Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Nieuwe Porsche Cayenne: Meer luxe & prestaties

Porsche heeft zijn succesvolle luxe SUV grondig verfijnd. De nieuwe Cayenne debuteert met een in hoge mate gedigitaliseerd display- en bedieningsconcept, nieuwe ondersteltechnologie en innovatieve hightech voorzieningen. “Het is een van de meest uitgebreide productupgrades in de geschiedenis van Porsche”, zegt Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne. High-definition ledmatrixkoplampen bieden wegverlichting op maat van elke rijsituatie, een luchtkwaliteitssysteem filtert schadelijke stoffen uit de lucht in het interieur, en voor het eerst in de Cayenne beschikt de voorste passagier over een eigen infotainmentdisplay, bijvoorbeeld voor het streamen van video’s tijdens de rit. Met zijn sterk opgewaardeerde design en krachtigere motorgamma benadrukt de Cayenne zijn claim om de sportiefste auto in zijn segment te zijn.

Gedigitaliseerd en gericht op de bestuurder: Porsche Driver Experience

Porsche heeft in de nieuwe Cayenne een volledig herzien display- en bedieningsconcept geïntegreerd. De nieuwe Porsche Driver Experience, voor het eerst geïntroduceerd in de Porsche Taycan, richt zich op de as van de bestuurder en optimaliseert de bediening. Functies die de bestuurder vaak gebruikt, bevinden zich pal op of onmiddellijk naast het stuurwiel. Zo heeft de hendel links achter het stuur nu extra functies voor de bediening van rijhulpsystemen. De selectiehendel voor de automatische versnellingsbak bevindt zich nu in de nieuwe Cayenne op het dashboard. Dat maakt op de nieuwe middenconsole plaats vrij voor opbergvakken en een grote bedieningsregelaar voor de klimaatregeling in een elegant zwart paneelontwerp. Grote, gemakkelijk toegankelijke bedieningselementen in combinatie met mechanische schakelaars voor de klimaatregeling en een haptische volumeregelaar staan garant voor optimale bedienbaarheid en een verfijnde look. Een belangrijk kenmerk van de nieuwe Porsche Driver Experience is de juiste balans tussen digitale en analoge elementen.

De vernieuwde cockpit van de Cayenne omvat voor het eerst een volledig digitaal instrumentenbord van 12,6 duim met een zogeheten gebogen en vrijstaand design en variabele weergavemogelijkheden. Een geoptimaliseerd head-updisplay is als optie beschikbaar. Het standaard centrale PCM-scherm (Porsche Communication Management) van 12,3 duim is harmonieus geïntegreerd in het nieuwe dashboard en biedt toegang tot alle relevante voertuigfuncties. Native apps zoals Spotify® en Apple Music® zijn voorzien om de connectiviteit in de nieuwe Cayenne te optimaliseren. Voor het eerst is nu ook een scherm van 10,9 duim beschikbaar aan passagierszijde. Dit verrijkt de rijervaring van de voorpassagier door prestatiegegevens weer te geven, aparte toegang te verschaffen tot de bedieningselementen van het infotainmentsysteem en, afhankelijk van de markt, de mogelijkheid te bieden om onderweg videocontent te streamen. Een speciale folie zorgt ervoor dat de bestuurder dit display niet kan zien.

Verfijnd design, innovatieve verlichtingstechnologie

De nieuwe Cayenne heeft nu een bijzonder expressieve uitstraling. Een nieuwe voorpartij in combinatie met sterker gewelfde spatborden, een nieuwe motorkap en technisch interessante koplampen benadrukt de breedte van het voertuig. Driedimensionaal vormgegeven achterlichten, strakke oppervlakken daaronder en een nieuwe achterbumper met geïntegreerde nummerplaathouder kenmerken het design van de achterzijde van de nieuwe Cayenne. Een uitgebreid kleurenpalet met drie nieuwe tinten, lichtgewicht sportpacks die tot 33 kilogram besparen voor de Cayenne Coupé, en een nieuw uitgebreid gamma van 20-, 21- en 22-duimsvelgen maken het mogelijk om de nieuwe Cayenne individueel en dynamisch te configureren.

Ledmatrixkoplampen zijn nu standaard op de nieuwe Cayenne. HD-ledmatrixkoplampen zijn een nieuwe optionele voorziening. Met twee high-definition modules en meer dan 32.000 pixels per koplamp herkent hun innovatieve technologie andere weggebruikers en om hen niet te verblinden wordt het licht van de grootlichtstand met pixelprecisie gedimd. De helderheid van de modules kan in meer dan 1.000 stappen worden geregeld, afhankelijk van de rijsituatie. Aangepaste lichtmodi verhogen de veiligheid en het comfort in verschillende rijsituaties.

Porsche heeft in de nieuwe Cayenne ook een luchtkwaliteitssysteem geïntroduceerd. Het voertuig gebruikt standaard predictieve navigatiegegevens om tunnelingangen verder op het traject te detecteren en activeert automatisch de luchtrecirculatie. Optioneel detecteert een sensor het niveau van fijnstofdeeltjes in de lucht om ze zo nodig meerdere keren door het fijnstoffilter te leiden. Bovendien verwijdert een ionisator veel ziektekiemen en verontreinigende stoffen uit de lucht, wat vooral heilzaam is voor mensen die lijden aan allergieën.

Bovendien kunnen klanten gebruikmaken van een uitgebreide reeks nieuwe en geoptimaliseerde rijhulpsystemen, met onder meer de actieve snelheidsbegrenzer en de uitwijkassistent, de bochtenassistent en het verbeterde Porsche InnoDrive als onderdeel van de adaptieve cruisecontrol. Dit betekent dat de nieuwe Cayenne nog beter in staat is zijn bestuurder te helpen in gevaarlijke situaties en in fileverkeer op snelwegen en hoofdwegen.

Grotere spreiding tussen rijcomfort en prestaties

Porsche rust de Cayenne nu af fabriek ook uit met een ophanging met stalen veren inclusief PASM (Porsche Active Suspension Management PASM). Nieuwe schokdempers met 2-kleppentechnologie en dus gescheiden in- en uitveerfasen maken nog betere prestaties in alle rijsituaties mogelijk. Met name het rijcomfort bij lage snelheden, de wegligging bij dynamisch bochtenwerk en de controle van duik-, steiger en rolbewegingen zijn merkbaar verbeterd. De rijervaring kan nog verder worden geoptimaliseerd met de nieuwe adaptieve luchtvering met 2 kamer-/2-kleppentechnologie. Die verbetert de rijervaring met een zacht veergedrag, stabiliseert het voertuig en vereenvoudigt het rijgedrag zowel op de weg als op het terrein, in vergelijking met de standaardvering en het vorige model. Tegelijkertijd verbetert de adaptieve luchtvering de rijprecisie en -prestaties en vermindert ze de koetswerkbewegingen in dynamische rijsituaties. De ophanging biedt ook een nog duidelijker onderscheid tussen de rijmodi Normal, Sport en Sport Plus.

Hybride model met meer vermogen en tot 90 kilometer elektrisch rijbereik

In Europa debuteert de nieuwe Cayenne met drie verschillende motorversies. Een uitgebreide verfijning van de door Porsche ontwikkelde 4.0-V8-biturbomotor vervangt de vroegere V6-motor in de nieuwe Cayenne S. Met een maximumvermogen van 349 kW (474 pk) en een koppel van 600 Nm – 25 kW (34 pk) en 50 Nm meer dan zijn voorganger – stuwt die hij zowel de SUV als de SUV Coupé in 4,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 273 km/u. De instapversie van de Cayenne komt met een geoptimaliseerde 3.0-V6-turbomotor en beschikt nu over 260 kW (353 pk) en 500 Nm, wat 10 kW (13 pk) en 50 Nm meer is dan voorheen.

De zescilindermotor vormt ook de basis voor de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid. In combinatie met een nieuwe elektromotor die 130 kW (176 pk) ontwikkelt, wat 30 kW meer is dan vroeger, stijgt het gecombineerde vermogen tot 346 kW (470 pk). Uitgerust met een hoogspanningsbatterij met een capaciteit die is toegenomen van 17,9 kWh tot 25,9 kWh, afhankelijk van het uitrustingsniveau, is nu een zuiver elektrisch WLTP-rijbereik tot 90 kilometer mogelijk. Een nieuwe geïntegreerde oplader van 11 kW verkort nu de oplaadtijd aan een geschikte stroombron tot minder dan tweeënhalf uur, ondanks de toegenomen batterijcapaciteit. Onderweg verhogen de geoptimaliseerde e-hybrid-rijmodi de efficiëntie van het voertuig.

Buiten de EU is de Turbo GT, die is ontworpen voor maximale prestaties op de weg, op de meeste Porsche-markten nog steeds het topmodel in het Cayenne-gamma. Hij is uitsluitend verkrijgbaar als coupé en maakt gebruik van alle optimalisaties en innovaties van de modellenreeks. Bovendien is het vermogen van de 4.0-V8-biturbomotor van de Turbo GT met 14 kW (19 pk) verhoogd tot 485 kW (659 pk). De Cayenne Turbo GT accelereert in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 305 km/u.

Verkrijgbaar met uitgebreide standaarduitrusting voor prijzen vanaf 97.907,51euro

De standaarduitrusting van de Cayenne werd aanzienlijk uitgebreid, met onder meer ledmatrixkoplampen, Porsche Active Suspension Management, 20-duimsvelgen, Park Assist voor en achter inclusief achteruitrijcamera, en een smartphonebakje met inductieve oplaadfunctie tot 15 watt. In België biedt Porsche de nieuwe Cayenne aan voor prijzen vanaf 97.907,51 euro (Coupé vanaf 102.324,86 euro) inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De Cayenne E-Hybrid begint bij 112.589,29 euro (Coupé vanaf 115.836,93 euro) en de Cayenne S bij 117.057,82 euro (Coupé vanaf 122.733,86 euro). De nieuwe modellen zijn nu te bestellen, met leveringen in Europa vanaf juli 2023.

Nieuwe Mazda CX-80

Nieuwe Mazda CX-80 De volledig nieuwe Mazda CX-80 is een nieuw topmodel voor Mazda, ontwikkeld om de gevestigde premiummerken op de Europese markt uit te

Lees verder »

Nieuwe Citroën C3 Aircross

Nieuwe Citroën C3 Aircross Citroën onthult de eerste beelden van de geheel nieuwe C3 Aircross, die met de C3 hatchback dezelfde designidentiteit, belofte van ruimte

Lees verder »

Nissan Qashqai facelift (2024)

Nissan Qashqai facelift (2024) De nieuwe Nissan Qashqai oogt nog moderner en dynamischer dankzij zijn opgefriste design. De voorkant is grondig aangepakt om een opvallende

Lees verder »

De nieuwe Lexus NX Overtrail

De nieuwe Lexus NX Overtrail Met de Overtrail-uitvoering introduceert Lexus een nieuwe versie van zijn NX, een middelgrote luxe SUV met een doelgericht, premium imago dankzij speciale

Lees verder »