Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz

Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden. Het stuurwiel geeft feedback over het rijgedrag, stelt de bestuurder in staat om oneffenheden in het wegdek te voelen en was in het verleden het fysieke draaimechanisme voor het manoeuvreren in parkeerplaatsen. Een nieuw tijdperk van voertuigbediening breekt aan voor Mercedes-Benz klanten – het merk zal de eerste Duitse autofabrikant zijn die vanaf 2026 een serieauto met steer-by-wire aanbiedt. Deze technologie vereist geen mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de voorwielen. In plaats daarvan worden de stuurverzoeken van de bestuurder snel en direct via een elektrische kabel doorgegeven, oftewel ‘by wire’.

Het volledig nieuwe stuurgevoel biedt een unieke klantervaring met tal van voordelen in het dagelijks verkeer: de handling is beter en manoeuvreren en parkeren worden nog gemakkelijker. Dit komt omdat steer-by-wire de benodigde inspanning verder kan verminderen en er geen noodzaak meer is om uw grip op het stuurwiel te veranderen tijdens het parkeren.

“Steer-by-wire is een nieuwe grote stap richting de mobiliteit van morgen, en we zijn er trots op zo’n systeem in 2026 te lanceren. De technologie biedt een unieke klantervaring die veel verder gaat dan alleen sturen. In combinatie met SAE-Level 3 conditioneel geautomatiseerd rijden zal het op middellange termijn een nog meer immersive  entertainmentervaring mogelijk maken. Dat komt omdat het vlakke stuurwiel een beter zicht op het display biedt wanneer je bijvoorbeeld je favoriete serie streamt.”

Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, Ontwikkeling & Inkoop

De onderstelspecialisten kunnen de stuuroverbrengingsverhouding variabel kiezen en flexibel aanpassen aan uiteenlopende situaties. Dit maakt de gelijktijdige optimalisatie van rijeigenschappen mogelijk die voorheen met elkaar in conflict waren – waardoor bijvoorbeeld een nog betere combinatie van sportiviteit en comfort mogelijk wordt. Evenzo kan het verdere verbeteringen in richtingsstabiliteit en laterale wendbaarheid brengen, wat ook te danken is aan de perfecte interactie met de achterasbesturing (met een stuurhoek tot 10 graden). Trillingen veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek, die voorheen via het stuurwiel als storingen aan de bestuurder werden doorgegeven, kunnen nu bijna volledig worden voorkomen.

De individualiseringsmogelijkheden zijn groot, omdat de elektronische besturing kan worden aangepast aan klantvoorkeuren. Individuele merken of specifieke modellen binnen een modelserie kunnen verschillende stuurkarakteristieken krijgen. Steer-by-wire creëert ook nieuw potentieel in het ontwerp van nieuwe architecturen, doordat het stuurwiel en de stuurinrichting van elkaar worden losgekoppel. Bovendien maakt de technologie nieuwe, immersive gaming mogelijk wanneer de bestuurder een pauze neemt.

Daarnaast leidt steer-by-wire tot meer flexibiliteit in interieurdesign: het stuurwiel kan vlakker zijn, wat resulteert in een ruimtelijker gevoel en een beter zicht op het bestuurdersdisplay. Het maakt ook het in- en uitstappen gemakkelijker omdat de afgevlakte onderkant van het stuurwiel meer ruimte creëert. In combinatie met toekomstige conditionele en hooggeautomatiseerde rijsystemen zou op termijn een nieuwe, nog meer ontspannen zitpositie voor de bestuurder kunnen worden gerealiseerd.

De functionaliteit van steer-by-wire in detail: afhankelijk van de rijsnelheid en de rijsituatie stuurt een actuator op het stuurwiel (steering feedback unit; SFU) het stuurverzoek van de bestuurder naar de stuurinrichting (steering rack unit; SRU), die de wielen stuurt. De SFU genereert ook het stuurgevoel dat typisch is voor Mercedes-Benz. Door de mechanische ontkoppeling van stuurwiel en wielen vervalt het stuurkoppel. In plaats daarvan wordt het contact tussen de band en de weg berekend aan de hand van de herstelkrachten van de bestuurde wielen en op basis daarvan gegenereerd.

Het nieuwe steer-by-wire systeem van Mercedes-Benz heeft al meer dan een miljoen testkilometers op testbanken afgelegd. Daarbovenop komt een vergelijkbaar aantal testkilometers op testterreinen en bij de validatie van complete voertuigen in het wegverkeer. In lijn met de hoge veiligheidsnormen maakt Mercedes-Benz gebruik van een redundante systeemarchitectuur naast zeer nauwkeurige sensoren en krachtige regeleenheden. Dit betekent dat er in principe twee signaalpaden zijn en dus twee keer zoveel actuatoren, evenals een redundante data- en stroomvoorziening. Dit garandeert altijd stuurvermogen. Zelfs in het meest onwaarschijnlijke geval van een volledige uitval is dwarsgeleiding nog steeds mogelijk dankzij achterasbesturing en gerichte wielspecifieke remingrepen via ESP®.

Het wiel blijft draaien: stuur- en stuurwielinnovaties van Mercedes-Benz

De eerste automobiel ter wereld had geen stuurwiel. De Patent-Motorwagen van Carl Benz uit 1886 was uitgerust met een stuurkruk. Destijds waren mensen gewend aan koetsen en het trekken aan de teugels om de paarden in de gewenste richting te sturen. Pas in 1894 kreeg de auto een stuurwiel. Het vierde zijn première tijdens een reis van Parijs naar Rouen. De Franse engineer Alfred Vacheron had zijn Panhard & Levassor-voertuig, dat werd aangedreven door een Daimler-motor, ermee uitgerust. Sindsdien zijn er veel innovaties geweest in stuursystemen en stuurwielen bij Mercedes-Benz:

•      1893: première van draaipuntbesturing in de Benz Victoria. Vergeleken met draaikransbesturing uit de koetsbouw werd het risico op kantelen in bochten aanzienlijk verminderd.

•      1902: in de Mercedes Simplex modelserie was het stuurwiel al uitgerust met hendels. Deze werden gebruikt om belangrijke motorfuncties zoals ontstekingstiming en mengvorming aan te passen.

•      Jaren 20: een ring werd geïntegreerd in het stuurwiel voor het bedienen van de claxon – in feite een vroeg systeem van Car-to-X Communication.

•      1958: Type 300 (W 189), bekend als de ‘Adenauer-Mercedes’, was de eerste Mercedes-Benz met stuurbekrachtiging als optionele uitrusting.

•      1967: vanaf augustus rustte Mercedes-Benz alle personenwagens uit met een telescopische stuurkolom en schokdemper in het stuurwiel – een mijlpaal in inzittendenbescherming.

•      1976: de nieuwe veiligheidsbesturing met vervormbare golfbuis werd gelanceerd in de W 123-serie.

•      Jaren 90: Mercedes-Benz begon de geleidelijke overgang naar elektrische stuurbekrachtiging. Deze systemen gebruikten elektromotoren voor stuurassistentie, wat de benodigde inspanning verminderde en de energie-efficiëntie verhoogde.

•      1996: het onderzoeksvoertuig F 200 Imagination met sidestick-bediening vierde zijn première.

•      1997: het onderzoeksvoertuig F 300 Life Jet had een stuurknuppel in vliegtuiglook.

•      2001: dankzij actieve camberaanpassing van de wielen leek het onderzoeksvoertuig F400 Carving met de bocht mee te hellen.

•      2009: de F-Cell Roadster werd bestuurd met een joystick.

•      2020: de optionele achterasbesturing van de S-Klasse verbeterde de wendbaarheid en rijynamiek aanzienlijk door de achterwielen actief te betrekken bij de stuurbewegingen.

•      2022: het DRIVE PILOT-systeem voor conditioneel geautomatiseerd rijden werd aanvankelijk gelanceerd in Duitsland. De S-Klasse met DRIVE PILOT (optioneel) heeft redundante stuur- en remsystemen evenals een redundant boordnet.v