Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

NIEUWE RENAULT MEGANE E-TECH 100% ELECTRIC

De nieuwe Renault Mégane E-Tech trok vorig jaar (2021) al meteen onze aandacht toen we een gecamoufleerd preproductie model konden spotten tijdens zijn testrit in de mooie Champagnestreek bij Epernay.

In oktober 2020 onthulde Renault de Mégane eVision-showcar, een futuristisch voertuig dat met de tradities brak en een voorbode was van de toekomstige 100% elektrische Renault Mégane E-Tech Electric. De conceptversie werd dan ook bijna integraal overgenomen in de productieversie wat zorgt voor een compleet vernieuwende wagen. Al bijna 125 jaar blijft Renault onophoudelijk innoveren, van deurvergrendeling met infraroodafstandsbediening (1983)naar handenvrije sleutel (2000) en zo ook met deze nieuwe Mégane E-Tech Electric, de eerste wagen van zijn ‘Nieuwe Golf’ (Nouvelle Vague). Meer dan 300 patenten die een reeks innovaties beschermen op het gebied van de motor, het laadsysteem, de batterij, het thermische beheer, de architectuur en de akoestiek, werden aangevraagd. Het bewijs dat men bij Renault de lat heel hoog legt.

Exterieur

De nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric is een wagen die emotie uitstraalt, met zijn uniek design en zijn uitgesproken lijnen. De rechte vrij hoog opstaande achterkant in combinatie met de licht aflopende daklijn geven de 4,20m grote Mégane body en sportiviteit. De portierhandgrepen, die vooraan wegklappen en achteraan mooi ingewerkt zijn, zorgen voor een verbeterde stroomlijning. De grote 20” velgen versterken dan weer de dynamische uitstraling. De originele lichtsignatuur neemt afscheid van de gebruikelijke ‘C’ en verandert in een hoekige ‘S’. Een lichtband verbindt de matig presterende led Pure Vision-koplampen, net zoals achteraan waar de lichten dun en horizontaal zijn en heel mooi ingewerkte details meekregen. De subtiel ingewerkte knop om de kofferdeksel te openen is in donkere lichtomstandigheden echter moeilijk te vinden.

Interieur

De gebruikte materialen in de Mégane E-Tech Electric zijn van een hoog niveau, het met stof bekleedde dashboard voelt heel leuk aan en er is weinig gebruik gemaakt van harde plastics. Dat zorgt bij deze Mégane voor een rustgevende mooi afgewerkte binnenruimte die zeer degelijk aanvoelt. Alle knopjes die je aanraakt voelen zeer solide aan. Het zicht naar achter via de achteruitkijkspiegel is door de aflopende daklijn vrij beperkt. Onze testwagen was voorzien van de 2 12” HD schermen, de lay-out van het horizontale bestuurdersdisplay is minimalistisch uitgevoerd en geeft simpel maar efficiënt alle nodige info weer. Het verticaal geplaatste 12” HD infotainment scherm laat zich makkelijk en feilloos bedienen dankzij de integratie van Android Automotive. Door zijn specifieke playstore kan je deze verder personaliseren met apps zoals Spotify. Het stuur kreeg een quasi vierkante vorm mee, een gegeven wat eerst wennen is maar zeer aangenaam in de hand ligt. Rechts achter het stuur is het echt wat te druk, door de aanwezigheid van 3 bedieningshendels voor de ruitenwissers, de radio en de versnellingen. Met zijn uitmuntende kofferruimte van 440 liter blinkt hij uit in zijn segment, VW ID.3 385 liter. Onder de laadvloer vind je een handig compartiment voor het opbergen van de laadkabel.

Techniek/rijden

Met zijn vooruitstrevende elektrische CMF-EV-platform mikt de wagen op durf, emotie en prestaties. Het verlaagde zwaartepunt en de langere wielbasis dragen bij tot een optimaal weggedrag. De meerarmige achteras en de korte stuuroverbrenging dragen bij tot de wendbaarheid zoals bijvoorbeeld zijn draaicirkel van 10,4m en zijn uitmuntend comfort. Het onderstel gedraagt zich sportief en dynamisch maar verliest nooit zijn comfort, een mooie balans die Renault hierin wist te creëren zelfs op de 20 duim velgen. Het totaalgewicht van deze wagen is 1636kg wat aanzienlijk minder is dan bij de concurrenten. 

De lithium-ion batterij, een van de dunste op de markt, komt met een capaciteit van 40 of 60 kWh. De EV40 met de motor van 130pk levert je een WLTP-rijbereik van maximaal 300km. De EV60 heeft een ultracompacte voorwiel aangedreven elektromotor van 130 of 220 pk. Wij testten de versie met de 60 kWh batterij en de 220pk sterke motor. In deze uitvoering kan je tellen op een maximaal WLTP-rijbereik van 450km, tijdens de testweek reden wij een gemiddeld gemengd verbruik van 16,9 kWh/100km goed voor een rijbereik van 350km. Dankzij de paddles achter het stuur kan je de gewenste energierecuperatie instellen. Hier was het wel handig geweest als er een geheugenfunctie aanwezig was zodat de laatste instelling opnieuw wordt opgenomen bij de volgende rit. Opladen kan je met maximaal snelladen tot 130kW zo kan je van 0-80% laden in amper 1u15. Met de 220pk sterke motor bereik je de 100 per uur in slechts 7,4 seconden.

Wat moet dit nu kosten

In de basisuitvoering kan je de Renault Mégane E-Tech Electric Equilibre met EV40 batterij en 130pk kopen voor 37.350€, de versie waar wij mee test reden, de techno versie met EV60, 220pk in het vlamrood wordt aangeboden voor 49.490€.

Verdict

De Mégane E-Tech Electric is een heel mooi alternatief als je je op de elektrische automarkt wil begeven en niet voor de Duitse opties wil gaan. Hij kan perfect zijn mannetje staan in afwerking, rijkwaliteit en prijs ten opzichte van de vergelijkbare Volkswagen ID.3 of Cupra Born.

   PLUS

  • Gebruikte materialen

  • Rijgedrag/comfort

  • Design

  • Android automotive integratie

   MIN

  • Overvloed aan bedieningen rechts achter stuur

  • Draadloos opladen functioneert niet optimaal

Lexus Electrified

Lexus Electrified wil de rijervaring opnieuw uitvinden Lexus heeft een koers uitgezet voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën en auto’s die de mogelijkheden van elektrificatie

Lees verder »