Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Belgische premiere Volkswagen ID.7

Een modern vormgegeven ruimte gewijd aan reizen

De ID.7 is een grote elektrische Volkswagen, ontworpen voor zowel lange reizen als geruisloze verplaatsingen in de stad. Het aerodynamische design van deze berline-coupé is gebaseerd op vloeiende, krachtige en strakke lijnen. De voorkant van het voertuig is grotendeels gesloten en wordt vooral gekenmerkt door de sculpturale motorkap en de ledkoplampen, met een fijne ledbalk voor de dagrijlichten en de richtingaanwijzers, geïntegreerd in het bovenste deel. Het design van het silhouet wordt gekenmerkt door de ‘feature line’, die onder de lange onderste raamlijst loopt, met een uitgesproken knik. Die verleent het silhouet een energieke en positieve spanning. Aan de achterzijde benadrukken horizontale lijnen de breedte van de auto. De meest dominante van deze lijnen is een dwarse ledstrip die zich uitstrekt tot in de afgeronde ledachterlichten.

Lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) voor meer rijbereik

Zijn geperfectioneerde stroomlijn, met een Cx van 0,23, biedt weinig weerstand aan de lucht. Dit essentiële aspect draagt bij tot een laag energieverbruik en een groot rijbereik. De nieuwe ID.7 is 4.961 mm lang, met een grote wielbasis van 2.966 mm die veel binnenruimte creëert. Het interieur is tot in de kleinste praktische details doordacht. Boven de hoofden van de inzittenden is als optie een nieuw slim panoramadak leverbaar, met glaslagen die elektronisch verduisterd of weer transparant gemaakt kunnen worden. Net als veel andere functies van de ID.7 kan het dak worden bediend met behulp van de spraakbesturing. Ook de voorstoelen hebben een volledig nieuw ontwerp, waarbij voor het eerst in een Volkswagen adaptief temperatuurbeheer als optie leverbaar is. Een uitgekiende nieuwe massagefunctie doet de inzittenden de lengte van de reis vergeten.

Cockpit met standaard head-updisplay met augmented reality

Voor de bestuurder gaat een nieuwe wereld van informatie open. In de ID.7 is het aantal klassieke wijzerplaten tot een strikt minimum beperkt, terwijl het head-updisplay met augmented reality voortaan instaat voor de informatiefuncties. Details zoals snelheid worden geprojecteerd in de zone vlak voor de bestuurder, terwijl interactieve aanwijzingen zoals richtingspijlen virtueel worden ingebed in de echte wereld, ver voor de ID.7. Zo kan de bestuurder zijn ogen op de weg gericht houden.

Comfortabele rijhulpsystemen

In de ID.7 staan rijhulpsystemen zoals Travel Assist met zwermgegevens7, indien nodig, in voor de dwars- en langsgeleiding op snelwegen bij snelheden vanaf 90 km/u. Op verzoek assisteert de ID.7 de bestuurder ook bij het wisselen van rijstrook op snelwegen, via de Travel Assist-functie. De bestuurder behoudt de controle over het hele manoeuvre, maar het systeem assisteert hem actief. Hetzelfde geldt voor het parkeren: die taak kan deze elektrische Volkswagen op verschillende manieren automatisch op zich nemen. Zo is er bijvoorbeeld het Park Assist Plus met geheugenfunctie6 , waarmee de auto autonoom parkeermanoeuvres kan uitvoeren, over afstanden tot maximaal 50 meter. De bestuurder kan daarbij in de ID.7 zitten of het parkeermanoeuvre van buitenaf via de smartphoneapp volgen.

Nieuw aandrijfsysteem met hoog rendement

De ID.7, die zal debuteren met de twee uitrustings- en motorversies Pro en Pro S, is het eerste MEB-model met het nieuwe, door Volkswagen ontwikkelde aandrijfsysteem. Dat bestaat voornamelijk uit de elektromotor (synchrone motor met permanente magneet) met 210 kW (286 pk), de tweetraps versnellingsbak met één overbrengingsverhouding en de pulsomvormer (vermogens- en sturingselektronica). De rotor met krachtigere permanente magneten die nog hogere thermische belastingen aankunnen, de geperfectioneerde stator met een groter effectief aantal windingen in combinatie met een maximale draaddoorsnede, alsmede een waterkoelingsmantel voor de buitenkant van de stator en een nieuw koelsysteem dat gebruikmaakt van een combinatie van olie en water voor een grotere thermische stabiliteit, zijn allemaal elementen die een positief effect hebben op het vermogen en de efficiëntie van de elektromotor. Een nieuwe pulsomvormer draagt eveneens bij tot de thermische stabiliteit.

Batterijen van 77 kWh en 85 kWh (nettocapaciteit)

Er zullen twee batterijversies beschikbaar zijn. De ID.7 Pro3/5 zal uitgerust zijn met een batterij van 77 kWh (brutocapaciteit: 82 kWh), met een DC-oplaadcapaciteit (gelijkstroom) van 170 kW. De ID.7 Pro S2/4, waarvan de marktlancering later is gepland, zal dan weer voorzien zijn van de nieuwste batterij van Volkswagen, met een energiecapaciteit van 85 kWh (brutocapaciteit: 91 kWh). De DC-oplaadcapaciteit van deze batterij zal 200 kW bedragen. Een nieuw systeem voor thermisch beheer zorgt ervoor dat de batterij vóór een oplaadstop wordt gepreconditioneerd. Deze preconditionering begint automatisch wanneer de navigatie naar een laadstation wordt geactiveerd. Volgens de eerste interne prognoses zal de maximale afstand tussen twee oplaadstops ongeveer 615 kilometer5 bedragen voor de ID.7 Pro en zo’n 700 kilometer voor de ID.7 Pro S4.

Made in Germany

De serieproductie van de ID.7 voor Europa en Noord-Amerika gaat in de tweede helft van het jaar van start in de Duitse Volkswagen-fabriek van Emden. Het nieuwe topmodel van de ID.-familie komt naar verwachting in het najaar in Europa op de markt en de voorverkoop begint deze zomer. De lancering in China is eveneens gepland in 2023 en zal worden gevolgd door de lancering op de Noord-Amerikaanse markt in 2024.

Speciale serie Fiat Pandina

Speciale serie Fiat Pandina Vandaag heeft FIAT de nieuwe speciale serie Fiat Pandina gepresenteerd. De presentatiedatum van 29 februari is een eerbetoon aan de historische

Lees verder »

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC, HET NIEUWE GEZICHT VAN DE ELEKTRISCHE REVOLUTIE Wat is er beter dan een pop-icoon om de elektrische auto in Europa populairder

Lees verder »

Update voor Audi Q2

Update voor Audi Q2 Moderner, groter, digitaler: de Audi Q2-modellen krijgen midden 2024 een aanzienlijke upgrade. Het infotainmentsysteem voor de compacte SUV krijgt een uitgebreide

Lees verder »