Tesla Model X Plaid

We hebben de toegang gekregen op de smartphone, want een sleutel is zo passé en zo konden we de snelste SUV die er bestaat eens testen. Een ruime wagen vol gadgets en leuke handige snufjes in een opvallende maar dan toch niet weer zo’n opvallende wagen. Een BEEST van een familie wagen!
We mogen de Tesla afhalen, de Tesla app had ik al op mijn smartphone gezet dus de connectie was vlug gemaakt. Je smartphone is je toegangssleutel en zoveel meer. Je krijgt ook standaard een keycard wat altijd handig is, moest je smartphone een lege batterij hebben. Na een korte uitleg over hoe je alles kan instellen en bedienen, kunnen we vertrekken.
Het eerste wat opvalt is het grote panoramische voorruit, het strakke dashboard en op deze Plaid ook wel het Yoke-stuur. Het is even wennen maar je wordt het wel gewoon. Persoonlijk vind ik het Yoke-stuur niet handig als je maneuvers moet uitvoeren, maar het is wel eens leuk om er met te rijden. Er is veel opbergruimte zoals een handig opbergvak in de middenconsole, waarin twee extra schuiven aanwezig zijn één voor kleine spullen en de andere met twee bekerhouders en bovenop is er ook nog plaats om twee smartphones draadloos op te laden.

Het grote 17” touchscreen is zowat het hart van de Tesla. Via deze weg bedien je alles van je wagen, van deuren openen of sluiten, navigatie tot je versnelling (P,R,Nof D) en zelfs het openen van het handschoenenkastje. Ja, ik ben voorstander van fysieke knoppen, maar hier stoort het niet. Je zet je vinger op de temperatuur en schuift naar rechts voor warmer en links voor kouder zo gemakkelijk kan het ook. Het scherm werkt dus heel intuïtief en snel.
Wat wel spijtig was, op de goed werkende navigatie worden geen flitspalen of trajectcontroles weergegeven op het systeem. Dit zou natuurlijk wel handig zijn als je met deze wagen rijdt. In deze Model X heb je natuurlijk niet 1 maar 2 schermen, een tweede kleiner scherm staat op het einde van de achterbank zodat de passagiers zelf hun klimaat kunnen regelen of om filmpjes af te spelen voor de kids. Deze Model X plaid versie is enkel te verkrijgen met max. zes zitplaatsen, de standaard Model X met max. 7 zitplaatsen. Deze zitplaatsen zijn te bereiken via de opvallende Falcon-wings welke veel bekijks hebben als je deze opent.

Langs de buitenkant oogt het als een “gewone” SUV, maar deze Solid black Model X plaid met 20” velgen heeft maar liefst 1020pk en doet een spurt van 0 naar 100 in slechts 2.6 seconden! Dit is niet snel maar belachelijk snel, misschien zelfs te snel? De topsnelheid van deze wagen ligt iets lager dan die van de Tesla Model S plaid welke 322km/u is, bij de Model X is dit 262km/u. Dit heeft natuurlijk allemaal invloed op het bereik van de wagen, bij normaal gebruik heb je een bereik van 543 km (WLTP).
Als dit niet ver genoeg is kan je via het Tesla Supercharger-netwerk je wagen op slechts 15 minuten 282 kilometer bijladen. Elke Tesla is ook uitgerust met een standaard autopilot en Tesla Vision detecteert alle nabije voertuigen en helpt mogelijke aanrijdingen te voorkomen. Dit functioneerde niet altijd heel goed, de Tesla vertraagde soms als er een fietser op het fietspad reed. Ook de Lane assist vertrouwde ik niet 100%, maar dit kan dan ook weer aan de Belgische wegen liggen.
Conclusie
Deze Tesla Model X plaid is een top wagen, waarom? Boys and their toys! De wagen zit vol gadgets, heeft een zeer goede wegligging die je kan aanpassen, als je poep te warm krijgt springt de stoelverkoeling automatisch op, de panoramische voorruit, … . Dan zwijgen we nog over de fun factor van de accelaratie van deze Plaid! Ik krijg er nog steeds een glimlach van als ik eraan terug denk. De prijs van de Model X begint bij 117.470 euro en de Plaid versie 137.470 euro, wat niet weinig is. Het voordeel, je rijdt wel altijd rond met een up-to-date wagen.
PLUS
- Ruimte
- Gadgets
- Bereik
- Acceleratie
MIN
- Het Yoke-stuur
- De lane assist

Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco
Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco De Jaguar Type 00 maakt dit weekend zijn debuut in Monaco op een speciaal vervaardigd drijvend terras,

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA
Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale

Steer-by-wire bij Mercedes-Benz
Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden.

A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback”
A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback” Het lastenboek voor de A390 liet geen twijfel bestaan over de technische doelstellingen van Alpine: de toekomstige A390,

Nieuwe C5 AIRCROSS
Nieuwe C5 AIRCROSS Met de lancering van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën in minder dan twee jaar tijd zijn gamma volledig vernieuwd. Als nieuw

Leapmotor C10
Leapmotor C10 Er gaat geen week voorbij of er wordt een nieuwe (Chinese) naam gelanceerd in de autowereld, Leapmotor is zo ook een vrij recente.