Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De vijfde generatie Toyota Prius

Met de wereldpremière van de vijfde generatie presenteert Toyota vandaag het volgende hoofdstuk over de Prius, een verhaal van technische innovatie en oogstrelend design.

De Prius heeft sinds zijn introductie in 1997 een blijvende indruk gemaakt op Toyota en de wereld. Door de nadruk op elektrificatie te leggen en de trends voor de toekomst te zetten, is het model echt een icoon geworden. De nieuwe generatie, die in Europa uitsluitend als plug-in hybride verkrijgbaar zal zijn, zet de volgende stap in dat proces.

Toyota streeft naar koolstofneutraliteit en de hybride technologie die oorspronkelijk voor de Prius werd ontwikkeld, blijft een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar emissievrij rijden. De nieuwe Prius Plug-in Hybrid versterkt Toyota’s aanbod met meerdere technologieën, waaronder batterij-elektrische (BEV) en brandstofcel-elektrische (FCEV) modellen, door meer efficiëntie en laagdrempelige koolstofreductie te leveren.

Als wegbereider voor nieuwe technologieën was de Prius altijd een inspiratiebron voor de toekomst van andere modellen en de nieuwe generatie zet die pioniersgeest voort. Toyota introduceert hierin zijn nieuwe generatie plug-in hybride systeem, dat in alle opzichten is doorontwikkeld met meer vermogen dankzij een batterij met een grotere capaciteit.

Een krachtigere motorgenerator en tweelitermotor prikkelen de zintuigen van de bestuurder met een gecombineerde 223 DIN-pk (164 kW) voor een snelle, responsieve acceleratie. Daarnaast is de herziene carrosserie aerodynamisch gestroomlijnd om de luchtstroom te optimaliseren en een uitstekende brandstofefficiëntie, wegligging en stabiliteit te bereiken.

De kenmerkende styling waar de Prius zijn beroemdheid aan dankt, heeft een nieuw, dynamischer accent gekregen door een coupéachtig silhouet, dat een sterke emotionele reactie oproept. De auto is gebouwd op het tweede generatie GA-C platform van de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat het gewicht vermindert en de stijfheid verhoogt. Door de optimale plaatsing van de batterij en de brandstoftank wordt een lager zwaartepunt bereikt, wat een boeiende rijervaring en een rustige manier van rijden mogelijk maakt.

Het royale inzittendengedeelte combineert rijplezier en spanning en maakt gebruik van de nieuwe ‘Island Architecture’ van de Prius voor een strak en ruim interieur. De zitpositie is lager, waardoor een sportiever gevoel ontstaat, terwijl de schermen en bedieningselementen zodanig zijn geplaatst dat ze optimaal bruikbaar zijn.

Rijprestaties

Het nieuwe generatie hybride systeem levert meer vermogen en een grotere efficiëntie voor een algemene verbetering van de rijervaring in de Prius Plug-in Hybrid. De 2.0-liter TNGA-motor levert 148 DIN-pk (111 kW) en gaat samen met een nieuwe, 160 DIN-pk (120 kW) sterke transaxle motor voorin voor een totaal systeemvermogen van 223 DIN-pk (164 kW). Vergeleken met de 122 DIN-pk (90 kW) van de huidige plug-in hybride configuratie zorgt het toegenomen vermogen voor een snelle, responsieve acceleratie.

Om het grootste deel van de dagelijkse ritten in de EV-modus te kunnen afleggen, is de EV-actieradius verbeterd en meer dan 50% groter dan die van de huidige generatie. Dit is te danken aan een nieuwe lithium-ion batterij van 13,6 kWh. Cellen met een hogere energiedichtheid maken een optimale indeling mogelijk en het batterijpakket is daarom compact genoeg om onder de vloer te worden geïnstalleerd, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen.

Exterieurontwerp

De iconische wigvorm, een origineel Prius-kenmerk sinds de tweede generatie, is doorontwikkeld en heeft elegante moderne lijnen gekregen. Door de totale hoogte met 50 mm te verlagen, de top van het dak naar achteren te verplaatsen en banden met een grotere diameter tot 19 inch te gebruiken, is een glad en gestroomlijnd silhouet ontstaan.

Onnodige vormen en lijnen zijn weggelaten, waardoor een eenvoudig en strak totaalontwerp overblijft, dat geïnspireerd is op de natuurlijke luchtstroom. De kenmerkende vorm wordt versterkt door een 50 mm langere wielbasis vergeleken met de vorige generatie. Tegelijkertijd is de totale lengte met 46 mm afgenomen.

De Prius is 22 mm breder dan zijn voorganger en heeft een dynamisch postuur. Aan de voorkant is de verlichting op elegante wijze verwerkt in een hamerkopmotief, dat de kenmerkende vorm accentueert. Het achteraanzicht wordt versterkt door een driedimensionaal lineair verlichtingselement, dat het progressieve design benadrukt en de aandacht op het gedurfde Prius-logo vestigt.

Interieurontwerp

Het op zwart gebaseerde interieur is verdeeld in drie zones volgens de nieuwe ‘Island Architecture’ van de Prius: omgeving, bestuurdersmodule en zwevend instrumentenpaneel. De omgeving voor zowel de bestuurder als de passagiers is ruim en opgebouwd uit stijlvolle, hoogwaardige materialen, geaccentueerd door harmonieuze details die een dynamisch gevoel en doelgerichtheid benadrukken.

De bestuurdersmodule is gebaseerd op het 7-inch TFT LCD-scherm, dat zich direct in het gezichtsveld bevindt en de veiligheid verhoogt door de ogen van de bestuurder op de weg te houden.

Het nieuw ontworpen instrumentenpaneel geeft voorrang aan comfort in het inzittendengedeelte, een strakke lay-out met minimale verstoring van het voorwaartse zicht van de bestuurder, bruikbaarheid en uiterlijk. Het combineert een ingetogen, lager centraal scherm en slanke aircobedieningselementen, terwijl de verlichting van het instrumentenpaneel gekoppeld is aan meldingen van Toyota Safety Sense en waarschuwingen tot uitdrukking brengt door middel van kleurveranderingen. ​

De nieuwe Prius Plug-in Hybrid wordt in het voorjaar van 2023 geïntroduceerd.

Lexus Electrified

Lexus Electrified wil de rijervaring opnieuw uitvinden Lexus heeft een koers uitgezet voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en auto’s die de mogelijkheden van elektrificatie

Lees verder »