Seat Leon FR 1.0 eTSI
Bij Seat zijn ze inmiddels al aan de vierde generatie Leon toe, deze 5 deurs hatchback werd designed, ontwikkeld en gebouwd in de Seat fabriek in Martorell Spanje en is genoemd naar de Spaanse stad Leon.
Deze versie Leon deelt het MQB-evo platform met zijn Duitse broer de Volkswagen Golf. Deze generatie groeide dan ook met 86 mm, wat goed is voor een totale lengte van 4.36m. De lijnen die de Leon meekreeg zijn ten opzichte van zijn voorganger een combinatie van scherpe en ronde lijnen wat hem eleganter en sportiever maakt. Er is een uitgesproken designtaal waarmee hij probleemloos de strijd kan aangaan in het compacte segment. Deze vierde generatie is zowel vooraan als achteraan uitgerust met full led-verlichting met achteraan als extra eyecatcher de verlichting die over de hele breedte loopt en je verwelkomt met een animatie.
Gezien het platform niet geheel onlogisch dat hij grootendeels dezelfde aandrijflijnen deelt met de Golf. Zo is er de keuze uit de 1.5 TSI met 150 PK of 130 PK een 2.0 TDI van 115 of 150 PK, twee mild hybrids vervolledigen dit aanbod met namelijk de 1.0 ETSI en de 1.5 ETSI. Een 1.5 TGI versie van de nieuwe Leon zit momenteel ook nog in de line up maar gezien de actuele CNG prijzen gaat deze waarschijnlijk een stille dood sterven… Voor deze test kregen wij de 1.0 ETSI , met 48V mild hybrid ondersteuning en48V lithium-ion batterij, 110 PK standaard in combinatie met een zeventraps DSG automaat. Een mooi gebalanceerde aandrijflijn die zuinig is maar toch de nodige pit bezit om deze Leon aangenaam te houden. Met een nul naar 100 tijd van 10,8 seconden is deze Leon is niet meteen een sprintmonster maar vlot genoeg om het verkeer vlot te volgen zonder dat je de 3 pitter onnodig hoog in toeren moet jagen. Bij Seat geven ze een WLTP verbruik op van 5,1 l per 100 km en in theorie moet je niet eens zoveel moeite doen om deze cijfers te behalen, tijdens onze testperiode kwamen we tussen de 5,5 en 6 l verbruik uit. Een rijbereik van +900 km met een volle 45 liter tank is met deze Leon zeker geen utopie. De front radar van de adaptieve cruisecontrol zorgt voor een extra zuinigheid door afhankelijk van het voorgaande verkeer al voorspellend af te remmen. Het adaptieve onderstel zorgt voor de sportieve tot comfortabele rijdynamiek afhankelijk van de instellingen. De Leon leest de weg voor hem en afhankelijk van snelheid en rijgedrag van de bestuurder past het zich aan.
Het interieur is modern, strak maar vrij sober opgebouwd, er bevinden zich weinig bedieningsknoppen op het dashboard. Maar voor de meest gebruikte functies is er ofwel onder het 10” grote touchscreen op het stuur of links bij de selectie van de verlichting een fysieke knop voorzien. De rest bedien je via het scherm dat goed gepositioneerd is en makkelijk bedienbaar zelfs met gebaren, toch is het soms zoeken door de verschillende menu’s naar de juiste functie. Ongetwijfeld is dit geen issue meer als je de wagen meerdere maanden in bezit hebt. De FR versie zoals onze testwagen voegt in het interieur extra sportieve accenten toe, de mooie stiksels en FR logo’s bevestigen dit. De sportievere zetels bieden goede ondersteuning en een aangename zithouding. Achteraan is er voldoende beenruimte en worden de passagiers voorzien van USB-c aansluitingen. De Leon biedt een kofferruimte van 380 liter.
Deze generatie van de Leon is ook de eerste versie die dankzij de virtual cockpit en de toegevoegde e-SIM volledig geconnecteerd is en wordt zo voorzien van de meest recente updates via over-the-air updates. De full-link geeft zowel Android als Apple users de mogelijkheid om volledig draadloos te connecteren en optioneel draadloos te laden. De sfeerverlichting, een ledstrip die van deur tot deur over het dashboard loopt, zorgt voor de juiste sfeer in je Leon maar wordt ook gebruikt voor de dodehoek waarschuwing.
De meest innovatieve Seat kan je aanschaffen vanaf 23.310€, een FR versie met de 1.0 eTSI motorisatie met mild hybride is er vanaf 30.930€.
PLUS
- Zuinig
- Sportief design
- Competitieve prijs
- Dynamisch onderstel
- Software infotainment
- CarPlay weergave niet altijd volledig
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar