Cupra Born e-boost 231pk 77kWh

De Cupra Born e-boost is de krachtigere versie en deze met de grootste batterij die zorgt voor een groter rijbereik. Met de 77kWh batterij zou deze Cupra je een rijbereik kunnen garanderen tot 552km, maar liefst 125km meer dan de standaardversie.
De Born met 204pk en 58kWh batterij konden we al eerder testen en vind je ook terug op onze site.
Bij deze versie pakken we het net iets anders aan, we gaan op roadtrip naar zee en kijken hoever we kunnen rijden op 1 batterijlading. En het effect van autosnelwegkilometers op het rijbereik.
Met ons WLTP-bereik van 552km zouden we onze trip die enkel om en bij de 170km is met 2 vingers in de neus kunnen afleggen. We vertrekken met 100% batterij volgens de Cupra Born zou dit ons 473km ver brengen. Onze trip via Antwerpen naar zee verliep zonder files met op een paar plaatsen slechts een snelheidsbeperking tot 70 of 90 kilometer per uur. Op de snelweg rijden we met de cruisecontole de aangegeven 120 per uur en in het normale rijprogramma. 1u45 later staan we aan zee en geeft de Born ons mee dat we nog 54% batterij over hebben met een geschat rijbereik van nog 209km, de batterij is maar liefst op 170km afstand 264km rijbereik kwijt.
Met deze berekening in het achterhoofd en nog wat extra afgelegde kilometers begon de range anxienty toe te slaan en besloten we om op zoek te gaan naar een laadpaal. Via de app Chargemap checken we waar de dichtst bijzijnde laadpaal zich bevindt en of deze beschikbaar is. Deze palen bleken allemaal volzet met laadpaalklevers en we besloten dan maar de uitdaging aan te gaan en terug naar huis te rijden met ondertussen nog 53% batterijcapaciteit.
Deze keer beginnen we aan de trip van 170km in het long range rijprogramma, dit optimaliseert de motorinstellingen bij het accelereren maar ook de maximale recuperatie bij het afremmen om zo het laagste verbruik te garanderen. Zo gaat het rijgevoel meer richting het one-pedal rijden, let wel op dat de Cupra Born niet afremt tot stilstand. Een vlotte terugrit zorgt ervoor dat we in 1u45 terug in Hasselt staan. Nog steeds niet bijgeladen komen we met een batterijpercentage van nog slechts 7% en een rijbereik van 33km aan.
Door een lange afstand te overbruggen op de snelweg aan een hogere snelheid krijgen we een gemiddelde verbuik dat ligt rond de 20kWh/100km en dat ook zorgt voor het verminderde rijbereik.
Maar het opzet was wel geslaagd, vanuit Hasselt heen en weer Knokke op 1 batterijlading. Als we kijken dat we bijna 360km afgelegd hebben plus de nog resterende 33km komen we uit op een rijbereik van rond de 400km. Zeker een mooi bereik gezien de autosnelwegkilometers.
Ditzelfde fenomeen ontdekten we tijdens onze full electric roadtrip met de Volvo C40 naar Zweden.
De Cupra Born e-boost kost als hij standaard met de 58kWh batterij komt slechts 240€ extra, dus 47070€. Daarvoor krijg je als de ideale omstandigheden zich voordoen (juiste temperatuur en genoeg percentage van de batterij) 27pk extra. Ga je voor de 77kWh batterij uitvoering dan betaal je minimum 49770€. Voor de broodnodige nog steeds niet standaard geleverde warmtepomp betaal je 1135€ extra.
De Cupra Born blijft momenteel voor de best looking EV op het MEB-platform door zijn sportieve agressievere look dat zich ook vertaalt in het sportievere rijgedrag. Schakel je naar de Cupra-rijstand dan wordt de spielerei wat groter en de achterkant wat losser. Al blijft het nog steeds een zware wagen voor zijn proporties.

Lotus eert Jim Clark met Emira Clark Edition
Lotus eert legendarische coureur Jim Clark met exclusieve Emira Clark Edition Lotus eert een van de grootste coureurs aller tijden met de introductie van de Emira

Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco
Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco De Jaguar Type 00 maakt dit weekend zijn debuut in Monaco op een speciaal vervaardigd drijvend terras,

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA
Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale

Steer-by-wire bij Mercedes-Benz
Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden.

A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback”
A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback” Het lastenboek voor de A390 liet geen twijfel bestaan over de technische doelstellingen van Alpine: de toekomstige A390,

Nieuwe C5 AIRCROSS
Nieuwe C5 AIRCROSS Met de lancering van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën in minder dan twee jaar tijd zijn gamma volledig vernieuwd. Als nieuw