Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Kort getest: Škoda Kodiaq RS

Met Škoda Kodiaq 1.5 Tsi konden we al eerder uitgebreid proefrijden,daarom is het nu hoog tijd om de meest sportieve en snelste Kodiaq uit het gamma aan een test te onderwerpen, nl de Kodiaq RS.

De Škoda Kodiaq RS is de krachtigste versie die je kan bestellen, hiervoor ruilde men de 2.0 biturbo 240pk dieselversie uit de vorige generatie om en plaatste men de 2.0 TSI van 245pk en 370Nm van het moederhuis in de neus. Het geheel wordt vervolledigd met de standaard 7-traps DSG bak en wordt het vermogen gestuurd naar de 4 wielen.

Dankzij deze switch van motorisatie heeft de grootste SUV van Skoda momenteel 5pk extra, combineer dit met zijn afslankingskuur van 65kg en je merkt meteen de extra dynamiek die hij daardoor krijgt. Een sprintje van 0 naar 100 doet hij in amper 6,5 tellen en de topsnelheid tikt hij aan bij 234 km/h. Ga je vlot op het gas dan klimt het verbruik makkelijk richting 10 liter en meer.

Maar in tegenstelling tot wat deze cijfers aantonen van hoe leuk de Škoda Kodiaq RS wel is, is het een wagen die niet meteen uitnodigt om sportief te rijden. Enerzijds om het verbruik wat in toom te houden maar anderzijds ook omdat hij ondanks de sportieve aanpassingen een ruime SUV blijft die bijna 2 ton weegt.

De sportzetels doen het voortreffelijk en brengen de sportieve toets mee in het interieur, zij aan zij met de carbon details op het dashboard. Verder is er buiten de RS logo’s in het interieur niet veel te merken dat je in de meest sportieve versie van de Škoda Kodiaq RS zit. Achteraan kan de Kodiaq optioneel zelfs met 7 zitplaatsen uitgerust worden, deze optionele extra 3e zitrij kost je 1110€ extra en kan volledig weggeklapt worden onder de dubbele vlakke laadvloer die met 835 liter heel ruim is.  Dat het Kessy keyless acces en go met alarmsysteem je een extra 265€ kost is spijtig als je de topversie van de Kodiaq in huis haalt. De vele simply clever features die standaard komen zijn dan weer uitmuntend.

De catalogusprijs voor de Škoda Kodiaq RS begint bij 62.640€ en wordt zo al vrij compleet geleverd, onze testwagen met wat extra opties strandde op een prijs van 67.481€.

Conclusie

De Škoda Kodiaq RS is een ruime gezinswagen waar je probleemloos tot een zevenkoppig gezin mee kan vervoeren. Een nette SUV met een sportieve uitstraling die zeker in het Race Blue een mooie verschijning is maar toch een sportieve rijbeleving ontbreekt en vrij duur is in aankoop als verbruik.

PLUS

  • Interieurruimte
  • Simply clever integraties
  • Kofferruimte
  • Comfortabele vering

MIN

  • Hoge verbruik
  • Velgen met plastic afwerking
  • Prijs

Mercedes-Benz G500

Mercedes-Benz G500 De Mercedes-Benz Geländewagen 500, G500, enfin de G-wagon heeft heel weinig introductie nodig. De toch wel iconische G500 nam in 2023 spijtig genoeg

Lees verder »

De nieuwe Ariya NISMO

Ariya NISMO: De benchmark voor emissieloze sensatie De nieuwe Ariya NISMO brengt de sensatie van NISMO naar het elektrische tijdperk, met respect voor het rijke

Lees verder »

De allereerste BMW M3 CS Touring

De allereerste BMW M3 CS Touring De modelspecifieke prestatiekenmerken van de motor zorgen samen met de overbrenging via de 8-traps M automatische versnellingsbak Steptronic en de

Lees verder »

De nieuwe BMW iX

De nieuwe BMW iX Als koploper op het gebied van elektrische mobiliteit introduceerde de BMW iX een unieke combinatie van progressieve luxe en lokaal emissievrij

Lees verder »

Q6 e-tron offroadconcept

Klaar om grenzen te verleggen: Audi Q6 e-tron offroadconcept Tijdens het wereldbekerweekend van dit jaar in Kitzbühel, Oostenrijk, heeft Audi een wel heel bijzondere Q6

Lees verder »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp