Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Lexus NX 450h+

De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en in 2017 kreeg de Japanse cross-over-SUV een facelift. In 2021 krijgt deze populaire SUV een volledige nieuwe make-over. In een snelle oogopslag kan je wel nog even denken, tiens dat is toch dezelfde als die er al was… Omdat ze bij Lexus vasthouden aan de gekende lijnen en vormen van de NX blijft hij zeer herkenbaar maar toch is hij volledig gerestyled. Dit merk je aan de buitenzijde en het interieur maar ook vooral onder de motorkap door het voor de eerste keer toevoegen van een plug-in hybride wat hem meteen ook de eerste PHEV uit de Lexus geschiedenis maakt.

Exterieur

De nieuwste generatie Lexus NX is gebouwd op het met de Toyota RAV4 gedeelde nieuwe GA-K-platform van Lexus, dit maakte het mogelijk om te werken met een bredere wielbasis, ook zijn lengte groeide met 20mm en de wielbasis met 30mm. Nog een belangrijk punt is dat het zwaartepunt met 20mm verlaagd is. De grote rechtopstaande Lexus grille die prominent de voorkant van de Lexus NX bepaalt zorgt samen met de spitse led-koplampen voor een sportief en dynamisch uiterlijk. Er is een lange motorkap die via een licht golvende daklijn eindigt in een stevig robuust ogende achterkant die de nieuwe L-vormige “blade lightning” achterlichten meekreeg. Voortaan wordt het logo op de kofferklep vervangen door de naam ‘LEXUS’ voor een strakkere en modernere look. De korte overhang en afgevlakte wielkasten maken het mogelijk om grotere sportievere velgen te monteren tot 20 duim. Met deze nieuwe hippere look straalt het luxe merk van Toyota terug en kan volledig mee in het premiumsegment.

Interieur

De grootste vernieuwingen zijn te vinden in het interieur bij de Lexus NX, de cabine werd ontworpen volgens het nieuwe Tazuna-concept, een Japanse filosofie waarmee men de focus legt op het geven van directe, intuïtieve controle over het voertuig, zonder je blik van de weg af te wenden. Alleen zo kan de bestuurder vertrouwen en volledige controle hebben over zijn voertuig. Door de dashboard strakker te maken en een rustgevoel te creëren door het gebruik van akoestisch glas slagen de designers hier best goed in.

Van stuurwiel, versnellingspook tot zelfs de armsteun op de middenconsole werden aangepakt. Een groot optioneel 14 duim infotainmentscherm dat ergonomisch geplaatst is vervangt de wirwar van random geplaatste knoppen uit de vorige generatie. Bijna alles wordt bediend via het infotainmentdisplay, oke we horen jullie al denken… liever knopjes… Lexus lost dit simpel op door 2 bedieningen op het scherm te plaatsen, samen met een volumeknop en het onderste deel van het scherm wordt dit gebruikt voor vaste courante bedieningen. Het bestuurdersdisplay is voorzien van meer dan voldoende informatie, soms van zelfs te veel info met nu en dan onleesbaar kleine icoontjes.

Nog een mooie innovatie die voor het eerst geïntroduceerd wordt bij Lexus is het e-slot, elektronische deurontgrendeling. Dit vervangt de oude deurhendel door een drukknop die zo gepositioneerd is dat je hem bijna vanzelf indrukt bij het openen van het portier. Het systeem is gekoppeld aan de dodehoek sensoren en bij detectie van fietsers tijdens het openen van de deur laat het de ontgrendeling niet toe. In de kofferruimte biedt de NX 450h je een mooie 554 liter aan, dit kan je maximaal uitbreiden tot 1436 liter met de stoelen neergeklapt. Onder de bagagevloer is er ook een praktische ruimte van 21 liter voorzien voor het opbergen van de kabels. De toegang tot deze bagageruimte werd geoptimaliseerd, met name de snelheid van het openen van de klep, die werd met de helft gereduceerd naar 4 seconden. In het ruime interieur is er achteraan voldoende been en zitruimte voorzien, zelfs voor de grotere mensen onder ons. Voor de afwerking in de cabine koos Lexus voor degelijke premium materialen, dit zorgt voor een gevoel van luxe en kwaliteit en maakt het aangenaam vertoeven in de NX 450h+.

Motorisatie/ rijden

Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van Lexus’ eerste plug-in hybride aandrijflijn, die op basis van de meer dan 15 jaar ervaring op vlak van hybride aandrijving ontwikkeld is.

De NX 450h+ is voorzien van een 2,5 liter hybride Atkinson-motor, een 134 kW sterke elektromotor vooraan, een 40 kW sterke elektromotor achteraan, een hybride transmissieas en om het geheel compleet te maken een oplaadbare lithium-ionbatterij van 18,1 kWh. Met een 230 V/32 A-aansluiting laad je het in de vloer geplaatste accupakket met de 6,6 kW boordlader op in slechts 2,5 u. Het systeemvermogen van deze potente aandrijflijn bedraagt een mooie 309 pk, hiermee brengt de NX 450h+ je naar de 100 km/h in slechts 6,3 seconden. Er is slechts een brandstofverbruik rond de 1 l/100km, hou er wel rekening mee dat je batterij maximaal geladen moet zijn om deze mooie cijfers te behalen, gebruik je alleen de benzinemotor dan kom je uit rond de 7 liter wat ook helemaal niet slecht is. Puur elektrisch kan je ongeveer 55 kilometer probleemloos afleggen, elektrisch rijden kan tot een snelheid van 135 km/h, dan wordt er assistentie van de benzinemotor gevraagd. De topsnelheid is gelimiteerd op 200 km/h. Voor vele mensen is het elektrisch rijbereik meer dan voldoende en hierdoor kan het verbruik gedrukt worden. Het aanzetten gebeurt dan geruisloos dankzij de elektromotoren en als er meer vermogen of snelheid nodig is dan wordt er naadloos overgeschakeld naar de benzinemotor. Je merkt dat de afstelling van de hele wagen doelt op comfort, dus als je echt sportief wil rijden is dit niet meteen de beste keuze.

 

Technologie/veiligheid

Het optionele Lexus Link Pro systeem zorgt voor een hele vooruitgang in het interieur, het is niet alleen perfect opgesteld om makkelijk te bedienen maar is ook heel handig en makkelijk in gebruik. Gelukkig liet men de touchpad achterwege en ging men voor een responsief touchscreen.  Dit vooral dankzij de nieuwe software en interface, je kan het ook bedienen via stem met de magische woorden ‘hey-Lexus’. Hij is voorzien van draadloze Apple Carplay maar voor Android Auto moet de kabel nog gebruikt worden.

Hij wordt uitgerust met een verbeterd Pre-Collision systeem met detectie voor motorrijders en vaste objecten maar ook bomen, muren en verkeersborden. Dankzij de Emergency steering assist wordt het aankomend verkeer en overstekende voetgangers sneller gedetecteerd. Verder kan je profiteren van de sneller reagerende Adaptive Cruise Control die echt heel fijn en subtiel werkt.

De panoramic view monitor zorgt voor een makkelijke parkeerervaring door tijdens het parkeren de wagen op het scherm transparant weer te geven en je een reëel beeld te geven van wat er onder je wagen is. De drukgevoelige knoppen op het stuur kan je naar wens instellen en bedienen de radio/media en de adaptieve cruise control. Leg je je vinger op de knop dan krijg je simpelweg in het head-up display de functie van de knop te zien. Dit werkt heel fijn en handig maar je bent wel altijd aangewezen op je head-up, zeker als je de adaptieve cruise control wil instellen.

 

Prijs

De Lexus NX 450h+  is niet meteen goedkoop, de versie waar wij mee reden start vanaf een prijs van € 76.550 maar dan haal je ook meteen de bijna best uitgeruste versie in huis. Ga je voor de executive line dan ga je minstens € 70.350 moeten neertellen maar dan moet je wel een paar opties zoals het grote navigatiescherm inleveren.

PLUS

  • Comfortabel
  • Potente aandrijflijn
  • Mooi design
  • Lage verbruik ook zonder EV

MIN

  • Werking draadloos laden smartphone
  • Structuurmenu infotainment

Lotus Eletre S

Lotus Eletre S Het iconische Britse merk Lotus Cars opgericht door ontwerper en uitvinder Anthony Colin Bruce Chapman kennen we al sinds 1948. Op een

Lees verder »