Volkswagen ID.5 Pro 204pk 77kWh

De Volkswagen Inntelligent Design 5 of beter gekend als de Volkswagen ID.5 vervoegde de ID.familie als sportieve SUV-coupé versie. De ID.5 rolt naast de ID.3 en ID.4 in het Duitse Zwickau van de band.
Samen met de onlangs voorgestelde ID.7 zal hij mee gaan zorgen om tegen 2030 de doelstelling van Volkswagen proberen te bereiken, namelijk in Europa 70% van de verkoop elektrische voertuigen te zijn. Een ambitieus plan van Volkswagen door elk jaar minstens 1 elektrisch model op de markt te brengen.
Coupé efficiëntie
De ID.5 is met zijn sportieve looks een geslaagde coupé, vooraan lijkt hij zo goed als identiek aan de ID.4. Het grote VW-logo in combinatie met de optionele IQ-lights die met een ledstrip met elkaar verbonden zijn en een imposante grille met functionele koelribben die enkel openen zo nodig. In silhouette wordt het sportieve volledig benadrukt door de aflopende daklijn en op onze Pro Performance testwagen ook nog eens door de optionele 21” velgen (1050€).
Zijn coupélijn versterkt het sportieve maar zorgt samen met de verzonken deur handgrepen ook voor een betere aerodynamica en dus ook efficiëntie! Achteraan mond de daklijn uit bij de geïntegreerde spoiler en bij de geanimeerde led achterlichten die ook met elkaar verbonden zijn door een ledstrip. Een mooi geheel dat een 4,6m grote elektrische SUV-coupé vormt, gebouwd op Volkswagen’s MEB platform. En dat maakt dat Volkswagen met deze alsmaar meer gewilde coupé uitvoering kan schermen met andere merken zoals oa de Skoda Enyaq Coupé.

Degelijkheid in alle eenvoud
Het interieur van de ID.5 is, hoe kan je het ook raden, nagenoeg identiek aan dat van de ID.4, het minimalistische dashboard, bekleed met leder en jawel ook met hier en daar harde plastics. Dankzij zijn MEB onderbouw heeft de ID.5 korte overhangen en bijgevolg een lange wielbasis van 2,76m en dat merk je aan het ruime interieur. Zelfs met de dynamische daklijn is er achteraan slecht 12mm minder hoofdruimte en biedt de ID.5 nog steeds een kofferinhoud van 549 liter.
Vooraan vind je de ErgoActive zetels uit 1 geheel die elektrisch verstelbaar zijn en goede steun bieden . Geperforeerde ID.-logo’s in het bovenste deel van de rugleuning benadrukken de versie en sportiviteit. De sfeer in de wagen wordt kracht bijgezet door te kiezen uit maximaal 30 verschillende kleuren.
Het 5” grote bestuurdersscherm is ook minimalistisch uitgevoerd maar biedt de juiste en nodige informatie aan de bestuurder. Al de rest vind je terug in het 12” grote infotainmentscherm waaronder ook de meeste bedieningen zijn ondergebracht. De navigatie wordt ook ondersteund door het ID.light, de ledstrip bovenaan op het dashboard die voor de interactie zorgt tussen de wagen en de bestuurder zoals gevaar aangeven of de richting bij het navigeren.
Pro Performance 77kWh
Momenteel kan je kiezen uit 3 verschillende motorvermogens, een 174 en 204pk versie en een 299pk sterke GTX versie. Wij gingen op pad met de middelste versie, die van 204pk dus. De 77kWh batterij hebben de drie versies gemeen, in deze versie biedt de ID.5 je dan een rijbereik van 534km volgens de WLTP. Ik wou dat we dit rijbereik konden bevestigen maar meer realistisch is het rijbereik dat wij konden vastellen van een kleine 400km bij gemengd gebruik. Deze batterij laad je op met maximum 11kWh of aan een snellader aan maximum 135kWh.
De 204pk sterke elektromotor is op de achteras gebouwd en dat geeft de ID.5 dat sportieve en wat speelse kantje zeker bij regenweer of vol op het gas gaan. Ga je sportief rijden dan verbruikt de motor best wat elektriciteit en kom je in de buurt van de 20kWh/100km. Met wat anticiperend en regeneratief rijgedrag zakt dit naar 18kWh, waarden die aanvaardbaar zijn voor een 2,1 ton zware SUV. Duw je het pedaal fors in dan bereik je de 100km/h in 8,4 seconden en dat brengt je dan snel bij zijn topsnelheid van “slechts” 160km/h.

Sportieve rijdynamiek
De ID.5 voelt aan als een vlotte sportieve SUV die dankzij zijn lage zwaartepunt zeer baanvast is maar toch het speelse kantje bezit dankzij de achterwielaandrijving. Het comfort mist wel wat tijdens lange ritten door de grote velgen met laagprofielbanden. Deze geven bij hoge snelheden ook redelijk wat rolgeluiden. Maar doordat het onderstel afgesteld is op een sportieve rijdynamiek heeft de ID.5 zeer weinig neiging tot overhellen in de bochten. Het stuurgevoel in eender welke rijmodus is soms wat zoek, net zoals het grote verschil in motorvermogen of vermogensopbouw tussen de verschillende standen.
Prijs
De Volkswagen ID.5 Pro Performance vind je in de catalogus vanaf 57.130€, als je veel extra’s kiest in de optielijst dan loopt dit wel snel op zoals bij onze testwagen. Die kost namelijk 68732€, wel mooi uitgerust en met de optionele waterpomp en mooie 21” velgen.
PLUS
- Sportieve look
- Ruim interieur
- Draadloze CarPlay
MIN
- Warmtepomp optioneel
- Geen frunk

Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon Vandaag, op de 117e verjaardag van Lancia, begint de renaissance van het merk Lancia met de eerste teaserafbeelding van de Lancia Ypsilon. De

Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC Bij Mercedes is de naam van de elektrische en plug-in wagens eenduidig, EQ en dan het type, EQA, EQB, EQE

Nieuwe Renault Master
Nieuwe Renault Master Spectaculair design met een sterke persoonlijkheid, hoogwaardig en modern om alle professionals te begeleiden en het succesverhaal van Master voort te zetten met deze

Nieuwe Toyota Yaris Cross
Nieuwe Toyota Yaris Cross Toevoeging van de nieuwe, krachtigere Hybrid 130-aandrijflijn, die in alle topmodellen van de Yaris Cross te vinden is, inclusief de GR

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4
Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4 Wij krijgen de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4 Veloce een weekje in test. Alfa Romeo’s eerste plug-in Hybride.

Jeep® 2024 Wrangler 4xe
Jeep® 2024 Wrangler 4xe De 2024 Jeep® Wrangler 4xe is nu verkrijgbaar in Europa. De legendarische SUV van Jeep, die het DNA van het merk