Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Full electric roadtrip Zweden

De plannen om een roadtrip naar Zweden te maken lagen al geruime tijd op tafel.  We krijgen vaak de vraag, hoe valt dit nu eigenlijk mee, het elektrisch rijden en valt dat mee als je gaat roadtrippen? Het plan was volledig elektrisch naar Zweden rijden om zoveel mogelijk te ontdekken of dit haalbaar is en zo ja, welke extra tijd moet je hiervoor uittrekken?

De route die wij uitgestippeld hebben duurt 5 dagen, de eerste 3 dagen gebruiken we om te reizen tot de stad Malmö die net in Zweden ligt achter de Sontbrug. Een enorme lange brug die de Zweedse kust verbindt met een kunstmatig eiland en een tunnel naar Denemarken. Op dag 4 volgt sightseeing en rust in de hoofdstad van Denemarken, Kopenhagen om daar vervolgens op dag 5 terug naar huis te rijden in 1 rit.

Voor deze roadtrip naar Zweden konden we natuurlijk niet anders dan gebruik maken van een Zweedse wagen (geproduceerd in België), namelijk de nieuwe Volvo C40 Recharge Twin in de Launch Edition uitvoering. De test van deze Volvo C40 kan je hier nalezen. De Volvo C40 Recharge Twin heeft een onder de vloer gemonteerd accupakket van 78 kWh waarvan 75 kWh bruikbaar is.  De C40 Recharge Twin, is voorzien van 2 Valeo-Siemens elektromotoren van elk 150kW ofwel 204pk. 1 op de achteras en 1 op vooras, dit alles is goed voor een gecombineerd vermogen van 408pk en een koppel van 660Nm. Een sprint naar de 100 neemt door dit immense vermogen maar slechts 4,7 seconden in beslag. Dit alles zou goed zijn voor een theoretisch rijbereik van 444km, in optimale omstandigheden natuurlijk…

Op onze eerste dag hadden we een traject uitgestippeld van 666km, we reden via Bremershaven (485km) in Duitsland naar de mooie stad Hamburg die bovenaaan Duitsland ligt om zo de doorsteek naar Denemarken te maken. In principe als je de simpele berekening maakt dan zou je als je vertrekt met een vol accu, 1x moeten laden op deze eerste dag. Echter was dit een illusie, het rijberiek is heel sterk afhankelijk van factoren zoals het weer, de banden, de rijstijl en ook de snelheid. Omdat het uitgestippelde trajct vooral via snelwegen liep hebben we toch wel enkele keren moeten snelladen. Ons theoretisch 1x laden werd 3x laden doorheen het traject, bij vertrek was de accu 100% geladen en bouwden we steeds een veiligheidsmarge van rond de 20% in.

Voor het laden/snelladen gebruikten we de bijgeleverde Plugsurfing laadkaart die het grootste gedeelte van de laadpalen zou coveren. In de praktijk ligt dit wel anders, wanneer de laadpaal waar je strandt met een bijna lege batterij de laadkaart niet aanvaardt, moet je hierdoor naar een volgend oplaadpunt rijden en hopen dat de laadpas daar wel werkt. Hiervoor zijn er wel handige apps zoals de Plugsurfing app, Chargemap of de app van Fastned. Sinds kort kan je de laadpunten van Plugsurfing ook in de Volvo app vinden.

Let ook goed op als je een hotel boekt met een laadpaal, deze zijn meestal niet op te starten via je laadkaart. In geen van onze geboekte hotels konden we ’s nachts laden, waardoor we de volgende morgen bij vertrek een wagen hadden die niet extra was bijgeladen.

Op dag 2 was er een kortere rit voorzien van slechts 245km van Hamburg, Duitsland naar het mooie stadje Kolding in Denemarken. Een traject dat indien onze accu volledig geladen was perfect haalbaar was op 1 lading maar helaas moesten we na 127km rijden al terug een laadstop inlassen. Omdat het middag was besloten we wat te gaan eten aangezien er bij elk oplaadpunt wel de mogelijkheid bestaat om wat te consumeren dus het woord “snackladen” kende zo al snel zijn oorsprong. Ondertussen was de Volvo terug voldoende geladen (90%) om weer op pad te gaan, nu kwamen we vlot tot bij ons hotel in Kolding Denemarken waar we toekwamen met een batterijpercentage van 46% na 260km rijden. Helaas was het weer niet mogelijk om te laden bij het hotel wegens het niet accepteren van onze laadkaart.

Dag 3 zetten we koers richting Malmö, de eerste stad in Zweden die je tegenkomt als je de doorsteek maakt via de welgekende Sontbrug, een traject dat ongeveer 300km lang is. Maar omdat we de dag weer starten met een batterijlading van 44% moeten we dus weer gaan “snackladen” halfweg. Met een snellaadbeurt van 40min zijn we weer de rest van de dag vlot weg en kunnen we de doorsteek naar Zweden vlekkeloos maken.

Na een dag rust in het mooie Kopenhagen is het tijd voor misschien wel de grootste uitdaging van heel de reis, de terugrit van welgeteld 1001km en dit op 1 dag. Omdat we al wat handiger geworden zijn in het combineren van de informatie over de snellaadpunten en waar de laadpas al dan niet werkt plannen we al 4 tussenstops in naar huis, de voorbije dagen konden we immers ook vlot 250km overbruggen tussen de laadbeurten. Nu konden we wel vertrekken met een batterij die 100% opgeladen was. De volledige trip naar huis nam in totaal 14u30min inclusief de oplaadbeurten in beslag. Als je dit bekijkt ten opzichte van de 11u25min die we effectief gereden hebben wij 3u extra tijd nodig gehad om het traject te voltooien wat neerkomt op ongeveer 45min per keer dat we gestopt zijn. Als je met een wagen met verbrandingsmotor gaat roadtrippen neem je misschien minder en kortere pauzes maar eigenlijk is het zelfs veiliger als je iets langere pauzes neemt om terug frisser je traject verder te zetten. Ons gemiddelde elektrische verbruik met de Volvo C40 Recharge zat na de trip van 1001km op 24,2kWh/100km.

Roadtrippen met een elektrische wagen kan dus perfect al moet je toch verschillende dingen steeds in het achterhoofd houden.

  • Rij bijvoorbeeld niet tot je batterij bijna leeg is want als je dan niet in de mogelijkheid bent om meteen te laden of de laadinfrastructuur is buiten dienst dan kan dit voor nare stituaties zorgen.
  • Als je veel snelweg doet aan 110 à 130 km/h dan gaat je batterijpercentage snel slinken en ga je extra laadstops moeten inlassen.
  • Check waar je laadpas werkt en plan je route / pauzes afhankelijk hiervan, ga voor het “snackladen” bijvoorbeeld.
  • Zoek de snelladers van 175kW of meer zodat je snel weer op pad kan tenzij er veel EV’s aan hetzelfde laadpunt staan want dan zakt de snelheid ook terug.
  • De elektrische wagen is dus niet een beperking voor een roadtrip maar vooral de infrastructuur is momenteel nog de beperkende factor.
  • En last but not least…zorg ervoor dat je laadkabels niet in het compartiment liggen dat meestal voorzien is onder de laadvloer van de koffer, zeker als de koffer volgepakt is! Leg deze dus in de frunk of ergens goed bereikbaar.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »