Infomotive.be tests autonieuws roadtrips

De nieuwe motoren van Dacia Duster

Het motorgamma van Dacia Duster werd vernieuwd en biedt meer vermogen en comfort zoals altijd aan betaalbare prijzen.

  • De hybrid 155-motor vervangt de hybrid 140
  • De mild hybrid 140-motor vervangt de mild hybrid 130
  • De Eco-G 120-motor vervangt de Eco-G 100

Zo biedt Duster de keuze uit vier motoren, waaronder ook de hybrid-G 150 4×4, die allemaal voldoen aan de EU6e bis-voorschriften.

Duster hybrid 155

Na Bigster wordt ook Duster uitgerust met de nieuwe hybrid 155-motor. Hij verenigt een viercilinder-benzinemotor van 109 pk met twee elektromotoren (een 50 pk sterke motor en een startmotor/hoogspanningsgenerator), een 1,4 kWh-batterij (230 V) en een geëlektrificeerde automatische versnellingsbak. Die laatste telt vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektrische aandrijving. Deze gecombineerde technologie wordt mogelijk gemaakt door het ontbreken van een koppeling.

Het regeneratieve remsysteem, de hoge energierecuperatiecapaciteit van de batterij en het rendement van de automatische versnellingsbak maken het mogelijk om in de stad tot 80 procent van de tijd zuiver elektrisch te rijden. Bovendien start de wagen systematisch in de zuiver elektrische modus.

Dankzij de hybrid 155-motor stelt Duster zich tevreden met nauwelijks 4,6 liter/100 km over de gemengde cyclus (een daling met 8 procent ten opzichte van de hybrid 140) en stoot hij slechts 105 g/km COuit (-7 g/km ten opzichte van de hybrid 140).

Duster mild hybrid 140

Dit eerste elektrificeringsniveau verenigt een 1.2-driecilinder-turbobenzinemotor van de nieuwe generatie, die steunt op de Miller-cyclus (geoptimaliseerd rendement en minder pompverliezen), met een licht hybridesysteem van 48 volt en een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Het hybridesysteem ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het vertrekken en accelereren om het rijplezier te optimaliseren en het gemiddelde verbruik (5,4 l/100 km) en de CO2-uitstoot (122 g/km) met ongeveer 10 procent te verlagen in vergelijking met een verbrandingsmotor met hetzelfde vermogen. Dankzij het regeneratieve remsysteem kan de batterij van 0,8 kWh volledig transparant worden opgeladen.

Duster Eco-G 120

Duster biedt een krachtiger lpg-gamma (+20 pk) om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten die op zoek zijn naar een motor die veelzijdiger is en tegelijk geoptimaliseerde gebruikskosten biedt. Dacia, de onbetwiste marktleider op het gebied van lpg in Europa, is de enige constructeur die van al zijn modellen met verbrandingsmotor een bi-fuelversie op benzine en lpg aanbiedt. Wanneer hij op lpg rijdt, stoot Nieuwe Duster Eco-G 120 gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Hij biedt een rijbereik tot 1.380 kilometer dankzij de twee reservoirs met een gecumuleerd nuttig volume van 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter lpg (geïnstalleerd onder de koffervloer, zodat het laadvolume behouden blijft). Overschakelen van de ene brandstof naar de andere gebeurt snel en onmerkbaar met een schakelaar die perfect in het dashboard is geïntegreerd.

NIEUWE AANKLEDING VOOR DUSTER

Om de komst van deze nieuwe motoren in de verf te zetten, krijgt Duster een nieuwe sfeer in zijn Journey-versie, met een exclusieve zetelbekleding en bijpassende sierlijsten. Ook biedt de bestuurderszetel nu een regelbare lendensteun.

Het uitrustingsniveau Extreme onderscheidt zich voortaan door nieuwe zwarte lichtmetalen velgen.