Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De Volvo EX90: stijlvol, veilig en efficiënt

Het is voorlopig nog even wachten tot 9 November voor de onthulling van de nieuwe Volvo EX90 maar bij Volvo lichten ze al een tipje van de sluier op. 

In elke Volvo zijn vorm, functie en technische innovatie perfect in balans. Dat geldt zeker voor onze nieuwe, volledig elektrische Volvo EX90.

Onze Scandinavische designaanpak spreekt voor zich. De nieuwe toonaangevende SUV is ontworpen als een stijlvolle, efficiënte, volledig elektrische gezinsauto, met een hogere veiligheidsstandaard dan elke andere Volvo ooit tevoren.

Maar zoals onze eigen designers en vele generaties andere Scandinavische designers al meermaals hebben bewezen, hoeven gebruiksgemak en veiligheid niet ten koste te gaan van mooie looks.

Een van de meest prominente voorbeelden daarvan is de manier waarop we de LiDAR, die standaard is in de Volvo EX90, hebben geïntegreerd. LiDAR is een sensorsysteem dat laserpulsen gebruikt om zeer precies afstanden te meten en het kan bijvoorbeeld voetgangers op 250 meter afstand detecteren. Bij de ontwikkeling van autonoom rijden zonder toezicht is LiDAR een van onze hoekstenen voor veiligheid.

“Het was een uitdaging voor onze designers om LiDAR te integreren op een manier die er zowel mooi uitziet als optimaal is voor zijn veiligheidstoepassingen”, zegt T. Jon Mayer, Head of Exterior Design. “Het zijn de ogen van de auto, en je zou ze kunnen aanbrengen rond de grille, wat overeen zou komen met ogen op je knieën hebben. Het is echter veel logischer om ze zo hoog mogelijk op je hoofd te hebben, zodat je zoveel mogelijk kunt zien. Daarom hebben we samen met onze ingenieurs besloten om het systeem in de daklijn te integreren. Zo benutten we optimaal de doeltreffendheid ervan.”

Gestroomlijnd voor meer bereik

Het vormgeven van het exterieur van een elektrische auto biedt een kans om met behulp van design de efficiëntie te vergroten.

Een goede elektrische auto heeft een glad en gestroomlijnd oppervlak – luchtweerstand is immers de vijand van efficiëntie. Bij het ontwerpen van de Volvo EX90 was het onze ambitie om het rijbereik te optimaliseren, en we hebben ons daarbij gericht op het verminderen van de lucht­ en windweerstand.

De stijlvolle en afgeronde voorzijde, in combinatie met de vlakke beglazing en deurgrepen, zorgt ervoor dat de lucht ononderbroken naar achteren kan stromen. Dat zijn zaken die de zogenaamde weerstandscoëfficiënt beïnvloeden, die wordt gebruikt om de aerodynamische efficiëntie van de auto te illustreren. Dankzij deze keuzes voor het exterieurontwerp bereikt de Volvo EX90 een weerstandscoëfficiënt van 0,29 – voor de niet­ingewijden: dat wordt als zeer competitief beschouwd voor een grote SUV met 7 zitplaatsen.

“Voor de mooie en stijlvolle verhoudingen van de EX90 hebben we ons laten inspireren door jachtontwerp", aldus T. Jon Mayer. “De trotse en zelfverzekerde look van de voorzijde is bijvoorbeeld geïnspireerd op het vermogen van een zeilboot om over de beukende golven van de oceaan te scheren. Maar hij is over het algemeen ook ronder, waardoor de lucht efficiënter rond de wagen kan stromen.” met 7 zitplaatsen. “Voor de mooie en stijlvolle verhoudingen van de EX90 hebben we ons laten inspireren door jachtontwerp", aldus T. Jon Mayer. “De trotse en zelfverzekerde look van de voorzijde is bijvoorbeeld geïnspireerd op het vermogen van een zeilboot om over de beukende golven van de oceaan te scheren. Maar hij is over het algemeen ook ronder, waardoor de lucht efficiënter rond de wagen kan stromen.”

Kalm en zelfverzekerd

Veel van de ontwerpkeuzes van de Volvo EX90 zijn geïnspireerd op onze Scandinavische roots.

De lange en lichte dagen van de Scandinavische zomers, gespiegeld door donkere en sombere winters naarmate de seizoenen veranderen, hebben ons geïnspireerd om een panoramisch dak en veel glas toe te voegen, zodat er zoveel mogelijk licht kan binnenstromen.

Die winters zijn niet alleen donker, maar ook koud. Als je denkt aan de bijtende kou buiten, is het niet moeilijk om je een gezellige open haard voor te stellen.

“We hebben veel tijd en energie gestopt in de verlichting in de EX90. Ons doel was om een warme binnenzijde en een wat koudere buitenzijde te creëren”, zegt T. Jon Mayer. “Het heeft ook te maken met het stereotiepe beeld dat mensen hebben van Scandinaviërs. Hun kalmte en zelfverzekerdheid kan op het eerste gezicht als koud worden geïnterpreteerd, maar eenmaal je ze beter leert kennen, zul je merken dat Scandinaviërs echt warme mensen zijn. Diezelfde zelfverzekerdheid is precies wat we proberen te weerspiegelen in onze auto's.”

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »