Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Eerste test: Mazda CX-80

Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80. De ambitie ligt hoog en Mazda windt er dan ook geen doekjes om dat ze de strijd aangaan met de premiummerken op de Europese markt. Met de CX-80 bieden ze een antwoord aan de grotere actieve families die op zoek zijn naar een zeven zit SUV met luxe en uitstraling.

Na de lancering van de CX-60 is de nieuwe Mazda CX-80 het tweede Europese model uit de ‘Large Product Group’. Met zijn drie zetelrijen is hij de ruimste wagen in het Europese Mazda-gamma. Mazda nam de tijd en moeite om de meeste opmerkingen die ze kregen van gebruikers en journalisten over de CX-60 te evalueren en zo mogelijk te verbeteren.

Maatje meer

In één oogopslag merk je dat de Mazda CX-80 een stevige SUV is en een groot aantal gelijkenissen met zijn kleinere broer bezit. Vooraan zijn ze bijna identiek, maar als je de zijkant bekijkt, dan merk je de aanzienlijk langere wielbasis. Bij de CX-80 groeide deze maar liefst met 25 cm, dat maakt dat hij op een halve centimeter 5 m lang is, 1,89 m breed en 1,71 m hoog. En met die 25 cm extra lengte groeide de wielbasis tot 3,12 m, dit komt regelrecht ten goede bij de binnenruimte. De chrome sierlijsten rond de zijvensters lopen achteraan uit in een bredere lijst waardoor de grotere achterkant geaccentueerd wordt. Achteraan is hij gelijkaardig aan de CX-60, hij heeft wel een iets hogere daklijn (24mm) en ook dat verschil dat de uitlaten (fake uitlaten) hier zijn weg gelaten. Maar dit omdat Mazda op een hoger segment richt waar luxe en uitstraling belangrijker is dan sportiviteit.

Ruim premium interieur

Het interieur is zoals we van Mazda mogen verwachten met mooie en kwalitatieve materialen. De Takumi uitvoering komt met witte bekleding in nappaleder, esdoornhout en Japanse ‘Musubu- stiknaden’. De combinatie van deze materialen zorgen voor een hoogwaardig klassevol interieur, en een ruim gevoel door de lichte tinten. Maar ook al sluiten alle details op de deurpanelen mooi aan met het dashboard, zijn ze bij Mazda wat genereus geweest met het aantal verschillende materialen op het deurpaneel.

Kies je de Homura uitvoering krijg je het zwarte interieur met nappaleder en pistoolgrijze afwerking met haarlijnmotief, dit voelt meteen sportiever aan. De combinatie van de materialen maakt het gehele interieur donkerder maar doordat het geen overvloed aan verschillende materialen is creëert het meer rust.

Maar de belangrijkste eigenschap van deze CX-80 is de extra plaats en comfort op de tweede maar ook op de derde zitrij, afhankelijk van de uitvoering kan je kiezen voor de 7 of 6-zit versie met of zonder middenconsole. De configuratie met de captain chairs zonder de middenconsole op de 2e rij zorgen voor een makkelijkere toegang tot de 3e rij. Want zelfs met de easy acces is het voor volwassenen niet heel simpel om achteraan plaats te nemen. Eens je op je plaats zit heb je wel voldoende ruimte om comfortabel te zitten. De 2e rij kan je verstellen over een lengte van 120mm en dat creëert extra beenruimte achteraan.  

De kofferruimte van 258 liter (inclusief onder de vloer) die je krijgt als de 3 zitrijen in gebruik zijn kan groeien tot een zeer aanvaardbare 687 liter als de 3e rij is neergeklapt.

PHEV of diesel

Mazda biedt de nieuwe CX-80 aan in 2 verschillende aandrijflijnen, de e-Skyactiv PHEV met 327pk en de e-Skyactiv D van 254pk, beiden zijn gekoppeld aan een 8-speed automaat en Mazda’s i-Activ All-Wheel Drive systeem. De hybride aandrijflijn is een prettige en snelle aandrijflijn die als het geheel opgeladen is best zuinig kan zijn. Het geheel is niet het meest responsieve geheel op de markt en durft bij sportief rijden wel van zich laten horen. In 99,9% van de gevallen gaat ook dit de gekozen aandrijflijn zijn omdat deze in België ook het meest aantrekkelijk is.  Maar in enkele gevallen zal er ook gekozen worden voor de e-Skyactiv D met 254pk. Een koppelrijke 3,3l zes in lijn dieselmotor die door zijn leuke specifieke dieselgeluid zuinigheid en kracht combineert. En laat ons eerlijk zijn, dat missen we toch tegenwoordig, zo een goeie zuinige diesel. Volgens de WLTP zou deze motor 5,7l/100km verbruiken maar wij reden moeiteloos een lager verbruik dan opgegeven.

Dankzij het Kinematic posture control systeem dat het achterwiel aan de binnenkant van de bocht lichtjes afremt om zo de baanligging te optimaliseren krijg je een goede baanvastheid en wendbaarheid door de bochten. Dan merk je meteen weer dat Mazda gevoel van rijden, baanvastheid, veiligheid maar ten allen tijde de controle houden en zelfs het formaat van de CX-80 speelt hier geen rol bij.

Uitrusting en prijzen

Voor de uitrusting bij de Mazda CX-80 heb je keuze uit 5 uitrustingsniveaus: Exclusive-line, Takumi, Homura, Takumi Plus en Homura Plus. De Exclusive-line start bij een prijs van 59290€ voor de PHEV, de dieselversie is 100€ beterkoop in dit geval. De door ons geteste Homura Plus versie start bij 68890€ voor de diesel en 69290€ voor de PHEV, de Takumi Plus ligt daar ongeveer telkens 1000€ boven.

    PLUS

  • Verbruik e-Skyactiv D

  • Prijs kwaliteit

  • Ruimtegevoel

  • Rijeigenschappen

    MIN

  • Toegankelijkheid 3e zitrij