Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma ging niet onopgemerkt voorbij. In januari 2023 werden de eerste beelden van het Volkswagens nieuwe vlaggenschip de wereld ingestuurd. De wagen die voorheen Volkswagen ID. Aero genaamd was, werd Volkswagen ID.7 gedoopt, misschien ook niet geheel een onverwachte keuze omdat hij het elektrische oeuvre aan de top van het gamma komt vervoegen. Hij helpt ook Volkswagen mee hun ambitie waar te maken om tegen 2030 bijna 80 procent van de in Europa geleverde Volkswagens 100 procent elektrisch te zijn.

De nieuwe ID.7 is een 4.96 m lange berline-coupé met een lange wielbasis van 2.96 m. Hij is met 1.53 m de laagste uit het ID gamma. Dankzij het aerodynamische design van deze berline-coupé bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,23. De voorkant van het voertuig is grotendeels gesloten en wordt vooral gekenmerkt door de grote motorkap en de ledkoplampen, met een fijne ledbalk voor de dagrijlichten en de richtingaanwijzers, geïntegreerd in het bovenste deel. Achteraan benadrukken horizontale lijnen de breedte van de ID.7. De meest opvallende van deze lijnen is een dwarse ledstrip die doorloopt in de afgeronde ledachterlichten met speciale dynamische richtingaanwijzers. Ook markant is dat het centrale deel van de ledstrip wit is en alleen rood wordt zodra de verlichting worden aangestoken. Een belangrijk aerodynamisch en visueel opvallend detail is de spoilerlip van de grote achterklep.

Het interieur van de Volkswagen ID.7 is echt riant, dit heeft hij vooral te danken aan zijn grote wielbasis van 2.966 mm die veel binnenruimte creëert. Voor de ID.7 heeft Volkswagen de kritieken die er regelmatig vielen over de wat twijfelachtige materiaalkeuze van het interieur ter harte genomen. De overvloed aan plastic afwerking werd dan ook vervangen door aangename premium materialen die fijn aanvoelen en er ook mooi uitzien. Het bestuurdersdisplay wordt nu ook mooi ingewerkt in het dashboard het geeft de nodige informatie perfect en duidelijk weer zonder een overvloed te bieden van info en zorgt samen met de mooi gestileerde ventilatieroosters voor een strak design van het dashboard. De middenconsole biedt een ruime voorraad aan opbergruimte die ook nog eens volledig kan afgedicht worden.

De zetels die in onze ID.7 Pro Business Premium gemonteerd waren, waren ergoactive-stoelen en zijn elektrisch verstelbaar in maximaal 14 posities en waren voorzien van temperatuur- en vochtigheidssensoren die geïntegreerd zijn in de stoelen. Die bepalen dan de behoefte aan verkoeling en/of verwarming en regelen de ventilatie. Vooraan en achteraan word je voorzien van een zee aan ruimte, zelfs achteraan heb je als volwassen persoon beenruimte genoeg. Daarenboven krijg je nog een bagageruimte van maar liefst 532 liter.

Maar wat in de andere ID modellen nog een hekel punt was dat waren de sliders onderaan het infotainmentsysteem. Dit issue is helemaal van de kaart bij de ID.7, deze krijgt eindelijk de update waarin de sliders verlicht zijn zodat ze in het donker ook bruikbaar zijn. De bediening van de blaasrichting van de ventilatieroosters zelfs in het touchscreen onderbrengen dat is dan misschien weer een brug te ver, dit zorgt voor onnodige afleiding tijdens het rijden. De software die er nu op draait kreeg een grondige update waardoor het vloeiender en intuïtiever werkt, onderaan het scherm krijg je nu meteen toegang tot de meest gebruikte functies en bovenaan staan er ook nog verschillende snelkoppelingen dus het werkt zeer fijn.

Een zeer leuk detail wat waarschijnlijk alleen de gadget freaks gaan opmerken is dat als je de kleur van de sfeerverlichting verandert dan verandert de kleur van de homeknop ook mee naar die kleur, een klein detail wat toch wel zeer leuk is.

De Volkswagen ID.7 kan optioneel uitgerust kunnen worden met het nieuwe slimme glazen panoramadak. Dankzij een in het glas geïntegreerde PDLC-laag (polymer dispersed liquid chrystal) kan het transparante dak in een oogwenk ondoorzichtig worden gemaakt, en daarna weer kristalhelder. Dat maakt dat je het interieur dankzij het grote panoramadak kan voorzien van het nodige zonlicht maar ook simpelweg kan verduisteren.

Ook de aandrijflijn werd grondig aangepakt, de Volkswagen ID.7 is beschikbaar met 2 verschillende accupakketten en met de vernieuwde 286pk sterke elektromotor op de achteras. Daarmee is hij het eerste MEB-model met het nieuwe, door Volkswagen ontwikkelde aandrijfsysteem. Dankzij een groot aantal verbeteringen die een positief effect hebben op het vermogen en de efficiëntie van de elektromotor wordt hij zeer energiezuinig en konden wij moeiteloos rijden aan een verbruik van 15kWh/100km niet gek veel meer dan de opgegeven 14,2kWh/100km van de WLTP. Aan dat verbruik maakt het je wel mogelijk om effectief 500km en meer te rijden met een acculading. De 0-100 tijd bedraagt slecht 6,5 seconden en heeft een topsnelheid van 180km/u.

De ID.7 Pro zal uitgerust zijn met een batterij van 77 kWh (brutocapaciteit: 82 kWh), met een DC-oplaadcapaciteit van 170 kW. De ID.7 Pro S, waarvan de marktlancering later is gepland, zal dan weer voorzien zijn van de nieuwste batterij van Volkswagen, met een energiecapaciteit van 85 kWh (brutocapaciteit: 91 kWh). De DC-oplaadcapaciteit van deze batterij zal 200 kW bedragen. Een nieuw systeem voor thermisch beheer zorgt ervoor dat de batterij vóór een oplaadstop wordt gepreconditioneerd. Deze preconditionering begint automatisch wanneer de navigatie naar een laadstation wordt geactiveerd.

De Volkswagen ID.7 kan je bestellen in de Pro 77 kWh 286 pk , deze prijzen starten vanaf 60135€ . Ga je voor de versie hoger, de Pro Business Premium 77 kWh 286 pk start dit op 62930€. Onze testwagen kostte 77360€ met toevoegingen zoals de Harman Kardon installatie en de warmtepomp (1180€) die jammer genoeg nog steeds niet standaard is bij de ID’s

Conclusie

De laatste toevoeging aan het Volkswagens elektrische gamma getuigt van de constante vooruitgang. Dat maakt de Volkswagen ID.7 terecht het vlaggenschip uit de ID reeks, het premium afwerkingsniveau en riante binnenruimte zorgen voor een aangenaam luxueus interieur. De upgrade van het infotainment en alles daarrond nemen vele frustraties weg. Daarbovenop geniet je van de efficiëntie die de nieuwe aandrijflijn van 286 pk sterk biedt. Deze komt volledig tot zijn recht in de ID.7 hij heeft voldoende vermogen om aangenaam te rijden maar is ook voldoende zuinig om het maximale rijbereik te garanderen.

De recente voorstelling van de ID.7 Tourer kunnen we dan ook alleen maar met open armen ontvangen omdat deze hetzelfde comfort met nog meer ruimte biedt.

    PLUS

  • Herkenbaar design maar toch vernieuwend

  • Binnenruimte

  • Software infotainment

  • Zuinig

    MIN

  • Warmtepomp in optie