Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA

Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale serie Intensa van Alfa Romeo. De nieuwe Intensa serie is een eerbetoon aan de identiteit van Alfa Romeo via exclusieve elementen en details die, in combinatie met de beste technologische oplossingen, een unieke en boeiende rijervaring bieden. En laat het nu net dat zijn wat Alfa Romeo in elke wagen weet over te brengen, de passie voor het autorijden, de emotie en rijervaring die je bij bijna elke Alfa Romeo beleeft. Deze Intensa serie kan je ook krijgen op het hele Alfa Romeo gamma.

De nieuwe serie komt letterlijk met een gouden randje, een eerbetoon aan de overwinning, waarde en exclusiviteit die altijd kenmerkend zijn geweest voor het DNA van Alfa Romeo. Goud is niet alleen een esthetische keuze, deze kleur heeft altijd gediend als een visuele en emotionele hoeksteen bij Alfa Romeo. Denk maar aan hun meest prestigieuze overwinningen in de verschillende gebieden.

De geest van de speciale Intensa serie wordt volledig samengevat in de beroemde woorden van Orazio Satta Puliga, technisch manager van Alfa Romeo vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog: “Alfa Romeo is niet zomaar een autofabriek: zijn auto’s zijn iets meer dan conventioneel gebouwde modellen. Het is een manier van leven, een heel speciale manier om een motorvoertuig te maken. Iets dat zich verzet tegen definities.”

De Junior Intensa richt zich tot wie op zoek is naar een compacte en veelzijdige auto zonder in te boeten aan de typische verfijning en sportiviteit van het merk. Aan de buitenkant is hij voorzien van 18-inch diamantgeslepen lichtmetalen velgen in twee tinten met lichtgouden details. De bodykit, in glanzend zwart met gouden details, versterkt zijn sportiviteit nog meer. Verkrijgbaar in Nero Tortona en Rosso Brera. De sfeer in het interieur: het Alfa Romeo-logo is vooraan, geborduurd op de hoofdsteunen en ook taankleurig stiksel siert de deurpanelen, het stuurwiel en de centrale armsteun met de geborduurde “Intensa”-handtekening die duidelijk het uitrustingsniveau aangeeft. De stoelen met hun elegante antracietgrijze stiksels zijn bekleed met Alcantara, een materiaal dat ook het dashboard en de middentunnel omhult, voor een verfijnde omgeving. De Junior Intensa krijgt ook het Techno Pack voor superieur rijcomfort. Qua motoren is deze speciale serie verkrijgbaar in de 136 pk hybride configuratie, als de 145 pk Ibrida Q4, of in de 156 pk elektrische versie.

De Tonale Intensa krijgt 20″ tweekleurige lichtmetalen velgen, diamantgeslepen lichtgouden afwerkingen en Dark Miron donkergrijze matte lak. Het exterieur krijgt verder geen grote veranderingen, glanzend zwart gelakte sierlijsten en uitlaatpijpen met matte Dark Miron accenten, exclusieve zwarte remklauwen met de Alfa Romeo signatuur in lichtgoud. Er zijn drie kleuren beschikbaar: Rosso Alfa, Verde Montreal en Nero Alfa. Het interieur wordt verfraaid door de nieuwe zwarte Alcantara zetels, met contrasterende lederen stiksels, het Alfa Romeo-logo geborduurd op de voorste hoofdsteunen in taankleur en contrasterende antracietgrijze stiksels, exclusief voor de Intensa-versie. Het dashboard is ook verfraaid, nu met exclusieve Alcantara bekleding met contrasterend taankleurig stiksel, meerkleurige sfeerverlichting en het nieuwe tweekleurige stuurwiel met taankleurige accenten en contrasterend lederen stiksel. De “handtekening” van de speciale serie zit in de Intensa-logo’s in het passagierscompartiment, geborduurd op de middenarmsteun voor en in reliëf aangebracht op de binnenste zijpanelen van de voorstoelen. Opvallend is de opnieuw ontworpen middentunnel met de nieuwe draaiknop voor de automatische transmissie en de vernieuwde display op het instrumentenpaneel.

De beschikbare motoren zijn de 280 pk sterke Ibrida Plug-In Q4 met zestraps automatische transmissie, de 160 pk sterke Ibrida met VGT-technologie (Variable Geometry Turbo) en zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling en de 130 pk sterke Turbo Diesel met zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling.

En tot slot komen we bij de twee modellen die binnenkort het gamma gaan verlaten. De Giulia en de Stelvio krijgen ongeveer binnen 1,5 jaar opvolging door een volledig elektrische variant. Eerder dit jaar werd de Giulia Quadrifoglio al uit het gamma gehaald en later deze maand zal ook de Giulia 280 pk benzineversie en de Stelvio Quadrifoglio verdwijnen. Dus als je in de komende tijd nog een benzineversie wil aanschaffen, ben je al aangewezen op de Intensa serie. Dieselversies blijven voorlopig wel nog voorhanden, best een opmerkelijke keuze in deze tijd. De Intensa serie wordt altijd full Option geleverd, de enige keuze is of je een open dak wil of niet.  De Intensa serie kost ongeveer € 5000 meer dan de gewone versies.

De Intensa opties op de Giulia en Stelvio zijn gelijkaardig, het exterieur wordt verfraaid door de Italiaanse vlag op de buitenspiegels, en zijn verkrijgbaar in Vulcano Black, Verde Montreal, Rosso Etna (metallic) en Rosso Alfa (pastel). Het interieur wordt voorzien van lederen sportstoelen met taankleurige middenarmsteun en bijpassende stiksels die doorlopen naar het dashboard, de deurpanelen en de achterbank. Dezelfde kleurencombinatie is ook te zien op het stuurwiel, waar specifieke taankleurige accenten perfect samengaan met de zwarte Alcantara bekleding.

Het interieur straalt kwaliteit en verfijning uit door karakteristieke details zoals het Alfa Romeo-logo dat op de hoofdsteunen is geborduurd, het “Intensa”-borduursel in zwart op de centrale armsteun en het dashboard dat met leder is bekleed. Samen met aluminium onderdelen, zoals sportpedalen en paddle shifters, om zijn sportieve karakter te versterken. Tot de technische specificaties behoort synaptic dynamic control (SDC) vering, die zorgt voor een nauwkeurige en wendbare rijdynamiek. Aangeboden in combinatie met de GME turbobenzinemotor met 280 pk, zowel met vierwielaandrijving als achterwielaandrijving, en met de JTDM-motoren met 210 pk (AWD) en 160 pk (RWD).

Laat ons zeggen dat het altijd een plezier blijft om met Alfa Romeo de baan op te gaan, de rijdynamiek en de emotie die je voelt tijdens het rijden blijft ongeëvenaard. Dus blijven we toch met een wrange nasmaak zitten omdat het einde van een paar iconen in zicht is. Niet tegenstaande kijken we enorm uit naar wat de elektrische toekomst bij Alfa Romeo gaat brengen. Maar in tussentijd genieten we nog van deze fantastische Intensa serie, de serie met het gouden randje.

Prijzen Intensa serie:

JUNIOR     

  • 1.2 Hybrid 145                € 35.200
  • 1.2 Hybrid Q4 145          € 38.700
  • BEV 156 54kWh              € 44.700

TONALE    

  • 1.6 Diesel 130                 € 49.800
  • 1.5 Mhybrid 160             € 51.600
  • PHEV Q4 280                 € 63.100

GIULIA                

  • 2.2 Mulitjet 160              € 60.150
  • 2.2 Multijet Q4 210        € 65.150
  • 2.0 Benzine Q4 280      € 67.650

STELVIO    

  • 2.2 Multijet 160               € 66.700
  • 2.2 Multijet Q4 210         € 71.700
  • 2.0 Benzine Q4 280       € 74.200