Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe E-Klasse de brug tussen traditie en digitalisering

De E-klasse creëert al meer dan 75 jaar maatstaven in zijn segment van middenklasse luxe limousines. In 2023 opent Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk voor de businesslimousine. De nieuwe E-Klasse wijst de weg in de overgang van de verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving. Tegelijkertijd maakt zijn nieuwe elektronica-architectuur een uitgebreide digitale user experience mogelijk. De eerste limousines van de 214-serie arriveren herfst 2023 bij de Europese dealers.

Klassieke proporties en bijzondere karakterlijnen in het exterieurdesign

De nieuwe E-Klasse heeft de proporties van een klassieke limousine: de korte overhang voor en de lange motorkap worden gevolgd door een ver naar achteren geplaatste ‘greenhouse’. Het ‘cab-backward’-design wordt afgerond door de goed geproportioneerde overhang achter. Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen. De driedimensionaal vormgegeven grille oogt progressief of klassiek, afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn. De nieuwe E-Klasse beschikt standaard over krachtige led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar, zonder en met projectiefunctie. Alle koplampvarianten bieden een onderscheidend dag- en nachtdesign. Als typisch kenmerk van het merk hebben de dagrijverlichtingsunits de vorm van een wenkbrauw. Powerdomes accentueren de motorkap.

En profiel komen de harmonieuze proporties en het kenmerkende ‘cab-backward’-design bijzonder goed tot hun recht. De verzonken portiergrepen die bekend zijn van de luxe modellen van Mercedes-Benz zijn als optie leverbaar. De twee afzonderlijke karakterlijnen op de flanken benadrukken het sportieve karakter.

Highlights aan de achterzijde zijn de tweedelige led-achterlichten met een nieuwe contour en een bijzonder design: het stermotief in beide lichtunits voor een bijzonder dag- en nachtdesign.

MBUX Superscreen als highlight van het interieurdesign

Het dashboard speelt een belangrijke rol in de digitale beleving in het interieur. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste gedeelte van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier gaat naadloos over in de armleuning met een concave vorm. Het voorste gedeelte is ontworpen als een metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties. De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten, en lijken dankzij hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Als het op interieurruimte aankomt, is de E-Klasse een van de toonaangevende modellen in zijn segment. De bestuurder beschikt over 5 mm meer hoofdruimte dan in het vorige model. De achterpassagiers profiteren vooral van de 2 cm langere wielbasis: de knieruimte en de maximale beenruimte zijn respectievelijk met 10 en 17 mm toegenomen. De elleboogbreedte achterin is nog meer toegenomen: die bedraagt nu 1.519 mm. Dit is een toename met 25 mm en bijna op het niveau van de S-klasse. Het bagageruimtevolume is toegenomen tot 540 liter.

De helft van de motorvarianten is een plug-in hybrid

De nieuwe E-Klasse creëert dankzij een systematische elektrificatie en intelligente downsizing nieuwe maatstaven op het gebied van efficiëntie. De helft van alle modellen is een plug-in hybrid van de vierde generatie. Het modellengamma haalt dit hoge aandeel al bij de introductie. Drie van de zes versies van de E-Klasse combineren de voordelen van een voertuig met verbrandingsmotor met die van een elektroauto.

De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines). Zodoende speelt het motorengamma een belangrijke rol in de flexibiliteit van het internationale productienetwerk, met een op de behoeften afgestemde elektrificatie. Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boost-koppel tot 205 Nm.

Mercedes-Benz gaat vanaf de introductie van de nieuwe E-Klasse niet minder dan drie plug-in hybrids van de vierde generatie aanbieden. Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius tot ruim 100 km (WLTP) kunnen ze in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch rijden, zonder het gebruik van de verbrandingsmotor. Meer plug-in hybrids met dieselmotoren zullen volgen.

AIRMATIC en achterasbesturing optioneel leverbaar

Het soepele rijgedrag van de nieuwe E-Klasse is grotendeels te danken aan de nauwkeurige geleiding van de voorwielen door vier draagarmen per wiel. Bij de achteras zorgt een geoptimaliseerde en onafhankelijke multilink achterwielophanging met vijf draagarmen voor een uitstekende wielcontrole en een al even overtuigende rechtuitstabiliteit. Bij beide assen zijn de veren en dempers gecombineerd in een enkele veerpoot en zijn ze niet betrokken bij de wielgeleiding, waardoor de vering met een navenante gevoeligheid reageert. Het subframe voor en de asdrager achter zorgen ervoor dat de ophanging en de carrosserie worden ontkoppeld, wat de overdracht van trillingen en geluiden tegengaat. De mild hybrids zijn standaard uitgerust met een onderstel met stalen veren en het selectieve dempingssysteem AGILITY CONTROL. Het onderstel is bovendien 15 mm lager dan dat van de plug-in hybrids.

De nieuwe E-Klasse is optioneel leverbaar met het techniekpakket. Dit omvat de AIRMATIC luchtvering rondom met traploos verstelbare demping ADS+ en achterasbesturing. De AIRMATIC-ophanging met luchtvering en adaptieve ADS+ dempers reageert zeer gevoelig. Niveauregeling is een ander kenmerk van AIRMATIC. Die houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van de auto, maar voert ook aanpassingen door als dat nodig is.

De nieuwe E-Klasse is optioneel verkrijgbaar met het Technology Package. Dit omvat de luchtvering AIRMATIC met ADS+ traploos verstelbare demping en achterasbesturing. De AIRMATIC met luchtveren en adaptieve ADS+-dempers reageert zeer gevoelig. Niveauregeling is een ander kenmerk van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.

Met de optionele achterasbesturing en de bijbehorende, directere stuurverhouding op de vooras, reageert de nieuwe E-Klasse bijzonder wendbaar en tegelijkertijd stabiel. De stuurhoek bij de achteras is 4,5°. Dit verkleint de draaicirkel tot 90 cm.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies[13] automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term ‘routine’ voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse kunnen klanten gebruik maken van templates voor standaardroutines. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: “Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de temperatuur in het interieur lager is dan 12 °C”.

Nieuwe Mazda CX-80

Nieuwe Mazda CX-80 De volledig nieuwe Mazda CX-80 is een nieuw topmodel voor Mazda, ontwikkeld om de gevestigde premiummerken op de Europese markt uit te

Lees verder »

Nieuwe Citroën C3 Aircross

Nieuwe Citroën C3 Aircross Citroën onthult de eerste beelden van de geheel nieuwe C3 Aircross, die met de C3 hatchback dezelfde designidentiteit, belofte van ruimte

Lees verder »

Nissan Qashqai facelift (2024)

Nissan Qashqai facelift (2024) De nieuwe Nissan Qashqai oogt nog moderner en dynamischer dankzij zijn opgefriste design. De voorkant is grondig aangepakt om een opvallende

Lees verder »

De nieuwe Lexus NX Overtrail

De nieuwe Lexus NX Overtrail Met de Overtrail-uitvoering introduceert Lexus een nieuwe versie van zijn NX, een middelgrote luxe SUV met een doelgericht, premium imago dankzij speciale

Lees verder »