Kort getest: Alfa Romeo Giulia "Quadrifoglio 100th Anniversario"
Als ze bij Alfa Romeo op de proppen komen met een nieuwe versie van de “Quadrifoglio” dan zijn wij natuurlijk enthousiast. Komen ze dan nog met een gelimiteerde versie en de vraag of wij die willen testen, dan zijn we helemaal niet meer te houden!
Maar eerst een streepje geschiedenis om te schetsen waar Alfa Romeo’s klavertje vier legende van afstamt.
De Quadrifoglio maakt al sinds het prille begin deel uit van de race- en industriële geschiedenis van Alfa Romeo.
15 april 1923 is dé dag waarop het allemaal begon, op Ugo Sivocci’s “Corsa” versie van de RL, die de XIV editie van de Targa Florio won. Het prestigieuze evenement dat aan het begin van de 20ste eeuw Sicilië eens per jaar omtoverde tot het beroemdste Europese “salon”. Vanaf die dag kreeg de “Quadrifoglio” ofwel het klavertje vier bij Alfa Romeo een speciale betekenis.
Dag op dag 100 jaar later plakken ze deze badge op de vernieuwde Giulia en Stelvio van de exclusieve herdenkingseditie “Quadrifoglio 100th Anniversario”. De Anniversary Edition, beperkt tot slechts 100 exemplaren voor zowel de Giulia als de Stelvio, is het resultaat van honderd jaar onderzoek naar technische uitmuntendheid toegepast op race- en productievoertuigen.
Genoeg geschiedenis, wij dus op pad met de nieuwe Alfa Romeo Giulia QV met 520pk! Moeten we hierbij nog een tekening maken of wordt het duidelijk, vanaf je de motor start is het zowaar een feest. Want laat ons eerlijk zijn, bij Alfa Romeo kunnen ze auto’s met karakter, een ziel, sportiviteit en zeker verfijning brengen als geen ander.
De vernieuwde Giulia Quadrifoglio krijgt iets meer vermogen mee dan zijn voorganger, de 2,9 liter biturbo V6-motor levert 520 pk/600Nm. Deze wordt gecombineerd met het mechanisch zelfblokkerend differentieel en zorgt mee voor een baanvastheid om u tegen te zeggen. Dit overgoten met een sportief sausje met een Akrapovic uitlaatsysteem, een perfecte gewichtsverdeling en lichtere carroserie door de carbon toevoegingen en je krijgt een “La Meccanica Delle Emozioni”.
Bocht aanzetten, de snelheid verhogen, het achterste lichtjes voelen schuiven maar door het zelfsperrend differentieel terug de juiste richting uitgeduwd worden en door de bocht uit knallen. Zo scherp en direct voelt het stuur en aandrijflijn van de Quadrifoglio aan, altijd de drang hebben om de limieten op te zoeken omdat het juist zo een emotionele auto is. Niet zo clean en zielloos als sommige Duitse rivalen. Schakel je de RACE stand in dan wordt het nog dramatischer, alles of niets bij de Quadrifoglio, de tractiecontrole gaat hier genadeloos uit en it’s up to you!
Het Belgische weer doet hem geen goed, de regen maakt het geheel net iets minder vlot maar eens je op een droge dag alle parameters van de Giulia op de juiste temperatuur krijgt dan kan de fun niet op.
Lijkt dit wat voor jou? Wel dan vrees ik dat we slecht nieuws hebben, want alle 100 stuks van beide modellen zijn al de deur uit. De “gewone” Quadrifoglio kan je wel bestellen of de 280pk versie die ook voor een leuke rijervaring zorgt.
- 0-100km/h 3,9 s
- Topsnelheid 308 km/h
- CX-waarde 0,31
- Gewicht 1660 kg
- Max vermogen 382 KW @ 6500 tr/min
- Max koppel 600 Nm @ 2500 tr/min
- Gewichtsverdeling 52,9 / 47,1 (voor / achter)
- Benzine tank 58 liter
- Lengte 4,63 m
- Breedte 1,87 m (zonder spiegels)
- Hoogte 1,42 m
- Koffervolume 480 liter
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé Je wil een Mercedes-AMG maar geen viercilinder, dan ben je meteen aangewezen op de Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé. Deze
MAZDA CX-60 2025
MAZDA CX-60 2025 Mazda kondigt de nieuwste evolutie van de Mazda CX-60 aan, met verbeterde prestaties, verfijningen aan het interieurdesign en geavanceerde technologie die een
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8
Nieuwste creatie van DS Automobiles heet DS N°8 DS N°8: the new generation from DS Automobiles DS Automobiles slaat een nieuwe weg in met de
De tweede generatie Audi Q5 Sportback
De tweede generatie Audi Q5 Sportback Audi breidt zijn modelgamma uit met een sportieve coupévariant, de Audi Q5 Sportback. Met zijn progressieve en dynamische silhouet
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò
De nieuwe 33 Stradale op het circuit van Nardò Het ingenieursteam van Alfa Romeo heeft zojuist een intensieve testsessie afgerond met het “00 prototype” van
Nissan Ariya Evolve+
Nissan Ariya Evolve+ De Nissan Ariya, na de Leaf het tweede volledig elektrisch model. Deze volledig elektrische coupé-crossover zag ondertussen al meer dan 4 jaar