Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Kort getest: Alfa Romeo Giulia "Quadrifoglio 100th Anniversario"

Als ze bij Alfa Romeo op de proppen komen met een nieuwe versie van de “Quadrifoglio” dan zijn wij natuurlijk enthousiast. Komen ze dan nog met een gelimiteerde versie en de vraag of wij die willen testen, dan zijn we helemaal niet meer te houden!

Maar eerst een streepje geschiedenis om te schetsen waar Alfa Romeo’s  klavertje vier legende van afstamt.

De Quadrifoglio maakt al sinds het prille begin deel uit van de race- en industriële geschiedenis van Alfa Romeo.

15 april 1923 is dé dag waarop het allemaal begon, op Ugo Sivocci’s “Corsa” versie van de RL, die de XIV editie van de Targa Florio won. Het prestigieuze evenement dat aan het begin van de 20ste eeuw Sicilië eens per jaar omtoverde tot het beroemdste Europese “salon”.  Vanaf die dag kreeg de “Quadrifoglio” ofwel het klavertje vier bij Alfa Romeo een speciale betekenis.

Dag op dag 100 jaar later plakken ze deze badge op de vernieuwde Giulia en Stelvio van de exclusieve herdenkingseditie “Quadrifoglio 100th Anniversario”. De Anniversary Edition, beperkt tot slechts 100 exemplaren voor zowel de Giulia als de Stelvio, is het resultaat van honderd jaar onderzoek naar technische uitmuntendheid toegepast op race- en productievoertuigen.

Genoeg geschiedenis, wij dus op pad met de nieuwe Alfa Romeo Giulia QV met 520pk!  Moeten we hierbij nog een tekening maken of wordt het duidelijk, vanaf je de motor start is het zowaar een feest. Want laat ons eerlijk zijn, bij Alfa Romeo kunnen ze auto’s met karakter, een ziel, sportiviteit en zeker verfijning brengen als geen ander.

De vernieuwde Giulia Quadrifoglio krijgt iets meer vermogen mee dan zijn voorganger, de 2,9 liter biturbo V6-motor levert 520 pk/600Nm. Deze wordt gecombineerd met het mechanisch zelfblokkerend differentieel en zorgt mee voor een baanvastheid om u tegen te zeggen. Dit overgoten met een sportief sausje met een Akrapovic uitlaatsysteem, een perfecte gewichtsverdeling en  lichtere carroserie door de carbon toevoegingen en je krijgt een “La Meccanica Delle Emozioni”.

Bocht aanzetten, de snelheid verhogen, het achterste lichtjes voelen schuiven maar door het zelfsperrend differentieel terug de juiste richting uitgeduwd worden en door de bocht uit knallen. Zo scherp en direct voelt het stuur en aandrijflijn van de Quadrifoglio aan, altijd de drang hebben om de limieten op te zoeken omdat het juist zo een emotionele auto is. Niet zo clean en zielloos als sommige Duitse rivalen.  Schakel je de RACE stand in dan wordt het nog dramatischer, alles of niets bij de Quadrifoglio, de tractiecontrole gaat hier genadeloos uit en it’s up to you!

Het Belgische weer doet hem geen goed, de regen maakt het geheel net iets minder vlot maar eens je op een droge dag alle parameters van de Giulia op de juiste temperatuur krijgt dan kan de fun niet op.

Lijkt dit wat voor jou? Wel dan vrees ik dat we slecht nieuws hebben, want alle 100 stuks van beide modellen zijn al de deur uit. De “gewone” Quadrifoglio kan je wel bestellen of de 280pk versie die ook voor een leuke rijervaring zorgt.

  • 0-100km/h                          3,9 s
  • Topsnelheid                        308 km/h
  • CX-waarde                           0,31
  • Gewicht                                1660 kg
  • Max vermogen                   382 KW @ 6500 tr/min
  • Max koppel                         600 Nm @ 2500 tr/min
  • Gewichtsverdeling            52,9 / 47,1 (voor / achter)
  • Benzine tank                       58 liter
  • Lengte                                   4,63 m
  • Breedte                                1,87 m (zonder spiegels)
  • Hoogte                                 1,42 m
  • Koffervolume                     480 liter

De nieuwe Volkswagen Tiguan

De nieuwe Volkswagen Tiguan Lancering van nieuwe Tiguan-generatie met vooruitstrevende technologieën en charismatisch design Nieuwe evolutiefase van plug-inhybride aandrijvingen maakt een elektrisch rijbereik van ongeveer

Lees verder »

Abarth 500e

Abarth 500e Met de mooie slogan, “More Abarth than EVer” kregen we op 22 november 2022 de nieuwe elecktrische reïncarnatie van de Abarth voorgeschoteld. De

Lees verder »

Nieuwe Peugeot E-3008

Nieuwe Peugeot E-3008 De Peugeot E-3008 is het eerste model dat gebruik maakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dit innovatieve platform is ontworpen

Lees verder »

Renault onthult Grand Kangoo

Renault onthult Grand Kangoo Nieuwe Grand Kangoo neemt de praktische aspecten en veiligheidsuitrusting van Kangoo over, en voegt er een extra dosis moduleerbaarheid en interieurruimte

Lees verder »