Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio: "een tijdloos design"

De nieuwe Giulia en Stelvio maken hun debuut. Deze twee bekroonde modellen hebben de internationale gemeenschap voor zich gewonnen dankzij de uitmuntendheid van het merk – perfecte gewichtsverdeling, eersteklas rijdynamiek, geavanceerde technologische en motorische oplossingen – en het tijdloze design dat van elke Alfa Romeo een tijdloos “kunstwerk in beweging” maakt. Vandaag de dag is Alfa Romeo’s uitgesproken visie op Italiaanse designschoonheid op beide modellen nog verleidelijker en eigentijdser gemaakt, met stylingingrepen aan de voorkant om met de Tonale een duidelijk en sterk familiegevoel te creëren. De nieuwe Giulia en Stelvio zijn leverbaar vanaf februari 2023. 

 Een nieuwe “look”

Aan de voorkant van de Nieuwe Giulia en Stelvio hebben de grille, waar het logo is geplaatst, en de onderste roosters van de twee belangrijkste luchtkanalen een unieke afwerking gekregen die de beroemde en kenmerkende ‘Trilobo’-grille op een eigentijdse manier herinterpreteert. In feite zijn de koplampen het belangrijkste nieuwe kenmerk aan de voorkant. Vanaf vandaag maken de ‘3+3’-lampen hun debuut op beide modellen met nieuwe Full-LED adaptieve matrixkoplampen. Dit creëert zowel een sterk familiegevoel met de Tonale als een herinnering aan een van de beroemde kenmerken van het merk dat werd geïntroduceerd door de iconische Alfa Romeo SZ Zagato en de Alfa Romeo Proteo concept car. De drie modules vormen de unieke frontlijn van de Nieuwe Giulia en Stelvio en zorgen voor daglicht, een dynamische indicator die de beste lichtomstandigheden garandeert dankzij de invoering van twee geavanceerde technologieën: het “Adaptive Front Lighting System”, dat het dimlicht voortdurend aanpast aan de snelheid en de rijomstandigheden, en de “Segmented Glare-Free High Beam Technology”, die bij slechte lichtomstandigheden automatisch beide verkeersrichtingen detecteert om andere auto’s niet te verblinden; en tot slot het “Welcome and Goodbye” apparaat, een functie die wordt geactiveerd telkens als de bestuurder de auto sluit of opent. Dit alles leidt tot meer efficiëntie – in termen van tijd- en energiebesparing – en meer veiligheid dankzij minder belasting van de ogen en meer rijcomfort. Ook de lay-out van het LED-achterlichtcluster, dat een perfecte combinatie van stijl en geavanceerde technologie biedt, is herzien om de sportieve geest van beide modellen te accentueren. De nieuwe Giulia heeft nieuwe achterlichten van glas met een transparante afwerking, terwijl die van de nieuwe Stelvio van getint glas met een glanzend zwarte afwerking zijn.

Het nieuwe volledig digitale dashboard

De nieuwe Giulia en Stelvio zijn uitgerust met de meest geavanceerde technologieën om een comfortabele en geconnecteerde ervaring te garanderen, terwijl ze het karakteristieke plezier van het rijden met een Alfa Romeo bieden. De belangrijkste update is zichtbaar in het dashboard, met zijn historische “telescopische” ontwerp. Het omvat het nieuwe volledig digitale 12,3″ TFT-scherm, waarop alle voertuiginformatie en parameters met betrekking tot de autonome rijtechnologieën toegankelijk zijn. Bovendien kan het cluster opnieuw worden geconfigureerd in drie lay-outs: Evolved, Relax en Heritage. Evolved vertegenwoordigt de toekomst van het design van Alfa Romeo en gebruikt het centrale gedeelte van het scherm, terwijl de twee zijkwadranten behouden blijven. Relax richt zich op comfort, mist gedetailleerde voertuiginformatie en heeft niet de twee kwadranten. Heritage is geïnspireerd op de iconische modellen uit de jaren 60 en 70 van het merk, met kenmerkende details zoals de omgekeerde cijfers aan het einde van de snelheidsmeter.

NFT Technologie en ” Alfa Connect Services “

De nieuwe Giulia en Stelvio zijn uitgerust met een gebruiksvriendelijke en intuïtieve Human Machine Interface (HMI) om alle functies binnen handbereik te houden. Het infotainmentsysteem staat bovendien garant voor inhoud, functies en “Alfa Connect Services” die een breed scala aan nuttige veiligheids- en comfortdiensten bieden, ontworpen om “Over the Air” updates te geven. De functie “Mijn afstandsbediening” omvat bijvoorbeeld verschillende diensten, zoals de mogelijkheid om bepaalde voertuigfuncties (openen/sluiten van de deuren, richtingaanwijzers) op afstand te bedienen via iemands smartphone/smartwatch. Vanaf vandaag is de NFT-technologie (Non-Fungible-Token) beschikbaar op de nieuwe Giulia en Stelvio – een wereldprimeur op autogebied waarmee het Italiaanse merk begon met de Tonale en die nu beschikbaar is voor het hele gamma. De technologie is gebaseerd op het concept van de “blockchainkaart”, een versleuteld en onveranderlijk digitaal register waarin belangrijke informatie over elke auto wordt vastgelegd. Dit opvallende, gebruiksvriendelijke en duurzame buitenboordapparaat onderstreept nog eens het innovatieve karakter van Alfa Romeo. Op basis van de selectie van de klant genereert de NFT een certificaat waarin de levensgegevens van het voertuig worden vastgelegd. Dit certificaat kan worden gebruikt om de goede bewaring van het voertuig te garanderen en zo de restwaarde ervan te ondersteunen. Het NFT-certificaat is een extra bron van geloofwaardigheid die de eigenaar/verkoper helpt, maar ook de koper geruststelt bij het kiezen van een gebruikte auto.

De rijdynamiek is de beste in het segment

De rijdynamiek van de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio is opnieuw de beste in zijn klasse in hun respectieve segmenten. Ze bieden een sensationele rijervaring in de ware geest van Alfa Romeo: het juiste evenwicht tussen Italiaans design, geavanceerde motoren, een perfecte gewichtsverdeling, speciale technologische oplossingen en een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding. De essentie van Alfa Romeo’s huidige en vroegere modellen komt voort uit deze “magische” formule die sinds de Tonale (het symbool van de metamorfose van het merk) is geëvolueerd om de sportiviteit van de 21e eeuw opnieuw te definiëren door er ook duurzaamheid in op te nemen. Om een nieuw niveau van efficiënte en high-performance sportiviteit te bereiken, kan het wereldwijde Italiaanse merk vertrouwen op zijn befaamde uitmuntendheid. Je hoeft alleen maar in een nieuwe Giulia of Stelvio te zitten om te begrijpen dat je op het punt staat de toekomst van het autorijden te betreden.

Lichtheid en wendbaarheid

Het feilloze en sportieve dynamische gedrag van de Giulia en Stelvio wordt ondersteund door het uitgebreide gebruik van ultralichte materialen zoals aluminium (bijvoorbeeld gebruikt in de basis van de motoren) en koolstof (bijvoorbeeld gebruikt voor de aandrijfas), rechtstreeks afkomstig uit de racewereld.

 Vierwielaandrijving met Q4-technologie

Ontworpen om de tractie van de auto te beheren op een responsieve en voorspellende manier om de hoogste niveaus van prestaties, efficiëntie en veiligheid te garanderen. Q4-technologie zorgt voor alle voordelen van vierwielaandrijving en tegelijkertijd voor een lager brandstofverbruik, reactievermogen en het rijplezier van een auto met achterwielaandrijving. Het hart van het Q4-systeem wordt gevormd door de Active Transfer Case (ATC), die de grip en de interventies van de bestuurder in real time controleert om de beste prestaties te garanderen. Alfa Romeo’s Q4-systeem laat de auto rijden als pure achterwielaandrijving en kan, als de grip van de banden zijn limiet nadert of op basis van een specifiek verzoek van de bestuurder, in minder dan 150 ms onmiddellijk tot 50% van het motorkoppel naar de voorkant sturen, waardoor wielspin wordt voorkomen en maximale prestaties en rijefficiëntie van de auto worden gegarandeerd.

Q2 mechanisch sperdifferentieel

In de Veloce-uitvoering is het mogelijk om het Q4 vierwielaandrijvingssysteem te integreren met het Q2 mechanisch sperdifferentieel, dat ook beschikbaar is op versies met enkelvoudige achterwielaandrijving. Het sperdifferentieel verhoogt de wendbaarheid en sportiviteit en garandeert een perfecte tractie voor een grotere stabiliteit van het voertuig in snelle bochten en een hogere zijdelingse acceleratie, alsook een optimale veiligheid op nat of glad wegdek, waarbij de wielen steeds onder controle worden gehouden en wielspin wordt beperkt.

 Alfa Link ophanging

Rijden in een Alfa Romeo is een absolute sensatie. Dat is ook te danken aan de exclusieve architectuur van de Alfa Link™-vering. Vooraan werd gekozen voor een ophanging met dubbele wishbone en een semi-virtuele stuuras (een exclusiviteit van Alfa Romeo) die het filtereffect optimaliseert en een snelle en precieze besturing mogelijk maakt voor een compromisloos rijgedrag. Aan de achterzijde is gekozen voor een multi-link oplossing, met viereneenhalve schakel – een Alfa Romeo octrooi – die zorgt voor een betere wegligging in combinatie met een uitstekend comfort. Exclusief voor de speciale serie Competizione is de Alfa™ Active Suspension, met een elektronisch gestuurd dempingssysteem dat zich onmiddellijk aanpast aan de rijomstandigheden, zodat de bestuurder kan kiezen voor een meer prestatiegericht of comfortgericht gedrag.

 Geïntegreerd remsysteem (IBS)

Het elektromechanische systeem dat de stabiliteitscontrole combineert met het remsysteem, zodat de rem onmiddellijk reageert, de remafstand wordt beperkt en het gewicht aanzienlijk kan worden geoptimaliseerd. Het gebruik van het brake-by-wire systeem maakt een aanzienlijke vermindering van het aantal onderdelen in de motorruimte mogelijk, waarbij een enkel stuk hardware wordt vervangen door een eenheid die bestaat uit een pomp, rembekrachtiging en ESP, wat een vermindering van de overhangende massa en een grotere wendbaarheid van het voertuig garandeert.

Wat verder bijdraagt aan de uitstekende rijdynamiek van de Giulia en Stelvio is het extreem directe stuurwiel, dat is gecombineerd met een ZF-automaat met 8 versnellingen en aluminium peddels, waardoor een ongeëvenaard weggedrag in bochten wordt gegarandeerd. Voor het perfecte evenwicht tussen rijplezier en assistentiesystemen bieden de nieuwe Giulia en Stelvio ten slotte een complete set ADAS-functies (Advanced Driver Assistance Systems) voor autonomie op niveau 2. Dit betekent dat de bestuurder het voertuig in bepaalde omstandigheden het gaspedaal, de rem en het stuurwiel kan laten bedienen via elektronische systemen die voortdurend door de bestuurder moeten worden gecontroleerd. Deze systemen helpen de bestuurder en zorgen voor meer comfort op lange trajecten. De bestuurder moet echter in alle gevallen de controle over het voertuig behouden en zijn handen altijd aan het stuur houden.

Een eenvoudige en intuïtieve gamma-strategie

De nieuwe Giulia en Stelvio passen in de nieuwe gamma-logica die met Tonale werd geïntroduceerd en die het de klant nog gemakkelijker maakt om de auto te configureren. In feite zijn er vier afwerkingen beschikbaar – Super, Sprint, Ti en Veloce – elk met verschillende kenmerken om de meest veeleisende klanten tevreden te stellen. De Super-trim, het instapmodel voor een unieke Alfa Romeo-ervaring. De Sprint uitvoering, met diverse sportieve opties. De Ti afwerking, die de elegantie en het onderscheidend vermogen van beide voertuigen benadrukt. En de Veloce afwerking, voor de ultieme prestaties en sportiviteit. Laten we niet vergeten dat de namen Super, Sprint, Ti en Veloce een lange geschiedenis hebben in de geschiedenis van Alfa Romeo. Er zijn dus vier verschillende afwerkingen, die allemaal beantwoorden aan de behoefte van de klant om zich één te voelen met zijn voertuig. Tot slot bieden de Nieuwe Giulia en Stelvio een belangrijke update op het gebied van motoren: op alle modellen van het gamma is nu de 160 pk sterke dieselversie met achterwielaandrijving beschikbaar. Tot slot zijn er de krachtige 280 pk benzine- en 210 pk dieselmotoren met vierwielaandrijving.

De speciale serie Competizione, de ultieme uitdrukking van prestaties en stijl, NFT gecertificeerd.

Om het debuut van de nieuwe Giulia en Stelvio te vieren, presenteert Alfa Romeo de speciale serie Competizione, een echt “concentraat” van stijl en allure dat de die-hard Alfa Romeo fans zeker zal bevallen. Deze serie gebaseerd op de Veloce-uitvoering en leverbaar met alle motoren, is de topversie van het gamma en onderscheidt zich door zijn exclusieve matte Moon Light-kleur en rode remklauwen. De intens sportieve uitstraling van de nieuwe Stelvio wordt versterkt door 21-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is voorzien van een Harman/Kardon audiosysteem en een lederen dashboard en stoelen met rode stiksels. Tot slot zijn er getinte ruiten en Competizione-badges op de flanken en de hoofdsteunen vooraan. Op de Competizione is de exclusieve Alfa Active Suspension en NFT-technologie (Non-Fungible Token) standaard, die het unieke karakter van elke Competizione certificeert en de originele configuratie garandeert. Het is de hoogste uitdrukking van de Alfa Romeo essentie in termen van stijl, prestaties en technologie.

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »

De nieuwe Opel Grandland

De nieuwe Opel Grandland Stijlvol en dynamisch, ruim en veelzijdig met een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn – dat is de nieuwe Opel Grandland die vandaag door

Lees verder »

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh

Volkswagen ID.7 Pro 77kWh Wagens uit Volkswagens geëlektrificeerde ID reeks zijn inmiddels al goed in onze samenleving ingeburgerd, maar de laatste toevoeging aan dit gamma

Lees verder »

De nieuwe MINI Aceman

De nieuwe MINI Aceman, het jongste lid van de nieuwe MINI familie MINI-fans kunnen uitkijken naar de 18e Beijing International Automotive Exhibition 2024. Van 25

Lees verder »