Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe generatie Škoda Superb

Škoda is klaar om de vierde generatie van zijn Superb in november 2023 te onthullen, negentig jaar na de lancering van het eerste gelijknamige model. Net als zijn voorgangers combineert de nieuwe Superb een markant designconcept met geavanceerde technologie. Het nieuwe model, veiliger en ruimer dan ooit tevoren, is klaar om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de langjarige Superb-traditie bij Škoda. Met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk) is de Superb verkrijgbaar met drie benzinemotoren, twee diesels, een plug-inhybride met een nog groter elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer en – voor het eerst – een mildhybride. Drie gloednieuwe functies breiden de lijst van typische Simply Clever-ideeën verder uit en brengen hun aantal op 28.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto, zegt: “Al tientallen jaren is de Škoda Superb synoniem met uitzonderlijk comfort, ruimte, geavanceerde technologie en maximale veiligheid. We hebben al onze expertise ingezet om al deze kwaliteiten nog verder te verbeteren voor de komende generatie van ons vlaggenschip met verbrandingsmotor. De nieuwe Škoda Superb zal ons aanbod, dat voor elke klant het juiste product bevat, perfect afronden. Bovendien kunnen onze klanten kiezen uit een brede waaier van aandrijflijnen – of het nu gaat om een plug-inhybride, een van onze zeer geavanceerde en efficiënte verbrandingsmotoren of, als primeur voor de Superb, een mildhybride aandrijflijn.”

Johannes Neft, bestuurslid van Škoda Auto voor Technische Ontwikkeling, zegt: “De aankomende Superb heeft alles in huis om net zo succesvol te worden als zijn voorganger. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee koetswerkversies die allebei meer interieur- en hoofdruimte bieden. Bovendien zal hij zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en een uitgebreide waaier van rijhulpsystemen. Dat uiterst aantrekkelijke pakket getuigt van de grote expertise van ons Technical Development-team, net zoals het feit dat Škoda werd belast met de technische ontwikkeling van zowel de nieuwe generatie van de Škoda Superb als de aankomende Volkswagen Passat.”         

Geavanceerde technologieën en een middenconsole zonder versnellingspook

De Superb staat op het punt om zijn vierde moderne generatie in te gaan en het nieuwe model zal net zoals zijn voorgangers indruk maken met een emotioneel design dat nog verder is verfijnd, en met geavanceerde technologie. De Superb is nu nog ruimer en veiliger dan ooit, dankzij tien airbags, talloze rijhulpsystemen en in totaal 28 Simply Clever-functies. Bovendien combineert de Superb een uitstekend brandstofverbruik met geweldige prestaties. Drie moderne en hoogst efficiënte benzinemotoren, twee hypermoderne diesels en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer bestrijken een vermogensspectrum van 110 kW (150 pk) tot 195 kW (265 pk). Voor het eerst is er een mildhybride aandrijflijn beschikbaar en alle modellen zijn standaard uitgerust met een automatische DSG-versnellingsbak. Een van de belangrijkste wijzigingen in het interieur is de versnellingshendel die op de stuurkolom is gemonteerd. Hierdoor komt ruimte vrij op de middenconsole, wat de bestuurder nog meer comfort en extra opbergruimte biedt.

Nog meer Simply Clever-ideeën

Niet minder dan 28 Simply Clever-details verhogen het comfort voor bestuurder en passagiers in de nieuwe generatie van de Superb. Sommige zijn volledig nieuw voor Škoda: een uniek elektrisch bediend rolgordijn dat dienstdoet als bagageafdekking in de breakversie Superb Combi, een middenarmsteun op de achterbank met geïntegreerde tablethouder en een dubbele opbergzak aan de achterkant van elke voorstoel voor documenten of tijdschriften en een smartphone. Een primeur voor de Superb is de geïntegreerde trechter in de dop van het ruitensproeierreservoir. In 2001, bij de introductie van de eerste moderne generatie van de Superb, presenteerde Škoda overigens het eerste van wat is uitgegroeid tot een zeer uitgebreide waaier van Simply Clever-details. Destijds ging het onder meer om tal van bekerhouders in de armsteunen achterin, op de middenarmsteun en in het handschoenvakje, en de primeur van een 12-voltaansluiting voor de passagiers op de achterbank. De iconische paraplu in de bestuurdersdeur en de slimme bagagehaken in de bagageruimte zijn vandaag de dag nog steeds te vinden in Škoda-modellen.

Het beste van twee werelden: zes mogelijke aandrijflijnen altijd gekoppeld aan DSG, groter elektrisch rijbereik voor de plug-inhybride en een nieuwe mildhybride versie

In de Superb van de vierde generatie wordt nu uitsluitend geschakeld door een DSG-automaat met een op de stuurkolom gemonteerde selectiehendel. De koppeling brengt het vermogen over van zowel zeer efficiënte verbrandingsmotoren als diverse hybride aandrijflijnen. En Škoda Auto blijft het beste van beide werelden aanbieden om te voldoen aan de behoeften van bestaande en nieuwe klanten. Daarom omvat het motorgamma voor de nieuwe Superb-generatie naast drie benzinemotoren en twee diesels ook een volledig nieuwe mildhybride en een nieuwe plug-inhybride met een groter elektrisch rijbereik. Deze laatste is voorbehouden aan de breakversie Combi, met nu een 1.5 TSI van 110 kW (150 pk) in combinatie met de elektromotor. Het maximale vermogen van de aandrijflijn van 150 kW (204 pk) bereikt de voorwielen via een 6-traps DSG. Ten opzichte van zijn voorganger is de capaciteit van de hoogspanningsbatterij met 12,7 kWh gegroeid tot 25,7 kWh, waardoor het zuiver elektrische rijbereik van de auto is toegenomen tot meer dan 100 kilometer. Daarnaast heeft Škoda het maximale oplaadvermogen aan wallboxen en AC-oplaadpunten verhoogd van 3,6 naar 11 kW, waardoor de batterij sneller kan worden bijgeladen.

De plug-inhybride versie maakt ook DC-opladen mogelijk met een maximaal vermogen van 50 kW. Net als voorheen is thuis opladen ook mogelijk met 2,3 kW aan een 230V-stopcontact. De brandstoftank van de Superb iV heeft een inhoud van 45 liter. De instapmotor is een 1.5 TSI met mildhybride technologie en een vermogen van 110 kW (150 pk). Beide hybride krachtbronnen zijn van de nieuwe generatie EA 211 evo2-motoren, draaien op de zuinige Miller-cyclus en zijn voorzien van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De 1.5 TSI met mildhybridetechnologie is ook voorzien van de nieuwste generatie van actieve cilindertechnologie (ACT+). Er zijn ook twee 2.0 TSI-varianten die 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk) leveren. De topbenzinemotor wordt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, net zoals de krachtigste diesel, een 2.0 TDI met 142 kW (193 pk). De instapdiesel is een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk). Alle benzinemotoren en diesels zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG en de zes beschikbare aandrijflijnen voldoen allemaal aan de Euro 6e-emissienorm.

Een nieuwe koelmodule verbetert de koelprestaties en vermindert de luchtweerstand. Het maximale vermogen van de ventilatoren voor motoren met hoge koelbehoeften is in de nieuwe Superb verhoogd van 800 tot 1200 W.

De nieuwe Model 3 Performance

De nieuwe Model 3 Performance Zes jaar na de eerste Model 3 Performance lanceren we de nieuwe Model 3 Performance: een sterk gedifferentieerde prestatieuitvoering die

Lees verder »

Nieuwe Mercedes-Benz G 580

De nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie Met de nieuwe Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie (energieverbruik gecombineerd: 30,3-27,7 kWh/100 km | CO₂-emissie gecombineerd: 0 g/km

Lees verder »

De smart Concept #5

De smart Concept #5 Met de smart Concept #5 introduceert het merk een middelgroot SUV-concept en zijn ruimste en meest veelzijdige voertuig tot nu toe.

Lees verder »