NIEUWE RENAULT MEGANE E-TECH 100% ELECTRIC
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/10/Infomotive.be-Renault-MeganE-E-Tech-20-scaled.jpg?media=1669671806)
De nieuwe Renault Mégane E-Tech trok vorig jaar (2021) al meteen onze aandacht toen we een gecamoufleerd preproductie model konden spotten tijdens zijn testrit in de mooie Champagnestreek bij Epernay.
In oktober 2020 onthulde Renault de Mégane eVision-showcar, een futuristisch voertuig dat met de tradities brak en een voorbode was van de toekomstige 100% elektrische Renault Mégane E-Tech Electric. De conceptversie werd dan ook bijna integraal overgenomen in de productieversie wat zorgt voor een compleet vernieuwende wagen. Al bijna 125 jaar blijft Renault onophoudelijk innoveren, van deurvergrendeling met infraroodafstandsbediening (1983)naar handenvrije sleutel (2000) en zo ook met deze nieuwe Mégane E-Tech Electric, de eerste wagen van zijn ‘Nieuwe Golf’ (Nouvelle Vague). Meer dan 300 patenten die een reeks innovaties beschermen op het gebied van de motor, het laadsysteem, de batterij, het thermische beheer, de architectuur en de akoestiek, werden aangevraagd. Het bewijs dat men bij Renault de lat heel hoog legt.
Exterieur
De nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric is een wagen die emotie uitstraalt, met zijn uniek design en zijn uitgesproken lijnen. De rechte vrij hoog opstaande achterkant in combinatie met de licht aflopende daklijn geven de 4,20m grote Mégane body en sportiviteit. De portierhandgrepen, die vooraan wegklappen en achteraan mooi ingewerkt zijn, zorgen voor een verbeterde stroomlijning. De grote 20” velgen versterken dan weer de dynamische uitstraling. De originele lichtsignatuur neemt afscheid van de gebruikelijke ‘C’ en verandert in een hoekige ‘S’. Een lichtband verbindt de matig presterende led Pure Vision-koplampen, net zoals achteraan waar de lichten dun en horizontaal zijn en heel mooi ingewerkte details meekregen. De subtiel ingewerkte knop om de kofferdeksel te openen is in donkere lichtomstandigheden echter moeilijk te vinden.
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/10/Infomotive.be-Renault-MeganE-E-Tech-9-scaled.jpg?media=1669671806)
Interieur
De gebruikte materialen in de Mégane E-Tech Electric zijn van een hoog niveau, het met stof bekleedde dashboard voelt heel leuk aan en er is weinig gebruik gemaakt van harde plastics. Dat zorgt bij deze Mégane voor een rustgevende mooi afgewerkte binnenruimte die zeer degelijk aanvoelt. Alle knopjes die je aanraakt voelen zeer solide aan. Het zicht naar achter via de achteruitkijkspiegel is door de aflopende daklijn vrij beperkt. Onze testwagen was voorzien van de 2 12” HD schermen, de lay-out van het horizontale bestuurdersdisplay is minimalistisch uitgevoerd en geeft simpel maar efficiënt alle nodige info weer. Het verticaal geplaatste 12” HD infotainment scherm laat zich makkelijk en feilloos bedienen dankzij de integratie van Android Automotive. Door zijn specifieke playstore kan je deze verder personaliseren met apps zoals Spotify. Het stuur kreeg een quasi vierkante vorm mee, een gegeven wat eerst wennen is maar zeer aangenaam in de hand ligt. Rechts achter het stuur is het echt wat te druk, door de aanwezigheid van 3 bedieningshendels voor de ruitenwissers, de radio en de versnellingen. Met zijn uitmuntende kofferruimte van 440 liter blinkt hij uit in zijn segment, VW ID.3 385 liter. Onder de laadvloer vind je een handig compartiment voor het opbergen van de laadkabel.
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/10/Infomotive.be-Renault-MeganE-E-Tech-32-scaled.jpg?media=1669671806)
Techniek/rijden
Met zijn vooruitstrevende elektrische CMF-EV-platform mikt de wagen op durf, emotie en prestaties. Het verlaagde zwaartepunt en de langere wielbasis dragen bij tot een optimaal weggedrag. De meerarmige achteras en de korte stuuroverbrenging dragen bij tot de wendbaarheid zoals bijvoorbeeld zijn draaicirkel van 10,4m en zijn uitmuntend comfort. Het onderstel gedraagt zich sportief en dynamisch maar verliest nooit zijn comfort, een mooie balans die Renault hierin wist te creëren zelfs op de 20 duim velgen. Het totaalgewicht van deze wagen is 1636kg wat aanzienlijk minder is dan bij de concurrenten.
De lithium-ion batterij, een van de dunste op de markt, komt met een capaciteit van 40 of 60 kWh. De EV40 met de motor van 130pk levert je een WLTP-rijbereik van maximaal 300km. De EV60 heeft een ultracompacte voorwiel aangedreven elektromotor van 130 of 220 pk. Wij testten de versie met de 60 kWh batterij en de 220pk sterke motor. In deze uitvoering kan je tellen op een maximaal WLTP-rijbereik van 450km, tijdens de testweek reden wij een gemiddeld gemengd verbruik van 16,9 kWh/100km goed voor een rijbereik van 350km. Dankzij de paddles achter het stuur kan je de gewenste energierecuperatie instellen. Hier was het wel handig geweest als er een geheugenfunctie aanwezig was zodat de laatste instelling opnieuw wordt opgenomen bij de volgende rit. Opladen kan je met maximaal snelladen tot 130kW zo kan je van 0-80% laden in amper 1u15. Met de 220pk sterke motor bereik je de 100 per uur in slechts 7,4 seconden.
Wat moet dit nu kosten
In de basisuitvoering kan je de Renault Mégane E-Tech Electric Equilibre met EV40 batterij en 130pk kopen voor 37.350€, de versie waar wij mee test reden, de techno versie met EV60, 220pk in het vlamrood wordt aangeboden voor 49.490€.
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2022/10/Infomotive.be-Renault-MeganE-E-Tech-16-scaled.jpg?media=1669671806)
Verdict
De Mégane E-Tech Electric is een heel mooi alternatief als je je op de elektrische automarkt wil begeven en niet voor de Duitse opties wil gaan. Hij kan perfect zijn mannetje staan in afwerking, rijkwaliteit en prijs ten opzichte van de vergelijkbare Volkswagen ID.3 of Cupra Born.
PLUS
Gebruikte materialen
Rijgedrag/comfort
Design
Android automotive integratie
MIN
Overvloed aan bedieningen rechts achter stuur
Draadloos opladen functioneert niet optimaal
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/download-300x200.jpeg?media=1669671806)
De nieuwe Audi A5-modellen
De nieuwe Audi A5-modellen Met de nieuwe A5-familie begint Audi aan het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle geschiedenis in het middenklassesegment. De nieuwe Audi A5-familie
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/Dynamic-25-300x200.jpg?media=1669671806)
Eerste test: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 VELOCE
Eerste test: Alfa Romeo Junior Elettrica 280 VELOCE 10 April 2024, een grote dag voor de toekomst van Alfa Romeo want de Alfa Romeo Milano
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/GTX_BA_3816A.jpg-300x200.png?media=1669671806)
ID.Buzz Lange wielbasis & GTX
ID.Buzz Lange wielbasis & GTX Het ID.Buzz is een wereldwijd uniek elektrisch voertuig – een designicoon en een allround talent tegelijk. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen breidt en
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/481249_HONDA_MARKS_25_YEARS_OF_PIONEERING_HYBRID_SUCCESS_WITH_EUROPEAN_DEBUT_OF-300x200.jpg?media=1669671806)
Honda viert 25 jaar hybride technologie
Honda viert 25 jaar hybride technologie Het Prelude-concept zal zijn Europese debuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2024, waarbij Honda 25 jaar
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/Tesla-Model-3-RWD-34-300x200.jpg?media=1669671806)
Tesla Model 3 RWD
Tesla Model 3 RWD Zes jaar nadat de eerste Model 3 van de band rolde en meer dan 2 miljoen stuks later maken we kennis
![](https://usercontent.one/wp/www.infomotive.be/wp-content/uploads/2024/07/P90557173_highRes-300x200.jpg?media=1669671806)
MINI John Cooper Works E op Goodwood Festival of Speed
MINI John Cooper Works E op Goodwood Festival of Speed Het MINI John Cooper Works E prototype markeert een belangrijke mijlpaal als het allereerste elektrische