Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Škoda FABIA 1.0 TSI

Tekst & foto’s Gerd Wuyts

22 jaar na zijn debuut komt Skoda met zijn vierde generatie FABIA uit. Van de vorige drie generaties zijn er meer dan 4,5 miljoen wagens verkocht, een succesverhaal waar nu uitbreiding op komt. De meest voorkomende reden om een FABIA te kopen waren onder andere de prijs-kwaliteitverhouding, de lage gebruikskosten en de hoeveelheid ruimte. De nieuwste FABIA heeft nu een verbeterde rijdynamiek, tal van nieuwe rijhulpsystemen en met zijn dynamische look en hypermoderne infotainmentsystemen willen ze meer op de vraag van jonge klanten een antwoord bieden. De FABIA is ook gegroeid hij meet nu 4 meter 11cm en is een 5cm breder geworden. In de kofferruimte is er 50 liter extra ruimte, er is nu in totaal voor 380 liter plaats, de grootste in zijn segment! Dit komt omdat de FABIA nu ook op het modulaire MQB-A0 platform van de Volkswagen-groep is gebaseerd. Met zijn hele reeks Simply Clever-functies maken van deze wagen het perfecte instapmodel in het Škoda-gamma.

Exterieur

De FABIA is een moderne en elegante auto dat zowel compact als dynamisch oogt. Met zijn scherp getekende full-led koplampen, kristallijne achterlichten en de mooie koetswerklijnen heeft het designteam een fantastische wagen ontworpen. Klein detail, achter de voorste wielen is er op het koetswerk een driehoek gecreëerd verwijzend naar de vlag van Tsjechië de thuisbasis van Škoda.

De kleuren waarin we de FABIA testen, Phoenix Orange/Black Magic, is een meer dan geslaagde combinatie maar je hebt altijd voor- en tegenstanders van deze opvallende kleuren. Het bekende ŠKODA-logo op de koffer is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor ‘ŠKODA’ over de hele breedte te plaatsen. De buitenspiegels zijn ook iets kleiner geworden dan die van de voorganger en zijn nu elektrisch verstelbaar, verwarm baar en voor het eerst op de FABIA automatisch dimmen aan de bestuurderszijde en als optie elektrische inklappen. Ook de Proxima- en Procyon-velgen maken hun debuut en zijn voorzien van een speciale, in kunststof, aerodynamisch sierelement. Op onze wagen stonden de Procyon 17” (optie 530€ BTW inc.).

Iets minder zichtbaar maar in de onderste luchtinlaat van de voorbumper zitten koelluiken (een primeur voor deze technologie in dit voertuigsegment) voor een betere stroomlijning. Deze koelluiken werken automatisch en gaan dicht wanneer er weinig behoefte is aan koeling. Ook is er een grotere dakspoiler en zijvinnen voorzien om de luchtweerstand te verminderen en zo een betere luchtstroom achteraan te krijgen. Dit alles help het brandstof verbruik te verminderen.

Interieur

Het interieur van de FABIA is ruim en voorzien van enkele leuke details. Zo heb je een horizontaal gekleurd sierelement over het hele dashboard en wat in de grote ronde ventilatieroosters doorloopt. Aan de zijkant van de behuizing van het instrumentenbord hebben ze ook een extra visueel designelement toegevoegd met het opschrift ‘FABIA’. Het onderste deel van het dashboard is dan weer bekleed met stof en voorzien van contrasterende stiknaden een geslaagde combinatie van verschillende materialen. Andere leuke opties die op deze wagen beschikbaar waren zijn voorruit- en de stuurwielverwarming, het infotainment systeem dat te bedienen via een vrijstaand 9” touchscreen of via het lederen stuurwiel.

Dit is de eerste FABIA die kan worden besteld met Climatronic met twee zones, plus extra ventilatieopeningen aan de achterzijde om de passagiers koel of warm te houden. Alle functies van het systeem zijn te bedienen via het touchscreen of heel eenvoudig met knoppen. De snelheid van de ventilatie kan je wel enkel via het scherm bedienen. Het instrumentenpaneel kan je ook aanpassen met een aantal vooringestelde settings maar hier kan je zelf nog wijzigingen aanbrengen. De FABIA heeft ook de nieuwe Simply Clever-functie zoals een clip voor een kredietkaart of parkeerticket, een elastiekje als penhouder of een ‘hangmat’ in de koffer om die onhandige spullen in op te bergen en nog zoveel meer.

Je bent beveiligd door negen airbags en nieuwe rijhulpsystemen zo is de FABIA één van de veiligste voertuigen in zijn segment. Omdat de FABIA nu op het modulaire MQB-A0-platform wordt gebouwd, zijn de actieve- en passieve veiligheidsfuncties verder verbeterd, hij beschikt nu over rijhulpsystemen die voorheen alleen aan wagens uit het hogere segment waren voorbehouden. Travel Assist, Park Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist, Front Assist met predictieve voetganger- en fietser bescherming en Manoeuvre Assist. De wagen die we testen had het Travel Assist Low Pack (Multifunctionele camera, Lane assist, Front assist en ACC- Adaptive Cruise Controle kostprijs 710€ BTW inc.) wat heel goed werkte en relaxt rijden is. 

Infotainment

Het optioneel digitaal instrumentenbord maakt zijn debuut in het gamma en infotainmentsystemen beschikken over een permanente internetverbinding: op het vlak van connectiviteit is de nieuwe ŠKODA FABIA ultramodern. Met een ingebouwde eSIM is de FABIA altijd online en biedt hij toegang tot web radio, uitgebreide mobiele onlinediensten van ŠKODA Connect en de nieuwste infotainmentapps. Er is keuze uit drie systemen: het Swing audiosysteem met een kleurenscherm van 6,5”, het Bolero audiosysteem met een scherm van 8” en handsfree mogelijkheden via bluetooth en het topsysteem Amundsen. Dit laatste systeem beschikt over een personaliseerbaar scherm van 9,2” en een navigatiefunctie die wordt ondersteund door onlinegegevens en op afstand kan worden bijgewerkt. Gebarenbediening is standaard, terwijl online spraakbediening via de digitale spraakassistent Laura optioneel is. Een smartphone kan zonder kabel worden verbonden via Wireless SmartLink en Android Auto of Apple CarPlay, terwijl de optionele Phone Box draadloos opladen mogelijk maakt. Voor het eerst zijn er tot vijf USB-C-aansluitingen om andere mobiele apparaten op te laden: één daarvan bevindt zich op de achteruitkijkspiegel om bijvoorbeeld een dashcam op te laden.

Motor 

Alle motoren die voor de nieuwe FABIA worden aangeboden, zijn van de EVO-generatie. Ze zijn nog zuiniger dan hun voorgangers en voldoen aan de Euro 6d- uitstootnorm. De nieuwe topmotor in het gamma is de 1.5 TSI met een vermogen van 110 kW (150 pk) en standaard een 7-traps-DSG. Tot een vermogen van 70 kW (95 pk) wordt de FABIA geleverd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak; de 1.0 TSI met een vermogen van 81 kW (110 pk) biedt de keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een DSG met 7 versnellingen. Met de tank van 50 liter – een nieuwe optie in het gamma – in plaats van de standaard 40 liter, halen vier van de vijf motoren een maximaal rijbereik van meer dan 900 km. De wagen waar wij mee reden was de 1.0 TSI 110pk met een handgeschakelde 6-versnellingsbak die een sprint van 0 naar 100km/u in 9,7 seconden doet.

Conclusie

Een knappe wagen die vol met leuke designelementen zit, zeer relaxt, aangenaam en veilig aanvoelt. De Lane assist en ACC werkten heel goed, geen plotse rare bewegingen. De motor miste in de lage toeren een beetje koppel maar reed verder zeer aangenaam. Ik heb een 260 km gereden wat autosnelweg, stadsverkeer en had een gemiddeld verbruik van 6,2l/100km. De koffer is ruim maar met een baby van 3 maand oud heb je wel wat plaats gebrek. Een kinderwagen in de koffer plaatsen lukte niet zonder de achterbank naar voor te klappen en dan zit je koffer echt wel vol. De FABIA is vanaf 17 535€ BTW inc. te verkrijgen. Deze wagen, met opties, komt op 32 241€ BTW inc. 

PLUS

  • Leuk design
  • Simply Clever toepassingen
  • Bediening klimatisatie via knoppen

MIN

  • Koppel bij lage toeren
  • Prijs