Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Volvo XC40 single motor MY22

Na vele speculaties over een eventuele facelift van de XC40 tijdens de release van de Volvo C40 werd dit dan  in maart bevestigd. De Volvo XC40 MY22 wordt gefacelift en krijgt de neus van de nieuwe Volvo C40. 

De uitrustingspakketten kregen wat wijzigingen mee om het online bestelproces te vereenvoudigen. Voor MY22 is er de keuze uit: XC40 Recharge CORE, PLUS & PRO voor de Single motor versie en enkel PLUS & PRO bij de XC40 Recharge TWIN.

De midlife update voor de XC40 is eigenlijk grotendeels te merken aan het exterieur, de bumpers met frameloze grill werden van de C40 overgenomen. Alsook de ‘Thor’s hammer’ Led-lampen maakten plaats voor de geavanceerde pixel-ledtechnologie, die zich automatisch aanpassen aan het voorliggende verkeer en de weg efficiënt verlichten zonder andere bestuurders te verblinden.

De verlichting en het algemene design achteraan bleef ongewijzigd. Onze testwagen in het sage Green met de 20” velgen in de uitrusting Core was volgens mij een zeer geslaagde combinatie, badges in het zwart ipv zilver zou nog een mooie toevoeging zijn in de Volvo optielijst.

In de XC40 Recharge Single motor versie die wij testten wordt er momenteel gebruik gemaakt van een iets wat kleinere batterij van 69kWh (67kWh bruikbaar) ipv 78kWh. 

Door het weglaten van de extra motor en het plaatsen van een kleinere batterij werd er een kleine 160 kg aan gewicht bespaard wat hem energiezuiniger zou moeten maken. Maar niets is minder waar, het maximale rijbereik wat wij konden rijden op 1 batterijlading zat om en bij de 260km terwijl de opgegeven bereik zou liggen op 425 kilometer. Het verbruik bij de single motor versie lag tijdens onze testweek toch vrij hoog, rond de 22kWh maar dat komt ongetwijfeld omdat hij de weersomstandigheden niet in zijn voordeel had, temperaturen rond het vriespunt en veel regen. Normaal zou je vlot onder de 20kWh moeten kunnen rijden bij betere weersomstandigheden. Met het maximale motorvermogen van 231pk en 330 Nm levert de XC40 recharge een sprint naar de 100 in 7,4 seconden. Deze single motor versie heeft meer dan voldoende power om zeer vlot te rijden.

Het platform is stuiterend en zenuwachtig, alle oneffenheden zijn heel goed voelbaar binnenin, misschien speelde de 20” velgen hier ook wel een rol in.

Door de motor voorin te installeren voel je bij de acceleratie wat trekken, op de rechte stukken wordt dit best goed weggefilterd maar in de bochten is dit zeer opmerkelijk aanwezig. Maar momenteel krijgt de XC40 MY23 een update en is dit hopelijk opgelost. De motor van de XC40 Recharge Single motor is verplaatst naar de achteras en het motorvermogen neemt toe met 21pk en 90Nm wat 252pk en 420Nm biedt, de 0 naar 100 tijd blijft ongewijzigd op 7,4 seconden. De topsnelheid steeg wel naar 180 km/h en er zou een batterijupgrade aankomen!

Dankzij deze upgrade kan hij er weer een tijdje tegen en wordt hij zeker ook interessanter voor mensen die de overstap naar een electrische wagen willen maken. Zeker omdat hij een mooi rijbereik biedt in een hippe aantrekkelijke compacte SUV die voldoende ruim is. Met zijn instapprijs vanaf 48050€ is hij zeker interessant voor wat hij biedt ten opzichte van de concurrentie.

PLUS

  • Vlotte aandrijflijn
  • Google Android integratie
  • Looks
  • Ruimte
  • Full screen Aple CarPlay

MIN

  • Verbruik single motor
  • Voorlopig geen grotere batterij beschikbaar