Renault Austral E-Tech Hybrid 200
De nieuwe Austral met de grote grille, het nieuwe logo voor en achter, bijna doorlopende achterlichten, de matrix verlichting ( optie €900) in ironblauw kleurtje. Verder geeft de Alpine saus de wagen een frisse sportieve look.
Vanaf het portier opengaat valt het mooie optionele alcantara op. Het gehele interieur ziet er met dank aan de blauwe Alpine accenten sportief uit in deze topversie van de Austral. Renault New Austral Iconic esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200. Een hele mond vol maar het gaat hier over de Full hybrid in uitrustingsniveau Iconic aangevuld met Alpine accenten. De E tech Hybrid is een zelfopladende Hybride met een 1.2L 3 cilinder benzine motor van 140pk aangevuld met een elektromotor van 68pk. Samen berekend op 200pk met een WLTP co2 uitstoot van 109g/km. Opladen van de 1.7KWh batterij gebeurt door de benzine motor en door recuperatie van rem en rolenergie.
Eens ingestapt laat alles zich vlot connecteren. Voor carplay/ android auto heb je wel nog een kabel nodig. De USBC adapter werd mooi meegeleverd door Renault. Rijden maar. Ik heb toch een paar minuten nodig om er beweging in te krijgen. De drive selector zit verstopt rechts achter het stuur en bij een bepaalde stuur en zetelinstelling amper zichtbaar. Eens vertrokken voel je direct de aanwezigheid van de 4 wiel sturing. De optie “4 control advanced” kost je 1.500 euro en geeft haar een zeer dynamisch gevoel bij lage snelheden. Het zorgt overigens voor een stabieler geheel aan hogere snelheden. Bochten en maneuvers die ik dagelijks rij worden korter en vlotter geabsorbeerd met de 4 wiel gestuurde Austral.
Die hogere snelheden (tot 175km/h) worden in een respectabele 8.4s 0-100 tijd bereikt. Na rustig elektrisch vertrekken is het bijschakelen van de benzine 1.2 3 cilinder amper merkbaar. Bij hernemingen voel je afhankelijk van de basissnelheid wel zeer goed wanneer je wel en niet de elektrische duw krijgt. Futloos zonder de elektrische duw en dan hoor en voel je de 1.2 naar adem happen. Het aandrijfgeheel is trouwens niet instelbaar. Enkel vooruit, achteruit, rijmodus, verder niets. Misschien een gemis van een topversie met een Alpine benaming. Maar eerlijk, als we alles samen het obligate “misbruik” achterwege laten werkt het aandrijfgeheel gewoon goed. Dynamisch, ja. Sportief. Neen.
De batterij capaciteit daalt snel maar stijgt ook snel in de hoogste recuperatiestand. . Ah de schakelpeddels op het stuur dienen voor de instelling van de recuperatierem. Persoonlijk hou ik wel van de hoge vertraging bij gas lossen. En er is nog een benzine alternator natuurlijk. Bij vlotte sportieve stadsrijstijl kwam ik wel uit op een gemiddeld verbruik van 6.5 liter/100km. Hoog ten opzichte van de opgegeven 4.8 l/100km maar bij gematigd rijden volstaat 5 liter. Mooi cijfer gezien de prestaties.
Welke kleine irritaties kwamen er nog naar boven tijdens m’n 7 daagse test? Zeer leuk gegeven die 4 wiel sturing maar wel opletten bij korte tegenstuur correcties aan lagere snelheden, dan heeft het geheel nogal de neiging om te zwalpen . Zo erg zelfs dat het m’n bijrijder wagenziek of zeeziek maakte.
De rustpositie voor de rechter onderarm op de middenconsole is smal en hard waardoor ik geen langdurige aangename positie kon vinden om de arm te laten rusten. Wel positief is de instelbare pols rust om de knoppen onder het scherm te bedienen.
Ik had het al aangehaald, de drive selector was mijn vriend niet, en occasioneel werd dan nog enkele keren de ruitenwisser hendel bediend. Een plaats voor de drive selector op de middenconsole was logischer geweest.
De kofferdiepte is beperkt en 70 liter kleiner in Hybrid versie en het kofferdeksel opent eerder traag.
Na openen van de wagen en op willekeurige momenten zo lijkt begint de muziekinstallatie te spelen. Auto openen en al wat gerief inladen zonder in te stappen…? gegarandeerd muziek en op het verkeerde volume…Het vernieuwde knopje rechts onder het stuur vraagt een onhandige druk in plaats van de oude logische trekbeweging.
Wel een dikke plus voor het infotainment systeem met de optionele geluidsinstallatie van Harman Kardon van 950 euro. Bediening perfect, geluid perfect en multi instelbaar met indien gewenst daverende ramen als gevolg.
De Austral is een verademing ten opzicht van de Kadjar. Heeft zo wel z’n puntjes maar na een weekje met deze fijne metgezel vond ik het spijtig om ze terug te moeten afgeven. Zou ik ze kopen? Jazeker als mijn gezinssituatie en het budget het zouden toelaten. Nog wat meer elektrisch vermogen en elektrische ondersteuning bij herneming aan hogere snelheden graag. Ons testmodel klopt overigens af op €49.950
Ondanks de inflatie toch wel een pak geld voor een SUV middenklasser maar vergelijkbaar met de Tuscon, Sportage, Corrola cross hybrid… Qua Kwaliteit en dynamisme staat ze voor mij op een hoog premium niveau.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar