Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Cupra Born 204PK (150kW) 58 kWh

Met de Cupra Born hebben ze bij Cupra de eerste 100% elecktrisch model uit hun gamma voorgesteld. Het merk dat Emocion of het beleven van emoties tijdens het rijden hoog in het vaandel draagt had ditmaal de missie om een volledig elecktrische Cupra te ontwikkelen die hieraan voldoet. Eind 2021 wordt de Born voorgesteld als uiteindelijke productieversie van de initieel voorgestelde El Born.

Cupra ID.3?

De Born waarmee je meteen de link legt met de VW ID.3 is grotendeels hetzelfde, hij deelt hetzelfde MEB platform. Dit is weliswaar vooraan 15mm en achteraan 10mm lager dan standaard, om de sportievere rijdynamiek van de Born te realiseren. De zijpanelen zijn  identiek aan de ID.3 maar de neus en achterkant van zijn specifiek ontworpen voor de Born, daardoor krijgt hij zijn stoerdere karakter en meet hij een paar centimeter meer dan de Wolfsburger. Door de in de vloer verwerkte batterij creëert het lage zwaartepunt een bijna 50:50 verdeling wat deze Cupra heel wendbaar en dynamisch maakt.

De voorkant van de Born kreeg strakke en scherpe lijnen mee, het grote bronzen Cupra-logo en de grote luchtinlaten zorgen voor een onmiskenbaar sportief karakter. Achteraan zorgt een grote diffusor in koetswerkkleur samen met de grote achterspoiler voor extra aerodynamica maar vooral voor sportiviteit en verfijning.

Interieur

Binnenin zijn er veel herkenbare elementen van zijn Duitse broer, zoals het bestuurdersdisplay dat inclusief drivemode schakelaar is overgenomen. Ook het 12” grote infotainmentsysteem is vergelijkbaar maar het is alleen minder intuïtief. Het hele dashboard dat naar de bestuurder gericht is zorgt voor een cockpit ervaring waardoor de rijdynamiek verhoogd wordt. Over het algemeen zorgen de gekozen materialen voor een verfijnde afwerking maar hier en daar bijven harde plastics aanwezig. De zetels in onze testwagen zijn uitgevoerd in het optionele gerecycleerde materiaal Dynamica, een materiaal met de look en feel van Alcantara. De optionele sportzetels uit 1 geheel bieden een goede zijdelingse ondersteuning, zijn comfortabel en volledig elektrisch in te stellen en zijn ook voorzien van verwarming en massagefunctie. Door zijn grote wielbasis is het maximaal van ruimte benut en is er vooraan en achteraan ruim voldoende plaats voor 4 volwassenen. De kofferruimte is met zijn 385 liter niet heel ruim bemeten dit door de motor op de achteras, een frunk is niet aanwezig in de Born.

Aandrijflijn

De Born is beschikbaar met 3 verschillende batterijcapaciteiten 45, 58 en 77 kWh en motoren met 110, 150 of 170 kW. De laatste is met de e-boost functie en kan je combineren met de 77 kWh of de 58 kWh batterij. Omdat deze batterij kleiner en lichter is maakt dat hij bijna een halve seconde sneller naar de 100 schiet. Onze testwagen was uitgerust met de 150kW/204 pk sterke motor in combinatie met de 58 kWh batterij met een maximum koppel van 310 Nm. Het WLTP rijbereik van 424km konden we niet bereiken maar op winterbanden tijdens een koude testweek konden we toch om en bij de 300km afleggen op een volle lading  met een zeer aanvaardbaar gecombineerd verbruik van 18 kWh.  Opladen kan met een maximum vermogen van 120 kW DC, op wisselstroom is dit 11 kW. Deze versie zet een 0 naar 100 tijd neer van 7,3 seconden. Op de B-rijmodus zorgt de Born voor een maximum regeneratie van 0,3g als je het rempedaal loslaat. Een warmtepomp is optioneel maar zeker aangeraden om het rijbereik niet aan te tasten, deze kan je bestellen voor 1060€.

Technologie

Deze elektrische Cupra werd natuurlijk voorzien van een hele reeks veiligheidssystemen zoals Predictive adaptive Cruise Control, travel assist, side- en exit assist en verkeersbordherkenning. Je kan hem verder ook nog uitrusten met adaptief grootlicht om de tegenliggers niet te verblinden of een 360° camera om de Born makkelijk te parkeren.

Het 12” grote infotainmentsysteem toont een heel mooi overzicht van een hele reeks gegevens, rijbereik, laadprestaties maar ook 3D navigatie, muziek en contacten. De Cupra layout toont heel mooi maar vraagt toch wat gewenning en dat is niet altijd ideaal tijdens de rit. Alle hedendaagse connecties zijn aanwezig zoals een draadloze CarPlay of Android Auto die dan ook vlekkeloos werken. Dankzij de ingebouwde SIM is de Born ook volledig geconnecteerd voor updates of voor automatisch de hulpdiensten te verwittigen tijdens noodsituaties. Mobiele apparaten kunnen draadloos opgeladen worden door de handig in de armsteun geplaatste oplader. Het volledige infotainmentsysteem is ook via spraak te bedienen maar werkt niet altijd even effectief.

Conclusie

De Cupra born kan dankzij zijn uitgesproken dynamisch karakter, zijn direct stuurgevoel en vlotte vinnige aandrijflijn een jong publiek aanspreken dat houdt van een hippe en sportieve EV en die niet teleurstelt in rijbereik en prestaties. Het enige hekelpunt kan de prijs worden vooral voor het jongere publiek, onze testversie uitgevoerd in Aurorablauw kwam op een totaalprijs van 47500€. Een basisversie kan je bestellen voor 37236€

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »