Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Seat Leon FR 1.0 eTSI

Bij Seat zijn ze inmiddels al aan de vierde generatie Leon toe, deze 5 deurs hatchback werd designed, ontwikkeld en gebouwd in de Seat fabriek in Martorell Spanje en is genoemd naar de Spaanse stad Leon.

Deze versie Leon deelt het MQB-evo platform met zijn Duitse broer de Volkswagen Golf. Deze generatie groeide dan ook met 86 mm, wat goed is voor een totale lengte van 4.36m. De lijnen die de Leon meekreeg zijn ten opzichte van zijn voorganger een combinatie van scherpe en ronde lijnen wat hem eleganter en sportiever maakt. Er is een uitgesproken designtaal waarmee hij probleemloos de strijd kan aangaan in het compacte segment. Deze vierde generatie is zowel vooraan als achteraan uitgerust met full led-verlichting met achteraan als extra eyecatcher de verlichting die over de hele breedte loopt en je verwelkomt met een animatie.

Gezien het platform niet geheel onlogisch dat hij grootendeels dezelfde aandrijflijnen deelt met de Golf. Zo is er de keuze uit de 1.5 TSI met 150 PK of 130 PK een 2.0 TDI van 115 of 150 PK, twee mild hybrids vervolledigen dit aanbod met namelijk de 1.0 ETSI en de 1.5 ETSI. Een 1.5 TGI versie van de nieuwe Leon zit momenteel ook nog in de line up maar gezien de actuele CNG prijzen gaat deze waarschijnlijk een stille dood sterven… Voor deze test kregen wij de 1.0 ETSI , met 48V mild hybrid ondersteuning en48V lithium-ion batterij, 110 PK standaard in combinatie met een zeventraps DSG automaat. Een mooi gebalanceerde aandrijflijn die zuinig is maar toch de nodige pit bezit om deze Leon aangenaam te houden. Met een nul naar 100 tijd van 10,8 seconden is deze Leon is niet meteen een sprintmonster maar vlot genoeg om het verkeer vlot te volgen zonder dat je de 3 pitter onnodig hoog in toeren moet jagen. Bij Seat geven ze een WLTP verbruik op van 5,1 l per 100 km en in theorie moet je niet eens zoveel moeite doen om deze cijfers te behalen, tijdens onze testperiode kwamen we tussen de 5,5 en 6 l verbruik uit. Een rijbereik van +900 km met een volle 45 liter tank is met deze Leon zeker geen utopie. De front radar van de adaptieve cruisecontrol zorgt voor een extra zuinigheid door afhankelijk van het voorgaande verkeer al voorspellend af te remmen. Het adaptieve onderstel zorgt voor de sportieve tot comfortabele rijdynamiek afhankelijk van de instellingen. De Leon leest de weg voor hem en afhankelijk van snelheid en rijgedrag van de bestuurder past het zich aan.

Het interieur is modern, strak maar vrij sober opgebouwd, er bevinden zich weinig bedieningsknoppen op het dashboard. Maar voor de meest gebruikte functies is er ofwel onder het 10” grote touchscreen op het stuur of links bij de selectie van de verlichting een fysieke knop voorzien. De rest bedien je via het scherm dat goed gepositioneerd is en makkelijk bedienbaar zelfs met gebaren, toch is het soms zoeken door de verschillende menu’s naar de juiste functie. Ongetwijfeld is dit geen issue meer als je de wagen meerdere maanden in bezit hebt. De FR versie zoals onze testwagen voegt in het interieur extra sportieve accenten toe,  de mooie stiksels en FR logo’s  bevestigen dit. De sportievere zetels bieden goede ondersteuning en een aangename zithouding. Achteraan is er voldoende beenruimte en worden de passagiers voorzien van USB-c aansluitingen. De Leon biedt een kofferruimte van 380 liter.

Deze generatie van de Leon is ook de eerste versie die dankzij de virtual cockpit en de toegevoegde e-SIM volledig geconnecteerd is en wordt zo voorzien van de meest recente updates via over-the-air updates. De full-link geeft zowel Android als Apple users de mogelijkheid om volledig draadloos te connecteren en optioneel draadloos te laden. De sfeerverlichting, een ledstrip die van deur tot deur over het dashboard loopt, zorgt voor de juiste sfeer in je Leon maar wordt ook gebruikt voor de dodehoek waarschuwing.

De meest innovatieve Seat kan je aanschaffen vanaf 23.310€, een FR versie met de 1.0 eTSI motorisatie met mild hybride is er vanaf 30.930€.

PLUS

  • Zuinig
  • Sportief design
  • Competitieve prijs
  • Dynamisch onderstel
MIN
 
  • Software infotainment
  • CarPlay weergave niet altijd volledig

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »