Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Subaru XV 2.0 e-Boxer

De actuele Subaru line-Up bestaat uit 3 modellen, de XV, de Forester en de Outback. De sportieve modellen zoals de Impreza en BRZ laat Subaru momenteel achter zich en gaat voor de meer subtielere en verfijndere familiewagens en SUV’s. Over de gehele lijn vond ook de elektrificering zijn weg en behalve de Outback is er voor elk model een Mild-Hybrid versie beschikbaar.  Onlangs werd ook de nieuwste telg uit de Subaru familie voorgesteld, de volledig elektrische Solterra is vanaf juli in de showroom beschikbaar.  

 

We beginnen met de XV, de compacte crossover kreeg voor dit modeljaar heel mooie updates en extra veiligheidssystemen mee. Hij is verkrijgbaar met 2 motoren, de 1.6l BOXER met 114pk en een 2.0l e-BOXER met een vermogen van 150pk wat naar onze mening de beste keuze is voor de XV. Bij de 1.6l kan je kiezen voor uitrustingsniveau Pure, Comfort en Luxury en bij de 2.0l start het vanaf de Luxury en komt er nog een Premium bovenop.

Wij reden de Premium uitvoering wat wil zeggen dat de wagen full option geleverd wordt en deze is uitgevoerd in de kleur Plasma Yellow Pearl. Het interieur is ondanks de compacte afmetingen van 4.48m zeer ruim. Ook achterin is er meer dan voldoende plaats om zelfs een groter persoon perfect in alle comfort te laten zitten. De kofferuimte van de XV 2.0 e-Boxer is makkelijk toegankelijk maar heeft door het onder de laadvloer geplaatste Li-Ion batterijpakket geen diepe laadvloer, de ruimte is daardoor beperkter. In de wagen is er gebruik gemaakt van mooie materialen die aangenaam aanvoelen en er ook zo uitzien. In de Premium versie wordt het dashboard nog afgewerkt met oranje stiksels in combinatie met het zwarte leder of blauwe stiksels samen met het marineblauwe combi donkergrijs leder.

De meeste bedieningsknoppen zijn op een logische en makkelijke plaats gepositioneerd om zo het gebruiksgemak te verhogen. Op het eerste zicht zouden de gadgetfreaks hun honger niet kunnen stillen omdat in de XV niet alles geïntegreerd is in een touchscreen maar er gekozen is voor degelijke en robuste bedieningsknopjes zoals bijvoorbeeld die van de dual-zone automatische airco.

De STARLINK infotainment komt met een touchscreen van 8” en laat zich makkelijk bedienen, naast de DAB+ radio zijn er ook de nieuwste connectiviteiten zoals Bluetooth, Android Auto en Apple Car play geïntegreerd maar deze zijn niet draadloos. Leuk is dat er nog steeds een CD-speler is ingebouwd wat gaat menig muziekliefhebber apprecieren. Het handige 6,3” scherm bovenaan het dashboard geeft de meest gebruikelijke info weer en kan naar wens makkelijk aangepast worden via de toetsen op het stuur.

Elke Subaru XV komt met een Boxer motor, symmetrical All Wheel Drive en Lineartronic CVT transmissie. In het geval van de 2.0L motor is deze voorzien van de nieuwe e-Boxer van 150pk. E-Boxer wil dus zeggen dat bij deze zelfopladende hybride beroep wordt gedaan op een elektromotor die 12,3kW en 66 Nm sterk is. Deze zorgt er vooral voor om het verbruik te temperen door bij vertrek in combinatie met de Boxer motor extra vermogen te geven of door tijdens het sportieve rijden of bij een zwaar vermogensvraag assistentie te bieden. Bij het vertragen wordt de batterij weer terug opgeladen.

Echter zelfs in combinatie met de elektromotor en deze e-Boxer is hij niet de meest zuinige of snelste crossover van het moment, wij kwamen tijdens onze testweek uit op een verbruik rond de 8 l/100km. Maar zelfs al is hij niet de snelste, dankzij het lage zwaartepunt van de motor, elektromotor en het symmetrical AWD sysyteem wordt er voor een sublieme wegligging gezorgd, dit zowel on als off-road. Kies je met de knop X-mode dan kan je kiezen voor verschillende off-road standen waardoor het gedrag van de wagen gaat veranderen en kracht naar de verschillende wielen wordt gestuurd om zo steeds de optimale grip te garanderen.

 

De Subaru XV is nu ook rijkelijk uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen, het standaard EyeSight rijhulpsysteem dat gebruik maakt van stereocamera’s die achter de voorruit geplaatst zijn en kleurenfoto’s met een uitstekende beeldherkenning gebruiken om de weg te analyseren. Bij het waarnemen van mogelijk gevaar, zoals andere voertuigen, fietsers of voetgangers, waarschuwt het de bestuurder en remt indien nodig. Het is als een 2e paar ogen op de weg, het systeem werkt dan ook voortreffelijk maar is soms wat te gretig in reageren en durft soms in de remmen te gaan bij het waarnemen van een geparkeerde auto langs de kant van de weg.

Systemen zoals Lane departure warning, Lane keep assist, Pre-Collision brakingsystem, adaptieve cruisecontrol, dodehoekindicator zijn een paar systemen waarmee de XV is uitgerust en die zeker naar behoren werken.

 

Deze Subaru XV is ontegensprekelijk een mooie verschijning op de weg, de 2.0l e-Boxer Premium uitgevoerd in de lanceerkleur Plasma Yellow Pearl gaat niet onopgemerkt voorbij. Deze baanvaste crossover is op alle terreinen thuis dankzij de permanente All Wheel Drive, die samen met de e-Boxer motor een leuke combinatie vormt maar soms een beetje pit mist. De XV 2.0 e-Boxer kan je bestellen vanaf 34.895€ voor de Luxury of de volledig uitgeruste Premium versie aan 36.895€.

 

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »