Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Fiat Professional New Scudo

De New Scudo is een modern en geavanceerd voertuig, gebaseerd op het Stellantis mid-van platform, beschikbaar met een 100% elektrische motor en met een dieselmotor van de laatste generatie. De New Scudo wordt het tweede bedrijfsvoertuig van Fiat Professional dat beschikbaar is in een elektrische versie, na de E-Ducato, die in april van dit jaar werd gelanceerd. Een uitgebreid gamma om te voldoen aan de behoeften van een gevarieerde clienteel, bestaande uit echte professionals die hun voertuig in de eerste plaats zien als een werkinstrument en een bron van inkomsten.  Het is precies om aan deze behoeften te voldoen dat de New Scudo is uitgerust met een reeks voorzieningen die hem tot de beste in zijn klasse maken.

De New Scudo kan vanaf midden december worden besteld op de belangrijkste Europese markten. Fiat Professional neemt opnieuw het voortouw in het D-segment van lichte bestelwagens door de historische naam over te nemen van het voertuig dat tot 2016 in de Stellantis-fabriek in Hordain (Frankrijk) werd geproduceerd en de Talento vervangt.

FULL BEV ZONDER COMPROMISSEN

Het manifest van Scudo’s “compromisloze” aanpak ligt in de kenmerken van de elektrische versie, die de beste in zijn klasse is met een actieradius tot 330 km in de WLTP-cyclus, ideaal voor wie in de stad en in de buitenwijken werkt.

De emissievrije versie biedt ook een unieke flexibiliteit vanuit het oogpunt van de klant, met twee batterijgroottes – 50 en 75 kWh, een AC-laadcapaciteit tot 11 kW, en een DC-laadcapaciteit tot 100 kW, om de grotere batterij in slechts 45 minuten tot 80% op te laden.

Het laadvermogen blijft ongewijzigd, ongeacht de motor, en het laadvermogen staat centraal in dit segment: tot 6,6 m3 laadruimtevolume, een laadvermogen van meer dan 1 ton en, eveneens, een trekvermogen van 1 ton.

PROFESSIONEEL GEBRUIK EN RIJDEN ZOALS MET EEN AUTO

De doelgroep bestaat uit professionals die hun voertuig 8 uur of langer per dag gebruiken, dus een ander aspect waar in de ontwerpfase zorgvuldig rekening mee is gehouden, was comfort. Het doel van de nieuwe Scudo is een stressvrije werkervaring te bieden, dankzij diverse maatregelen zoals een rijpositie als in een auto en een hoog niveau van geluidsisolatie om schokken en trillingen tot een minimum te beperken.

– De compacte buitenafmetingen, minder dan 5 meter lang voor de basisversie en 1,9 meter hoog, hebben de Scudo geschikt gemaakt voor veelzijdig gebruik en zorgen voor de nodige wendbaarheid in de stedelijke omgeving.

– Het head-up display geeft essentiële informatie zonder de bestuurder af te leiden en vermindert stress.

– De rijpositie als in een auto zorgt voor een uitstekend comfort, terwijl de hoge zitpositie een optimaal zicht op de weg garandeert. De toegankelijkheid wordt vergemakkelijkt door een ergonomische opstap in de cabine.

– Het weggedrag, het comfort en de filtering van de ophanging zijn in alle rijomstandigheden verzekerd dankzij de vier onafhankelijke ophangingssystemen (versterkte McPherson-vooras met anti-roll bar en schuin geplaatste trailing arms voor de achteras) die de veren met variabele stijfheid versterken, met load-adaptive variable damping (AMVAC) dempers, een systeem dat de demping varieert naargelang de rijhoogte van het voertuig.

VEILIGHEID: HET COMPLETE ADASSYSTEEM

De New Scudo biedt een uitgebreid pakket veiligheidsvoorzieningen en ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), 14 in totaal, zoals:

– automatische herkenning van verkeerstekens ;

– Automatisch noodremsysteem, dat in werking treedt bij een hoog risico op een aanrijding;

– Lane Departure Warning, dat de bestuurder waarschuwt als hij of zij van de rijstrook afwijkt, en Blind Spot Warning, een nuttige functie die waarschuwt voor een voertuig dat zich bij het inhalen in de dode hoek van de buitenspiegel bevindt.

De New Scudo beschikt ook over een waarschuwing vooraf voor obstakels in de rijrichting, een waarschuwing voor voorwaartse botsingen en de handige achteruitrijcamera, die een 180°-panoramaweergave biedt voor gemakkelijk parkeren.

Voor optimale prestaties en betere tractie in alle omstandigheden, zoals sneeuw, modder of zand, kan de Scudo worden uitgerust met Grip Control.

Bovendien geeft het Head-Up Display de bestuurder alle belangrijke informatie, zodat hij niet van de weg hoeft weg te kijken, terwijl de bestuurder ook tijdens parkeermanoeuvres volledig wordt bijgestaan dankzij de parkeersensoren voor en achter en de achteruitrijcamera die een 180° gereconstrueerd beeld van de achterzijde kan geven om parkeermanoeuvres te vergemakkelijken en veilig uit te voeren.

INGENIEUZE MODULARITEIT

De New Scudo is ontworpen als een veelzijdige bedrijfswagen, maar wel één die aanvoelt als een auto, met het voordeel dat hij intelligente en praktische oplossingen biedt met behoud van compacte afmetingen. New Scudo is ook beschikbaar voor personenvervoer voor zakelijk of privégebruik. Volledig configureerbaar tot 9 zitplaatsen. De stoelen kunnen worden opgeklapt om het laadvermogen naar behoefte te vergroten. Dankzij de neerklapbare tussenschotten is het mogelijk om 3 personen meer te vervoeren dan in een bestelwagen.

De afmetingen zelf zijn een ander sterk punt van het model: de hoogte van 1,90 m maakt de bergruimte in de kelder gemakkelijk toegankelijk. Gecombineerd met een lengte van 5 m, en tot 5,3 m in de Maxi-versie, is het resultaat een voertuig dat “alles kan vervoeren en overal kan komen”. De exclusieve “S”-versie is ook beschikbaar – voor specifieke behoeften in de stad – en verenigt alle voordelen van de Scudo in een ruimte van slechts 4,6 meter.

Laadvolumes van 4,6, 5,3 of 6,1 m3 afhankelijk van de wielbasis en een capaciteit tot 1,4 ton garanderen de compromisloze capaciteiten van de New Scudo.

LAADVERMOGEN MET AFMETINGEN

Kenmerkend is ook de bijzondere modulariteit van de cabine dankzij het exclusieve Moduwork-systeem, dat van de passagiersstoel een werkplek maakt en de laadruimte vergroot, om voorwerpen tot 4 meter lang (Maxi-versie) te vervoeren en het volume met 0,5 m3 te vergroten, tot een totale inhoud van 6,6 m3. Het voertuig is dus flexibel genoeg om aan alle eisen en alle soorten klanten te voldoen, van hydraulische operatoren en scheepsbouwers tot de behoeften van thuisbezorgers.

CONFIGURATIES EN POWERTRAIN

In overeenstemming met zijn profiel van flexibel en veelzijdig voertuig is de New Scudo verkrijgbaar in drie configuraties (Van, Crew Cab en M1 Combi), twee afwerkingsniveaus (Base en SX), en vier dieselmotoren naast de elektrische motor. Het volledige gamma is beschikbaar in elektrische versies, van bestelwagens tot cabines, crew vans en combi’s, de laatste met maximaal negen zitplaatsen. Een dergelijk breed gamma maakt de New Scudo nog aantrekkelijker voor het personenvervoer, voor outfitters en voor de markt van vrijetijdsvoertuigen, waar Fiat Professional de Europese leider is.

Aandrijflijnen voor alle behoeften. Naast de elektrische versie – uitgerust met een elektromotor van 100 kW (136 pk) – zijn er ook vier dieselmotoren beschikbaar: 1,5 liter in een versie met 102 of 120 pk, met een handgeschakelde 6-versnellingsbak; 2,0 liter in een handgeschakelde of 8-traps automatische versie, 145 pk; 177 pk, altijd gecombineerd met de efficiënte 8-traps automatische transmissie.

De New Scudo is klaar om een grote naam te worden in het D-segment van lichte bestelwagens, met een gamma dat aan de eisen van zelfstandigen en wagenparkbeheerders kan voldoen, met efficiënte oplossingen en stressvrije ervaringen, waardoor de bedrijfscontinuïteit en de rentabiliteit verzekerd zijn. De opname van emissievrije versies is ook een stukje van de puzzel in de progressieve elektrificatiestrategie van het Stellantis-gamma, en zal naar verwachting grote belangstelling wekken bij ondernemers die bezorgd zijn om de rentabiliteit van hun bedrijf, maar ook respect hebben voor ons milieu.