Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Roadtrip: Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered

 

Dag 1: Roadtrip Volvo S60 T8 AWD

Vandaag konden we eindelijk onze lang geplande roadtrip starten naar de Champagnestreek, Épernay. Voorzien van onze coronapas begonnen we enthousiast onze om en bij de 300km lange rit. Hiervoor hebben we deze week als testwagen de Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered, uitgevoerd in de exclusieve metaalkleur Crystal White Pearl. Zijn hybride aandrijflijn heeft 405pk en 670Nm goed voor een sprint naar de 100km/h in 4,4sec 😲 Het eerste deel van onze rit richting de Franse grens verliep op enkele wegenwerken na volledig vlekkeloos, dit resulteerde in een verbruik van rond de 7liter. Wetende dat de verbrandingsmotor tijdens de rit de batterij aan het opladen is, zijn dit al bij al geen slechte cijfers. Eens de grens over hadden we nog een stuk van 125km te gaan tot Reims, hier konden we volop genieten van de pilot assist functie waarmee deze S60 is uitgerust. De auto blijft mooi in het midden van het rijvak rijden en vertraagd of versneld waar nodig als er een tragere weggebruiker voor je is. De Pilot Assist in combinatie met de comfortabele sportzetels in nappaleder en het Bowers & Wilkins van deze S60 maken van deze Volvo echt een kilometervreter. Op het 125km lange stuk richting Reims zagen we het verbruik zakken richting de 6 liter. Het puur elektrische rijbereik hebben we niet juist kunnen testen aangezien er geen oplaadkabels voorzien waren bij de testwagen. Na een reis van ongeveer 3u30 kwamen we aan op onze bestemming op Avenue de Champagne waar we konden genieten van ons eerste glas champagne. Op naar dag 2 😁

Dag 2: Roadtrip Volvo S60 T8 AWD

Na het ontbijt verlaten we ons hotel op Avenue de Champagne, bij André Bergère, en zetten koers naar het domein van Château d’Étoges waar we afgesproken hadden met de eigenaar om het domein samen te gaan ontdekken. De weg ernaartoe leidt ons langs de wijnranken en het heuvelachtige Franse landschap tijdens een rit van ongeveer een half uur en 26km lang. Hier merken we dat onze Volvo S60 zeer geschikt is voor deze mooie wegen maar maakt meteen ook duidelijk dat het verbruik dan een andere wending neemt. De kortere ritten en het nog steeds opladen van de batterij door de verbrandingsmotor jagen het verbruik aanzienlijk de hoogte in, regelmatig komen we uit rond de 10liter verbruik zelfs met maximale recuperatie tijdens het afremmen. Het feit dat de wagen ook nog op winterbanden staat, speelt ook een rol.
We laten Château d’Étoges achter ons en vervolgen onze trip richting Chigny-les-Roses naar het Champagnehuis Cattier waar ook Armand de Brignac geproduceerd wordt. Dit is eveneens een rit van ongeveer 30km waar we getrakteerd worden op fantastische uitzichten en velden met zonnebloemen. Eens we onze fles uitgekozen hebben rijden we terug naar Épernay voor een rustige namiddag sightseeing in deze mooie stad.
Later op de avond hebben we gereserveerd in Château de Sacy voor een diner met een uitzicht over de wijnranken en een ondergaande zon, een echte aanrader als je op vakantie bent in deze streek. Op de terugrit naar Épernay langs de donkere wegen tussen de velden maken we gebruik van de adaptieve led lampen die veruit bij de beste zitten van de verschillende types die we al getest hebben. Ze gaan de weg voor u op een intuïtieve manier uitlichten, in de bochten draaien ze mee, de grootlichten dimmen bepaalde delen om tegenliggers niet te verblinden of schakelen terug uit indien er weer voldoende straatverlichting is. Dit zorgt voor een aangenaam en zorgeloos rijgevoel waar dat Volvo voor bekend staat.
Morgen onze laatste dag in Épernay!

Dag 3: Roadtrip Volvo S60 T8 AWD

Onze laatste dag in Épernay, na een stevig ontbijt checken we uit en gaan de nodige voorraad Champagne inslaan om te overwinteren 🙈. We rijden richting Reims waar we Champagne Taittinger willen bezoeken, eens toegekomen op de parking hebben we de mogelijkheid om de Volvo S60 gratis op te laden aan de daar voorziene laadpalen. Een goeie optie gezien ons accu volledig leeg is. Echter dit loopt niet zo van een leien dakje, onze Volvo geeft constant fout opladen en weigert op te laden, de stekker uit de wagen krijgen blijkt ook al geen sinecure want deze blokkeert en de indicatie led voor het opladen kleurt rood. Na lang proberen krijgen we de stekker er dan toch weer uit. Na ons bezoek zetten we onze reis verder naar huis met een lege accu, wat dus betekent dat we bijna enkel de verbrandingsmotor gebruiken, de 2.0l viercilinder benzinemotor met turbo en supercharger van 318pk, die zeker potentie genoeg heeft. We doen een rit van 337km over een tijdspanne van net geen vier uur en dit aan een gemiddelde verbruik van 8 liter. Nog steeds niet slecht als je het mij vraagt. Het maximum elektrische rijbereik dat we konden vaststellen is 33km, dit was bijna de volledige capaciteit van de batterij, geladen door de benzinemotor.
Dit was een korte impressie van onze roadtrip naar de Champagne streek, rest mij nog Volvo Car BeLux te bedanken voor de prachtige full option Volvo S60 T8 AWD Polestar Engineered en onze hoofdsponsor Foto Robyns te Sint-Truiden.