je meteen al door het feit dat je op de achterbank een aangename zithouding hebt. Belangrijker nog, je hebt er meer dan beenruimte genoeg. Ook de koffer is zelfs dankzij de plaatsing van de cng-tanks onder de koffer ruim voldoende, met de zetels neergeklapt kan het volume oplopen tot een mooie 1600 liter.

Maar er zijn natuurlijk niet alleen maar voordelen aan het cng rijden, een groot nadeel is momenteel dat er niet aan elk tankstation cng kan getankt worden. DATS 24 zet hier wel heel hard op in en biedt aan bijna elke DATS 24 pomp de mogelijkheid om cng te tanken. Verder is er ook het feit dat begin 2020 de Volkswagen group aankondigde dat het niet meer  gaat investeren in de verdere ontwikkeling van cng-motoren maar vooral wil inzetten op de ontwikkeling van elektrische wagens. Op zich is dit niet erg maar toekomst gezien als we naar de Euro 7 norm zouden gaan dan kan je geen nieuwe cng wagen meer kopen die aan de norm voldoet.

Een Leon break 1.5 TGI 130pk DSG Xcellence kan je bestellen vanaf 32.020€ wat toch wel een meerkost van 3200€ is voor de cng-installatie als je vergelijkt met de gewone 1.5 TSI versie van 130pk. Onze testwagen werd geleverd voor de prijs van 35.649€. Wil je onze test van de 1.5 eTSI 150pk versie en de test van de sportievere spaanse neef de Cupra Leon break 1.4 e-HYBRID ook lezen dat kan via de voorziene links.

Hier nog een handige link naar de tankstations die momenteel cng aanbieden.