Volkswagen ID.5 Pro 204pk 77kWh
De Volkswagen Inntelligent Design 5 of beter gekend als de Volkswagen ID.5 vervoegde de ID.familie als sportieve SUV-coupé versie. De ID.5 rolt naast de ID.3 en ID.4 in het Duitse Zwickau van de band.
Samen met de onlangs voorgestelde ID.7 zal hij mee gaan zorgen om tegen 2030 de doelstelling van Volkswagen proberen te bereiken, namelijk in Europa 70% van de verkoop elektrische voertuigen te zijn. Een ambitieus plan van Volkswagen door elk jaar minstens 1 elektrisch model op de markt te brengen.
Coupé efficiëntie
De ID.5 is met zijn sportieve looks een geslaagde coupé, vooraan lijkt hij zo goed als identiek aan de ID.4. Het grote VW-logo in combinatie met de optionele IQ-lights die met een ledstrip met elkaar verbonden zijn en een imposante grille met functionele koelribben die enkel openen zo nodig. In silhouette wordt het sportieve volledig benadrukt door de aflopende daklijn en op onze Pro Performance testwagen ook nog eens door de optionele 21” velgen (1050€).
Zijn coupélijn versterkt het sportieve maar zorgt samen met de verzonken deur handgrepen ook voor een betere aerodynamica en dus ook efficiëntie! Achteraan mond de daklijn uit bij de geïntegreerde spoiler en bij de geanimeerde led achterlichten die ook met elkaar verbonden zijn door een ledstrip. Een mooi geheel dat een 4,6m grote elektrische SUV-coupé vormt, gebouwd op Volkswagen’s MEB platform. En dat maakt dat Volkswagen met deze alsmaar meer gewilde coupé uitvoering kan schermen met andere merken zoals oa de Skoda Enyaq Coupé.
Degelijkheid in alle eenvoud
Het interieur van de ID.5 is, hoe kan je het ook raden, nagenoeg identiek aan dat van de ID.4, het minimalistische dashboard, bekleed met leder en jawel ook met hier en daar harde plastics. Dankzij zijn MEB onderbouw heeft de ID.5 korte overhangen en bijgevolg een lange wielbasis van 2,76m en dat merk je aan het ruime interieur. Zelfs met de dynamische daklijn is er achteraan slecht 12mm minder hoofdruimte en biedt de ID.5 nog steeds een kofferinhoud van 549 liter.
Vooraan vind je de ErgoActive zetels uit 1 geheel die elektrisch verstelbaar zijn en goede steun bieden . Geperforeerde ID.-logo’s in het bovenste deel van de rugleuning benadrukken de versie en sportiviteit. De sfeer in de wagen wordt kracht bijgezet door te kiezen uit maximaal 30 verschillende kleuren.
Het 5” grote bestuurdersscherm is ook minimalistisch uitgevoerd maar biedt de juiste en nodige informatie aan de bestuurder. Al de rest vind je terug in het 12” grote infotainmentscherm waaronder ook de meeste bedieningen zijn ondergebracht. De navigatie wordt ook ondersteund door het ID.light, de ledstrip bovenaan op het dashboard die voor de interactie zorgt tussen de wagen en de bestuurder zoals gevaar aangeven of de richting bij het navigeren.
Pro Performance 77kWh
Momenteel kan je kiezen uit 3 verschillende motorvermogens, een 174 en 204pk versie en een 299pk sterke GTX versie. Wij gingen op pad met de middelste versie, die van 204pk dus. De 77kWh batterij hebben de drie versies gemeen, in deze versie biedt de ID.5 je dan een rijbereik van 534km volgens de WLTP. Ik wou dat we dit rijbereik konden bevestigen maar meer realistisch is het rijbereik dat wij konden vastellen van een kleine 400km bij gemengd gebruik. Deze batterij laad je op met maximum 11kWh of aan een snellader aan maximum 135kWh.
De 204pk sterke elektromotor is op de achteras gebouwd en dat geeft de ID.5 dat sportieve en wat speelse kantje zeker bij regenweer of vol op het gas gaan. Ga je sportief rijden dan verbruikt de motor best wat elektriciteit en kom je in de buurt van de 20kWh/100km. Met wat anticiperend en regeneratief rijgedrag zakt dit naar 18kWh, waarden die aanvaardbaar zijn voor een 2,1 ton zware SUV. Duw je het pedaal fors in dan bereik je de 100km/h in 8,4 seconden en dat brengt je dan snel bij zijn topsnelheid van “slechts” 160km/h.
Sportieve rijdynamiek
De ID.5 voelt aan als een vlotte sportieve SUV die dankzij zijn lage zwaartepunt zeer baanvast is maar toch het speelse kantje bezit dankzij de achterwielaandrijving. Het comfort mist wel wat tijdens lange ritten door de grote velgen met laagprofielbanden. Deze geven bij hoge snelheden ook redelijk wat rolgeluiden. Maar doordat het onderstel afgesteld is op een sportieve rijdynamiek heeft de ID.5 zeer weinig neiging tot overhellen in de bochten. Het stuurgevoel in eender welke rijmodus is soms wat zoek, net zoals het grote verschil in motorvermogen of vermogensopbouw tussen de verschillende standen.
Prijs
De Volkswagen ID.5 Pro Performance vind je in de catalogus vanaf 57.130€, als je veel extra’s kiest in de optielijst dan loopt dit wel snel op zoals bij onze testwagen. Die kost namelijk 68732€, wel mooi uitgerust en met de optionele waterpomp en mooie 21” velgen.
PLUS
- Sportieve look
- Ruim interieur
- Draadloze CarPlay
MIN
- Warmtepomp optioneel
- Geen frunk
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar