Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

ŠKODA KODIAQ 1.5 TSI Sportline

Vier jaar nadat de ŠKODA de Kodiaq lanceerde krijgt deze succesvolle SUV een opfrisbeurt. De grootste SUV van de Tsjechische autobouwer werd verder verfijnd en ontwikkeld. Wisten jullie trouwens dat de Kodiaq vernoemt is naar de Kodiakbeer, een beer die leeft op het gelijknamige eiland voor de zuidkust van Alaska.

De Kodiaq die ondertussen wel bekend staat als de grote broer van de Karoq kreeg wat subtiele nieuwe lijnen mee, daarom dat men het bij ŠKODA ook liever een opfrisbeurt noemt eerder dan een echte facelift. Vooraan vind je het meer rechtopstaande radiatorrooster wat een stoerder karakter geeft. De fijnere koplampen zijn vanaf nu ook verkrijgbaar als full-ledmatrixkoplampen. In de sportline versie worden de meeste details in het zwart afgewerkt wat zorgt voor het extra sportief en dynamisch karakter.

Dankzij zijn lengte van 4.70m is het interieur zelfs met de 7-zitplaats configuratie ruim bemeten, ga je voor de 5-zitplaats opstelling dan krijg je een kofferruimte van ruim 720 liter die kan oplopen tot 2065 liter met de neergeklapte achterbank. Dankzij de Simply Clever filosofie van ŠKODA kan hij nog steeds rekenen op allerlei handigheden zoals de paraplu in de deur, de ijskrabber in de tankklep, de trechter om de ruitenwissersvloeistof bij te vullen enz.

Het dashboard kan uitgerust worden met het optionele 10,25 inchscherm van de Virtual cockpit wat volledig naar wens te personaliseren is, op de RS variant is dit standaard. In het geval van onze Sportline testwagen was het dashboard bekleed met (fake)carbon die toch weer het sportievere karakter versterkt. Voor het eerst kan er gekozen worden voor ergonomische, geperforeerde met leder beklede stoelen met elektrische verstelling, al dan niet met ventilatie en massagefunctie.

Vooraan vinden we de gekende 1.5 TSI motor uit de Volkswagengroep die met zijn 150 pk en 250 Nm zorgt voor een aangename  rijervaring maar hij zet geen topprestaties neer, de nieuwe 7-traps DSG vervolledigt de aandrijflijn. Het verbruik van deze aandrijflijn zat tijdens onze testweek rond de 8 liter per 100km, wat best meevalt voor een SUV van deze omvang.

Er is verder de keuze uit nog een 2.0 TSI van 190pk die de betere keuze voor de Kodiaq lijkt te zijn, voor de dieselrijders is er de 2.0 TDI, verkrijgbaar in respectievelijk 150pk en 200pk, een plug-in versie is er niet beschikbaar.

De sportieve topversie, de Kodiaq RS komt met de 2.0 benzinemotor van 245pk en is daarmee momenteel de krachtigste Kodiaq verkrijgbaar.

De prijs van een basis Kodiaq bedraagt 35370€ en een Sportline variant kan de jouwe zijn vanaf 47675€. Ga je voor de topversie, de Kodiaq RS, dan moet je rekening houden met een vanaf prijs van 62020€. De prijs van onze rijkelijk uitgeruste Kodiaq Sportline testwagen kwam op 56341€ uit.

    Voor

  • Mooie afwerking en geluidsdemping
  • Zwarte afwerkings accenten
  • Ruimte in interieur
  • Praktisch (Simply Clever filosofie)

     Tegen

  • Motorvermogen tov proporties
  • Spraakassistent activeert dikwijls onnodig
  • Geen plug-in hybride aandrijflijn

Nieuwe PEUGEOT e-208

Nieuwe PEUGEOT e-208 Na een eerste optimalisatie eind 2021, waardoor de actieradius met 6,5% (+22 km) toenam, zal de PEUGEOT e-208 in 2023 profiteren van

Lees verder »

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »