Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Peugeot 308 Hybrid 225

 

Samen met de nieuwe Peugeot 308 komt ook voor het eerst het nieuwe Peugeot embleem  tevoorschijn, de 308 is de eerste die de nieuwe hertekende badge draagt. En wat voor 1, het staat hem goed, de lang verwachte nieuwe 308 straalt samen met het nieuwe embleem vernieuwing uit en toont waar Peugeot naartoe wil in de toekomst.

Uiterlijk/ design

De 308 werd helemaal opnieuw hertekend en kreeg de huidige duidelijk herkenbare designtaal van Peugeot mee. De dagrijverlichting ziet eruit als slagtanden en doet tegelijk ook dienst als richtingaanwijzer. Er is een grote vernieuwde grille die alle aandacht naar het nieuwe embleem toebrengt. De 308 is ook flink gegroeid, is gebouwd op het gecende EMP2 platform en meet nu 4,36m wat maar liefst 11 cm meer is dan zijn voorganger maar in hoogte is hij dan weer 2 cm lager. Dit zorgt niet alleen voor een sportievere en dynamischere uitstraling maar maakt hem vooral aerodynamischer, met een Cx waarde van 0,28. Elke 308 is uitgerust met full led-verlichting en is optioneel verkrijgbaar met Matrix led technologie. Deze is nog iets fijner en geeft de neus een iets agressievere look, dat in combinatie met de sideskirts en de fijne dakspoiler maakt van deze nieuwe 308 een mooie sportieve verschijning. De nieuwe Peugeot 308 is verkrijgbaar in 7 kleuren, de standaard kleur is het olijfgroen. Wij konden een GT-versie testen in wit, afgewerkt met zwarte details.

 

Interieur

Binnenin de nieuwe Peugeot 308 is er heel hard gewerkt rond het cockpitgevoel, alles is vooral naar de bestuurder gericht. Het kleine sportieve stuur dat onder het bestuurdersdisplay is geplaatst ligt heel fijn in de hand en door zijn lage plaatsing wordt er een kartgevoel gecreëerd. Het op ooghoogte geplaatste 10” display is makkelijk afleesbaar en in onze GT testversie was dit zelfs drie-dimensionaal. Het dashboard is afgewerkt met aangename en hoogwaardige materialen en op de GT-versie zelfs versierd met een ademietkleurige draad. De voorste zetels hebben het AGR label meegekregen, ze bieden optimale steun en comfort tijdens elke rit samen met de massagefunctie en zetelverwarming. Dankzij de iets langere wielbasis is de ruimte achteraan ook toegenomen met ook hier voldoende beenruimte en een aangename zithouding.

Het FOCAL geluidssysteem met 10 luidsprekers en 690W klasse D versterker levert een op elke geluidssterkte zuivere en verfijnde geluidsweergave.

Het infotainmentsysteem is qua interface heel mooi afgewerkt en sluit zich ook aan bij de kleuren van de rest en de details van het interieur. Het werkt zeer gebruiksvriendelijk maar is niet supersnel, dit wordt enigzins gecamoufleerd door de overgangen van een kleine animatie te voorzien. Onder het infotainmentscherm is er een kleinere touchscreen voorzien, de i-toggle bediening dat gepersonaliseerd kan worden met sneltoetsen. Deze zijn handig en groot genoeg om heel makkelijk te bedienen tijdens de rit, eronder zijn nog fysieke knoppen voorzien voor de meest courante bedieningen wat erg handig is.

De kofferruimte bedraagt 412 liter en door de plaatsing van de batterijen onder de kofferruimte is er geen extra vakje voorzien om de laadkabels op te bergen.

Motorisatie

Wij reden de HYBRID 225 e-AET8 versie, momenteel ook de meest krachtige versie die verkrijgbaar is. Het is een combinatie van de 1.6 Puretech motor van 180pk en een 81 kW sterke elektromotor. Dit geheel is gevoed door een Li-ion battrij die een capaciteit heeft van 12,4 kWh waarmee je theoretisch 59km ver zou moeten komen, in praktijk konden we een afstand van 47km 100% elektrisch afleggen. Het gecmobineerde verbruik kwam tijdens onze testweek uit rond de 3,5 liter per 100km. De automaat schakelt heel onopvallend en soepel. Dankzij zijn 225pk heeft de nieuwe 308 een 0 naar 100 tijd van 7,5 seconden.

De aandrijflijn is vanuit stilstand zeer vlot en pittig maar bij hernemingen soms toch wat twijfelachtig en daardoor niet meteen versneld.

Rijden

Doordat de nieuwe Peugeot op het EMP2 platform gebouwd is krijgt hij een sportieve rijstijl mee, het onderstel voelt comfortabel en baanvast aan maar toch ook stijf en dynamisch genoeg voor het sportievere rijgedrag. Het kleine stuur zorgt voor het kartgevoel en heeft ook een direct en responsief stuurgevoel. Dat in combinatie met de pittige aandrijflijn maken van deze nieuwe Peugeot een plezier om mee te rijden!

Prijs

De nieuwe Peugeot 308 kan je bestellen in de basisversie vanaf 24784€, de door ons geteste Hybrid versie in de GT trim is verkrijgbaar vanf 41855€.

Mazda CX-60 PHEV

Eerste test: Mazda CX-60 PHEV Eerder dit jaar lanceerde Mazda hun nieuwste aanwinst, de Mazda CX-60. De eerste wagen van 2 die aan de top

Lees verder »

CITROËN MY AMI TONIC

CITROËN MY AMI TONIC My Ami Tonic is voorzien van energieke en sprankelende grafische elementen om een ander facet van het karakter van de Ami

Lees verder »

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+ De Lexus NX kent zijn oorsprong in het jaar 2014, nadien kwam hij in een benzine en hybride-uitvoering op de markt en

Lees verder »

FIAT 500X Hybrid

FIAT 500X Hybrid FIAT heeft onlangs de nieuwe 500X Hybrid (en Tipo Hybrid) geïntroduceerd, waarmee de elektrificatie van zijn gamma is voltooid. Dit programma begon

Lees verder »