Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

BMW M3 Touring

Het BMW M GmbH modellenoffensief wordt in het 50ste jubileumjaar voortgezet met de toevoeging van een vierde modeltype aan het BMW M3/M4 gamma naast de Berline, Coupé en Cabrio. De BMW M3 Touring beleeft zijn wereldpremière op het Goodwood Festival of Speed in juni 2022. De marktintroductie zal van start gaan met de productiestart in november 2022. De BMW M3 Touring zal naast de BMW M3 Berline worden geproduceerd in de BMW Group fabriek in München.

Een autonoom voertuigconcept met extravagant design.

De eerste BMW M3 Touring gaat bijzonder ver om de traditionele M belofte van dynamische flair, wendbaarheid en precisie in combinatie met onbeperkte alledaagse bruikbaarheid en kilometragecapaciteiten waar te maken. Het extravagante exterieurdesign zet zijn unieke voertuigconcept extra in de verf, zorgt voor een duidelijk onderscheid binnen de line-up en geeft de M3 Touring een dynamische uitstraling die door geen enkele rivaal geëvenaard wordt. Strak ontworpen oppervlakken en atletische vormen wijzen op het buitengewone prestatiepotentieel van de BMW M3 Touring, net als de M specifieke designelementen die stevig zijn geïnvesteerd in de functionele vereisten van koelluchtgeleiding en aerodynamische balans. De belangrijkste zijn de verticaal geplaatste, frameloze BMW grille, de grote luchtinlaten aan de zijkant, de krachtig gevormde wielkasten en de prominent verlengde zijskirts die samen met de bevestigingselementen voor de voor- en achterschorten een zwarte hoogglanzende band vormen rond de volledige wagen. Andere opvallende kenmerken zijn de M kieuwen in de voorste zijpanelen en de uitlaatpijpen die links en rechts van het midden in de achterskirt zijn geïntegreerd.

Welke exterieurkleur voor de BMW M3 Touring ook wordt gekozen, het dak is standaard uitgevoerd in zwart hoogglans. De standaard dakrails en de modelspecifieke Gurney luchtgeleidende klep op de dakspoiler zijn in dezelfde tint gespoten. Als optie kan het dak ook in carrosseriekleur worden uitgevoerd. Een M Carbon exterieurpakket staat eveneens op de optielijst.

Zescilinder-in-lijn motor met hoog toerental.

De versie van de zescilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo technologie die voor de Competition modellen van de BMW M3/M4 line-up werd ontwikkeld, levert een maximumvermogen van 375 kW/510 pk en een maximumkoppel van 650 Nm (479 lb-ft). Deze 3.0 liter zescilinder onderscheidt zich door de hoge toerentallen waar de M motoren bekend om staan, en door zijn lineaire vermogensafgifte tot in het hoogste belastingsbereik. Hij vormt de basis voor de eenheid in de nieuwe BMW M4 GT3 endurance racewagen. Zijn koel- en olietoevoersystemen zijn ontworpen om extreem hoge dynamische krachten in lengte- en dwarsrichting op het circuit te kunnen opvangen. En het M uitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen genereert een emotioneel arresterende soundtrack die een extra laag toevoegt aan de prestatiebeleving.

De motor wordt gekoppeld aan een M Steptronic-transmissie met acht versnellingen en Drivelogic, die drie schakelprogramma’s biedt en kan worden bediend met schakelpaddles aan het stuurwiel. Het motorvermogen wordt op de weg overgebracht via het M xDrive all-wheel-drive systeem, dat samenwerkt met het Active M Differential op de achteras. De op de behoefte afgestemde verdeling van het vermogen over alle vier de wielen optimaliseert de tractie van de BMW M3 Competition Touring met M xDrive, evenals zijn wendbaarheid en richtingsstabiliteit. De acceleratie van 0 naar 100 km/u  neemt 3,6 seconden in beslag en de sprint van 0 naar 200 km/u vergt slechts 12,9 seconden. Door te kiezen voor het M Driver’s Package wordt de elektronisch begrensde topsnelheid verhoogd van 250 km/u  naar 280 km/u.

Naast de basis 4WD-instelling kan de bestuurder via het Setup-menu ook de 4WD Sport-modus selecteren. Dit zorgt voor een nog intensere ervaring van de achterwielafstelling van het M xDrive systeem. Door DSC (Dynamic Stability Control) uit te schakelen, komt de 2WD-modus – oftewel de pure achterwielaandrijving – in het spel.

Ideale balans tussen prestatie en comfort op lange afstanden.

De chassistechnologie is afgestemd op het prestatieprofiel van de aandrijflijn en op het specifieke voertuigconcept van de BMW M3 Touring. Dat zorgt voor een ideale balans tussen sportieve prestaties en heerlijk rijcomfort, zowel in het dagelijks verkeer als op langeafstandsritten. In het kader van intensieve tests op racecircuits, landwegen en stadswegen werd de afstemming in detail uitgevoerd. De hoge torsiestijfheid van de carrosseriestructuur en de chassisbevestigingen verleent de auto een nog grotere wendbaarheid, dynamiek en precisie en wordt nog versterkt door modelspecifieke verstevigingselementen in het ondervloergedeelte en de laadruimte.

Zowel de dubbele veerpootvooras als de vijfscharnierige achteras hebben Mspecifieke kinematica en combineren een lichtgewicht ontwerp met een bijzonder hoge stijfheid. Adaptieve M ophanging met elektronisch geregelde schokdempers en M Servotronic stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding zijn standaard op de BMW M3 Touring. Het geïntegreerde remsysteem biedt twee instellingen voor het pedaalgevoel. Als alternatief voor het standaard M Compound remsysteem kunnen optionele M Carbon keramische remmen worden besteld. Ondertussen zijn gesmede M lichtmetalen velgen in 19-inch (voor) en 20-inch (achter) formaat standaard gemonteerd en kunnen ze als optie met circuitbanden worden gespecificeerd.

Het DSC-systeem omvat een in het motorstuurapparaat geïntegreerde wielslipbegrenzing. Naast de M Dynamic Mode beschikt de BMW M3 Touring standaard ook over de M Traction Control functie. In de 2WD-modus van het M xDrive systeem kan de bestuurder de interventiedrempels voor de wielslipbegrenzing in tien stappen aanpassen, om de fysieke grenzen bij hard bochtenwerk op het circuit zorgvuldig te benaderen.

Racegevoel in de cockpit, zeer veelzijdig achtercompartiment.

Het BMW Curved Display wordt vanaf de introductie standaard in de BMW M3 Touring gemonteerd. Het biedt een frisse interpretatie van het cockpit design gericht op het bieden van een intense prestatie-ervaring. De volledig digitale schermgroep bestaat uit een 12,3 inch informatiedisplay en een bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 inch. Het is geplaatst achter één enkel glazen oppervlak dat in de richting van de bestuurder is gekanteld. Het informatiedisplay achter het stuurwiel presenteert alle relevante rij-informatie met nieuwe graphics en in een M-specifieke stijl. Op het startscherm van het controledisplay kunnen M-specifieke widgets met informatie over de afstelling van de wagen en de staat van de banden worden weergegeven. Een BMW Head-Up Display met M specifieke inhoud wordt als optie aangeboden.

Elektrisch verstelbare M sportzetels met geheugenfunctie en zetelverwarming plus Merino lederen bekleding zijn standaard in de BMW M3 Touring. De optionele M Carbon kuipstoelen voor de bestuurder en voorpassagier bieden een unieke symbiose van autosportgevoel, lichtgewicht design, luxueuze afwerking en lange-afstandscomfort. Door het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in de structuurelementen van het zitkussen en de rugleuning, in combinatie met uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen, wordt 9,6 kilogram bespaard ten opzichte van de standaard M sportzetels.

Het achtercompartiment van de BMW M3 Touring heeft drie volwaardige zitplaatsen. De rugleuning van de achterbank kan 40 : 20 : 40 worden gesplitst. Door afzonderlijke zitplaatsen of alle zitplaatsen tegelijk neer te klappen, kan de laadcapaciteit van de auto naar wens worden uitgebreid van 500 liter tot maximaal 1.510 liter. De automatische achterklepbediening en de afzonderlijk te openen achterruit zijn beide standaard. Een opbergvak onder de bagageruimtebodem biedt plaats aan de bagageruimteafdekking en het scheidingsnet van de bagageruimte. Als optie kunnen antisliprails worden besteld die automatisch uit de bagageruimtebodem omhoog komen. Deze voorkomen dat bagagestukken gaan schuiven in dynamische rijsituaties.

Volvo zegt diesel vaarwel

Volvo zegt diesel vaarwel Op een bewolkte donderdag begin februari bouwden onze collega’s in Gent hun laatste dieselauto, een V60. En onlangs zag onze fabriek

Lees verder »

Nieuwe ID. Buzz GTX

De nieuwe ID. Buzz GTX Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu

Lees verder »

Nieuwe PEUGEOT E-5008

Nieuwe PEUGEOT E-5008 PEUGEOT wil een 100% elektrisch merk worden en blijft zijn gamma uitbreiden om aan alle eisen van de klanten te voldoen.  De

Lees verder »

Smart #1 Brabus

Smart #1 Brabus De Smart (Swatch Mercedes ART) die we sinds 1998 in geuren en kleuren op onze wegen vinden maakte destijds niet meteen een

Lees verder »

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ De combinatie van de 3,0 liter zescilinder lijnmotor en de permanent bekrachtigde synchrone elektromotor zorgt voor een maximum systeemvermogen van

Lees verder »