BYD Han 3,9s

In Oktober 2022 werden we voorgesteld aan een nieuwe Chinese speler binnen de automarkt, na de Atto 3 en Tang, wat niet meteen de meest sexy modelnamen zijn. Komt BYD nu onze Europese markt veroveren met de BYD Han, een luxueuze performante sedan uit het E-segment. Hiermee gaat BYD ook meteen de concurrentie aan met oa Duitse fabrikanten uit het hogere middenklasse segment. Maar moeten we beginnen vrezen voor deze gele invasie?
Nightrider
De BYD Han kreeg een opmerkelijk exterieur design mee, een vierdeurs sedan van net geen 5 meter met een coupé daklijn. Een gedurfde look die de nodige sportiviteit uitstraalt maar tegelijk ook zorgt voor een luchtweerstandscoëfficient van 0,23. Ons deed het vooral denken aan een smeltkroes tussen een Volkswagen ID.7 en een Porsche Taycan. Maar dat het een geslaagd design is dat bevestigen de vele positieve reacties en duimpjes omhoog tijdens de testweek.
De iF Design Award wist de de BYD Han recent ook nog te verzilveren. Zijn Crystal Streamer-koplampen met doorlopende ledstrip tussen de koplampen geven de Han een futuristische touch. De led achterlichten met mooie tekening over de volledige breedte van de auto zorgen voor de eyecatcher, de open/sluit animatie is voorzien van het nodige nightrider gehalte.

Luxe ten top
De lijn van de verfijning wordt ook in het interieur doorgetrokken, dankzij de BYD policy krijg je altijd een fulltime option wagen. Zetels in nappaleder horen hier resoluut bij. Alle gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en voelen ook degelijk en kwalitatief aan. Het grote bestuurdersscherm voorziet je duidelijk van informatie, je kan er veel op aflezen maar het blijft duidelijk en overzichtelijk. Het 15,6-inch multimediatouchscreen is groot en duidelijk maar vraagt meestal om veel onnodige kliks en swipes om bij de gewenste functie te komen. Bij onze Han testwagen was de leuke gimmick van het draaiende scherm niet beschikbaar.
Een multifunctioneel paneel in de armsteun tussen de achterzetels draagt bij aan het passagierscomfort met knoppen voor zetelverstelling, zonnedak en omgevingslicht. Daarnaast is er een AC-paneel om de temperatuur, luchtstroom enz te regelen. De ledverlichting door het interieur is in te stellen op het ritme van de muziek maar stoort toch wel mateloos.
Alle passagiers worden verwend met zetelkoeling en verwarming, head-up display, panoramisch dak, Dynaudio-geluidssysteem… en dit allemaal standaard. Maar het gaat verder en je merkt in veel dingen de ingenieuze mind van de Chinezen. Als je op een warme dag extra airco vraagt en er staan vensters open dan sluiten deze eerst vanzelf.

Performante sedan
De BYD Han zet naast zijn luxe ook de performance perfect neer, door de dualmotor krijg je een ultieme AWD ervaring. Met een vermogen van 517pk duwt de Han je in 3,9 seconden naar de 100km/h. De elektrische vierwielaandrijving werkt in real time en zorgt voor een uitstekende tractiecontrole onder alle weersomstandigheden. Het onderstel is uitgerust met adaptieve schokdempers maar het blijft in eender welke stand geen strakke rijbeleving.
BYD’s bekende veilige Blade batterij van 85kWh voorziet de Han van stroom, met een opgegeven verbruik van 18,5kWh zou dit volgens BYD goed moeten zijn voor een theoretisch gecombineerd rijbereik van 521km. Tijdens onze testweek draaide ons verbruik tussen de 18,8 en 21 kWh goed voor een rijbereik van ruim 430km. De ingebouwde AC lader van 7kW zorgt niet voor snel opladen aan een reguliere paal, snelladen kan aan maximum 120kW. Een extra handigheid die met de Han meekomt is de verdeelstekker in de koffer om op locatie 230V apparaten te gebruiken via de oplaadstekker.
Om zoveel vermogen en gewicht tot stilstand te brengen heb je voldoende stopkracht nodig, bij BYD voorzien ze de Han dan ook standaard van Brembo remmen die voor een korte remweg zorgen. De talloze bestuurdersassistentiesystemen zorgen voor een goede ondersteuning van de bestuurder maar geven redelijk wat acoustische waarschuwingen, soms tot vervelens toe.

Prijs
De BYD Han wordt in België altijd standaard full-option geleverd, dus de enige keuzestress die je hebt bij zijn prijs vanaf 72140€ is in welke kleur je hem wil bestellen. En dan nu de hamvraag, waar bestel je een BYD Han in België? Voorlopig zijn er 3 dealers, in Brussel, Antwerpen en Gent.
Garantie
BYD biedt je een garantie van 5 jaar/100000km op de volledige wagen en 8 jaar/160000km op de batterij.
Conclusie
Build Your Dreams brengt met de Han een kwalitatief sterk produkt naar de Europese markt aan een prijs die in vergelijking met de Europese spelers heel goed zit. Maar zal BYD met zijn prijs/kwaliteit, ons Europeanen, weten te overtuigen om de switch te maken? Wat ons betreft krijgen ze het voordeel van de twijfel, de Han is een sterk product dat voor zijn prijs qua luxe, kwaliteit en performance sommige merken laat verbleken.
PLUS
Performance
Kwaliteit
Full-option
Prijs
Rijbereik
Garantie
MIN
DAB altijd opnieuw selecteren om af te spelen
Omslachtige infotainment
Bekendheid in Europa

Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco
Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco De Jaguar Type 00 maakt dit weekend zijn debuut in Monaco op een speciaal vervaardigd drijvend terras,

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA
Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale

Steer-by-wire bij Mercedes-Benz
Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden.

A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback”
A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback” Het lastenboek voor de A390 liet geen twijfel bestaan over de technische doelstellingen van Alpine: de toekomstige A390,

Nieuwe C5 AIRCROSS
Nieuwe C5 AIRCROSS Met de lancering van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën in minder dan twee jaar tijd zijn gamma volledig vernieuwd. Als nieuw

Leapmotor C10
Leapmotor C10 Er gaat geen week voorbij of er wordt een nieuwe (Chinese) naam gelanceerd in de autowereld, Leapmotor is zo ook een vrij recente.