Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Tesla Model X Plaid

We hebben de toegang gekregen op de smartphone, want een sleutel is zo passé en zo konden we de snelste SUV die er bestaat eens testen. Een ruime wagen vol gadgets en leuke handige snufjes in een opvallende maar dan toch niet weer zo’n opvallende wagen. Een BEEST van een familie wagen!

We mogen de Tesla afhalen, de Tesla app had ik al op mijn smartphone gezet dus de connectie was vlug gemaakt. Je smartphone is je toegangssleutel en zoveel meer. Je krijgt ook standaard een keycard wat altijd handig is, moest je smartphone een lege batterij hebben. Na een korte uitleg over hoe je alles kan instellen en bedienen, kunnen we vertrekken.

Het eerste wat opvalt is het grote panoramische voorruit, het strakke dashboard en op deze Plaid ook wel het Yoke-stuur. Het is even wennen maar je wordt het wel gewoon. Persoonlijk vind ik het Yoke-stuur niet handig als je maneuvers moet uitvoeren, maar het is wel eens leuk om er met te rijden. Er is veel opbergruimte zoals een handig opbergvak in de middenconsole, waarin twee extra schuiven aanwezig zijn één voor kleine spullen en de andere met twee bekerhouders en bovenop is er ook nog plaats om twee smartphones draadloos op te laden.

Het grote 17” touchscreen is zowat het hart van de Tesla. Via deze weg bedien je alles van je wagen, van deuren openen of sluiten, navigatie tot je versnelling (P,R,Nof D) en zelfs het openen van het handschoenenkastje. Ja, ik ben voorstander van fysieke knoppen, maar hier stoort het niet. Je zet je vinger op de temperatuur en schuift naar rechts voor warmer en links voor kouder zo gemakkelijk kan het ook. Het scherm werkt dus heel intuïtief en snel.

Wat wel spijtig was, op de goed werkende navigatie worden geen flitspalen of trajectcontroles weergegeven op het systeem. Dit zou natuurlijk wel handig zijn als je met deze wagen rijdt. In deze Model X heb je natuurlijk niet 1 maar 2 schermen, een tweede kleiner scherm staat op het einde van de achterbank zodat de passagiers zelf hun klimaat kunnen regelen of om filmpjes af te spelen voor de kids. Deze Model X plaid versie is enkel te verkrijgen met max. zes zitplaatsen, de standaard Model X met max. 7 zitplaatsen. Deze zitplaatsen zijn te bereiken via de opvallende Falcon-wings welke veel bekijks hebben als je deze opent.

Langs de buitenkant oogt het als een “gewone” SUV, maar deze Solid black Model X plaid met 20”  velgen heeft maar liefst 1020pk en doet een spurt van 0 naar 100 in slechts 2.6 seconden! Dit is niet snel maar belachelijk snel, misschien zelfs te snel? De topsnelheid van deze wagen ligt iets lager dan die van de Tesla Model S plaid welke 322km/u is, bij de Model X is dit 262km/u. Dit heeft natuurlijk allemaal invloed op het bereik van de wagen, bij normaal gebruik heb je een bereik van 543 km (WLTP).

Als dit niet ver genoeg is kan je via het Tesla Supercharger-netwerk je wagen op slechts 15 minuten 282 kilometer bijladen. Elke Tesla is ook uitgerust met een standaard autopilot en Tesla Vision detecteert alle nabije voertuigen en helpt mogelijke aanrijdingen te voorkomen. Dit functioneerde niet altijd heel goed, de Tesla vertraagde soms als er een fietser op het fietspad reed. Ook de Lane assist vertrouwde ik niet 100%, maar dit kan dan ook weer aan de Belgische wegen liggen.

Conclusie

Deze Tesla Model X plaid is een top wagen, waarom? Boys and their toys! De wagen zit vol gadgets, heeft een zeer goede wegligging die je kan aanpassen, als je poep te warm krijgt springt de stoelverkoeling automatisch op, de panoramische voorruit, … . Dan zwijgen we nog over de fun factor van de accelaratie van deze Plaid! Ik krijg er nog steeds een glimlach van als ik eraan terug denk. De prijs van de Model X begint bij 117.470 euro en de Plaid versie 137.470 euro, wat niet weinig is. Het voordeel, je rijdt wel altijd rond met een up-to-date wagen.

    PLUS

  • Ruimte
  • Gadgets
  • Bereik
  • Acceleratie

    MIN

  • Het Yoke-stuur
  • De lane assist

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »