Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo XC40/C40 single motor RWD Extended range

We reden eerder al met de Volvo XC40 & C40 zowel twin als single motor, we deden zelfs een roadtrip helemaal naar Zweden om uit te testen hoe elektrisch op reis gaan meevalt.

Bij de meest recente update van de Volvo XC40/C40 is dit niet zozeer merkbaar aan de buitenkant maar vooral onderhuids. Het grote verschil bevindt zich in de aandrijflijn en het batterijpakket.

De logica is nooit ver weg, je hebt een Volvo C40 met dual motor en één met single motor. Iedereen weet dat er dan voor de single versie gewoon 1 motor weggelaten wordt. Maar tot voor kort was de single motor versie voorwiel aangedreven en dat leidde tot een nogal speciaal en vooral zenuwachtig rijgedrag. De motor van de XC40 Recharge Single motor is nu verplaatst naar de achteras en het motorvermogen neemt toe met 21pk en 90Nm wat 252pk en 420Nm biedt, de 0 naar 100 tijd blijft ongewijzigd op 7,4 seconden. De topsnelheid bedraagd zoals bij elke hedendaagse Volvo 180 km/h.

Ook een groter batterijpakket werd toegevoegd waarmee je nu de keuze hebt uit 69 en 82kWh. Wij gingen op pad met de Extended range versie (82kWh).

Door de motor naar achter te verplaatsen werd er meteen ook een groot deel van de rijeigenschappen opgewaardeerd. Van het zenuwachtige stuiterige weggedrag is niets meer merkbaar. Beter nog het creëert een zekere rust binnenin de wagen nu hij zachter over de weg rijdt. Het “trekken” aan het stuur als je in een bocht wat durft gas geven is daardoor ook volledig verdwenen en zorgt voor een scherper stuurgedrag. Het enige wat je dan met de achterwielaandrijving wel merkt dat is op een gladder/ natter wegdek de achterkant wat durft los te komen als je te snel en veel gas geeft.

De 82kWh batterij van de Extended range versie bied je ook aanzienlijk wat extra rijbereik. Het opgegeven bereik van de Single motor versie bedraagt bij de XC40 een bereik van maximaal 572km en met de C40 is dit 8km meer. Dit komt vooral doordat Volvo’s eerste zelf ontwikkelde e-motor meer vermogen levert maar vooral ook efficiënter is en maar liefst 18 kilo minder weegt.

De 82kWh batterij kreeg ook de mogelijkheid om sneller op te laden, dit aan maximum 205kW DC, het opladen van 10-80% kost je daarmee 28 minuten tijd.

Binnenin krijgt de infotainment vooral een paar updates, je kan tijdens het laden gebruik maken van Youtube via de data van je Volvo XC40/C40. Helaas is het scherm in de verkeerde richting georienteerd als je full screen video wil kijken. Een toevoeging van Netflix dat zou nog mooi zijn, wie weet kan je in de toekomst bingewatchen zoals tijdens het laden van een Tesla?

Hieronder vind je de vanaf prijzen per uitvoering,

C40 Recharge Single Motor                                          69kWh              53.950€   

C40 Recharge Twin Motor                                             82kWh              55.950€

C40 Recharge Single Motor Extended Range          82kWh             63.800€

 

XC40 Recharge Single Motor                                        69kWh              52.450€

XC40 Recharge Twin Motor                                           82kWh              54.450€

XC40 Recharge Single Motor Extended Range        82kWh             62.300€

Ook al was de laatste achterwielaangedreven Volvo geleden van de 940 in 1998, door de XC40/C40  een aandrijflijn met achterwiel aandrijving te geven doen ze hem alle eer aan. Niet alleen werd hij efficiënter en zuiniger maar ook de rijdynamiek werd daardoor naar een hoger niveau getild, een “Belgisch product” om fier op te zijn.