Toyota Proace City Verso 1.2L Family

In een markt waar SUV’s de bovenhand nemen, gooit de Toyota Proace City Verso 1.2L Family het over een andere boeg. Geen loze beloftes, geen sportieve façade, geen overdesign. Wat je wél krijgt? Een eerlijke, ruime en bijzonder praktische gezinswagen die zijn oorsprong als lichte bestelwagen niet probeert te verbergen.
Geen franjes, wél functioneel
De Proace City Verso kiest resoluut voor functionaliteit boven franjes. Met zijn rechthoekige silhouet, hoge daklijn en grote schuifdeuren is deze MPV vooral gebouwd om het leven gemakkelijker te maken. In de Family-uitvoering met korte wielbasis en vijf volwaardige zitplaatsen, krijg je verrassend veel binnenruimte. De kofferruimte start al bij 597 liter, en met de achterbank platgeklapt neem je tot 2.693 liter mee. Denk: kinderwagens, fietsen, valiezen én de hond. Maar dan allemaal in één keer.
Het interieur is eenvoudig maar doordacht. Alles zit waar je het verwacht, van de versnellingspook tot het touchscreen. De afwerking is degelijk, met slijtvaste materialen die gemaakt zijn om jarenlang kindervoeten en plakkerige vingertjes te doorstaan. In de Family-uitvoering krijg je automatische airco, parkeercamera, keyless start en een centraal infotainmentscherm dat snel en intuïtief reageert, inclusief ondersteuning voor draadloze Apple CarPlay en Android Auto.
Soepel op de baan, zonder sportieve ambities
Onder de motorkap ligt een 1.2 liter driecilinder turbobenzine, goed voor 110 pk in combinatie met een manuele zesbak. Deze motor is aangenaam in gebruik: hij pakt vlot op, schakelt soepel en is verrassend stil, zeker in stadsverkeer of bij normale snelheden op de autosnelweg. Wie op zoek is naar een speelse rijervaring komt echter bedrogen uit. De Proace City Verso rijdt comfortabel en gecontroleerd, maar nodigt niet uit tot bochtenwerk of dynamische acceleraties. En dat is prima hij is echter gebouwd voor gezinnen, niet voor de Nürburgring.
De vering is zacht en vergevingsgezind, wat zich in België vertaalt naar een ontspannen rit over kasseien, tramsporen en de “occasionele” put in het wegdek. Desondanks de rechte rug van de zetels geeft de hoge zitpositie een goed overzicht wat het rijden in stadscentra als Antwerpen, Gent of Brussel net dat tikkeltje aangenamer maakt.

Verbruik in de praktijk: wat je écht mag verwachten
Officieel belooft Toyota een verbruik van 6,7 liter per 100 kilometer (WLTP), maar wie vaak korte ritten maakt, kinderen moet gaan oppikken of dagelijks pendelt op de E40, zal merken dat dit cijfer zelden wordt gehaald. In de praktijk mag je rekenen op een realistisch gemiddeld verbruik van 8,7 liter per 100 km. Niet uitzonderlijk zuinig, maar zeker niet buitensporig voor een wagen van dit formaat en gewicht.
Wie hoofdzakelijk op snelwegen rijdt, kan iets gunstiger uitkomen, maar wie veel in stedelijke verkeersomstandigheden rijdt, zal rond dat gemiddelde blijven hangen.
Gemoedsrust met een grote G
De 1.2L motor komt net zoals meerdere onderdelen van de Proace City uit de Stellantis-groep, en hoewel er in het verleden opmerkingen waren over de natte distributieriem benadrukt Toyota dat elk blok in hun Proace City’s extra wordt gecontroleerd. En zoals je van Toyota mag verwachten, geldt in België een garantie tot 10 jaar of 200.000 kilometer, op voorwaarde van jaarlijks onderhoud bij een erkende dealer. Combineer dat met de uitstekende reputatie van het merk qua aftersales en betrouwbaarheid, en je hebt een van de veiligste keuzes in het segment.

Waarom dit in België misschien wel de slimste keuze is
De Toyota Proace City Verso 1.2L Family is geen wagen voor mensen die auto’s kopen om indruk te maken. Het is een wagen voor mensen die een praktische keuze willen maken zonder toe te geven op kwaliteit of comfort. Hij rijdt aangenaam, biedt bakken ruimte, komt met een eerlijke uitrusting en geeft je de gemoedsrust van een echte Toyota maar dan in een verpakking die toevallig ook perfect werkt voor een Belgisch gezin.
Met een vanafprijs rond de €34.000 à €36.000 incl. btw biedt hij ook financieel een interessante positie tegenover de concurrentie, zoals de Citroën Berlingo of Peugeot Rifter, maar dan met langere garantie en Toyota’s betrouwbaarheid bovenop.
De Proace City Verso is geen statement, geen lifestyle. Hij is gewoon juist. En soms is dat alles wat je nodig hebt.





