DACIA JOGGER HYBRID 140
Een Dacia hybride, ik was benieuwd om deze wagen te testen. Al veel over horen vertellen, maar zelf nog niet met gereden. Dus nemen we de proef op de som en heb ik deze Dacia Jogger in hybride versie voor jullie getest!
Eerste indrukken van de wagen zijn positief, stoere snuit, koplampen met LED-dimlichten, het vernieuwde logo vooraan, zwarte velgen en de carrosserie in het Korstmos Kaki. De achterzijde is niet veel gewijzigd met het vorige model. Een grote achterklep die toegang geeft aan een koffer ruimte van 160 liter met mogelijkheid tot uitbreiden naar liefst 1819 liter. Het interieur bestaat uit gerecycleerde materiaal en heeft liefst zeven zitplaatsen (ook verkrijgbaar met vijf zitplaatsen). De achterste twee zetels kan je verwijderen indien je deze niet nodig hebt.
Als je plaats neemt achter het stuur heb je toegang tot een 8 inch mediadisplay met aanraakscherm. Het scherm geeft wel een ouderwets gevoel, maar doet wat het moet. Je hebt zelfs toegang tot Android auto en Apple CarPlay mits verbinding met een kabel. Ik heb wel slechts één usb poort gevonden en dat was op het dasboard naast het scherm. Omdat de kabel niet dwars over het dashboard zou hangen, hebben ze dit opgelost door een universele smartphonehouder te voorzien naast het scherm.
Deze Dacia Jogger heeft een 1.6 benzine motor met 140pk en heeft als eerste Dacia een hybride aandrijving en een automaat gekregen. Dit is dezelfde aandrijf lijn als de Renault Clio, Renault Capture of Nissan Juke waar hij zich al bewezen heeft en een vlotte overgang maakt tussen elektro- en verbrandingsmotor. Deze pittige motor doet een sprint van 0 naar 100km/u in 10 seconden. Het gemiddelde verbruik van deze hybride is 4,8 à 4,9 l/100km, volgens de fabrikant maar tijdens het testen in normale toestand was dit zelfs maar 4,6 l/100km! Je hebt zelfs een ECO-coaching die je verbruik nog kan verder helpen dalen.
De Dacia kan je verkrijgen in een ECO-G 100 (Benzine+Gas), TCe 110 (Benzine) versie en dit in de Essential, Expression of Extreme uitvoering. De hybride 140 is enkel te verkrijgen in de Expression of Extreme uitvoering.
Bij Dacia krijg je dus veel auto voor weinig geld door het eenvoudig te houden, wat meer basic en wat oudere technologie gebruiken dat nog goed is. Dacia is gekend voor goedkopere wagens en deze Jogger Hybride zit toch al aan 29.000 euro. Je vindt geen andere wagen met zeven zitplaatsen en hybride voor 29.000 euro, maar het is toch al een aardig bedrag voor een Dacia.
Als je weet dat de Dacia Jogger ECO-G 100 in de Essential uitvoering, met zeven zitplaatsen, al verkrijgbaar is voor 18.790 euro dan is het prijsverschil met de Hybride misschien wat groot.
PLUS
- Verbruik
- Ruimte
MIN
- Prijs
Renault Espace E-Tech full hybrid 200
Renault Espace E-Tech full hybrid 200 De eerste Renault Espace debuteerde in november 1983. Maar sinds de SUV’s de bovenhand nemen is het ooit succesvolle
Eerste tests 911 Hybrid
Eerste tests 911 Hybrid Ontwikkeling van de eerste 911 met hybride aandrijving succesvol afgerond. Uitgebreide tests in het stadsverkeer, op landwegen en op het circuit
De nieuwe Volkswagen California
De nieuwe Volkswagen California De California is dé iconische camper. Na meer dan 280.000 exemplaren van deze bestseller te hebben gebouwd presenteert Volkswagen Commercial Vehicles
De nieuwe Lancia Ypsilon
De nieuwe Lancia Ypsilon Na de officiële presentatie van de NIEUWE LANCIA YPSILON EDIZIONE LIMITATA CASSINA in februari, is dit opnieuw een belangrijke dag in
Nieuwe CUPRA Formentor en CUPRA Leon
Nieuwe CUPRA Formentor en CUPRA Leon Vandaag onthult het onconventionele challengermerk de nieuwe CUPRA Formentor en CUPRA Leon, hertekend en verbeterd om het succesverhaal voort
Nissan Ariya e-4ORCE in SnowWorld Landgraaf
Nissan Ariya e-4ORCE in SnowWorld Landgraaf Volledig elektrische Nissan Ariya e-4ORCE trekt caravan moeiteloos skipiste op Geen speciale preparaties anders dan de montage van winterbanden