Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

NIEUWE KANGOO VAN

Als emblematisch model op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen heeft Renault Kangoo zichzelf voortdurend opnieuw uitgevonden. Of het nu gaat om de bestelbreak van de eerste generatie, met zijn zijdelingse schuifdeur en zijn verschillende lengtes, of om de elektrische versie die in 2011 werd gelanceerd, dit model is altijd een synoniem van inventiviteit geweest. Ook de derde generatie is geen uitzondering op die regel, met zijn ‘Open Sesame’-deur met een zijdelingse opening van 1,45 meter: een record! Om dat te realiseren moest de middenstijl van het koetswerk worden geëlimineerd. Het was een echte transformatie die heel wat aanpassingen vergde, maar de opdracht werd volbracht. Samen met hoofdingenieur François-Xavier blikken we terug op de geschiedenis van een uitvinding die de wereld van de bedrijfsvoertuigen voorgoed zou kunnen veranderen.

Hoewel concept-cars vaak geen middenstijl hebben, komt dat veel minder voor bij seriemodellen die op grote schaal worden gebouwd. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen was het zelfs ongezien, tot Nieuwe Renault Kangoo Van met zijn befaamde ‘Open Sesame’-deur op de markt kwam. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, hadden de engineering-, design- en productieteams veel meer nodig dan een eenvoudige toverspreuk. Er kwamen duizend-en-een ideeën en obstakels aan te pas om de volledige architectuur van de wagen te herbekijken en tal van uitdagingen tot een goed einde te brengen, niet in minst wat de weerstand bij zijdelingse aanrijdingen betreft. Zelfs de productielijnen werden aangepast om aan alle technische vereisten te voldoen.

Back to the Future

Het begon allemaal in 2011. Op het internationale salon van Frankfurt stelde Renault een concept-car zonder middenstijl voor. Frendzy, bedrijfsvoertuig en personenwagen in één, blikte vooruit op een innovatie die tien jaar later zou ontstaan: de ‘Open Sesame’-deuren. Nieuwe Kangoo Van werd gekozen om deze transformatie in te wijden. De weg van concept-car tot seriemodel is echter allesbehalve een lange, rustig kabbelende rivier.

Een buitengewone technische en industriële uitdaging

De ingenieurs stonden voor een buitengewone uitdaging: het was de eerste keer dat de teams een voertuig zonder middenstijl moesten ontwerpen. Dat vergde een volledig nieuwe voertuigarchitectuur en een andere montage voor de vele onderdelen die op een of andere manier aan de middenstijl zijn bevestigd. Zo moesten de sloten in de bovenste en onderste delen van de wagen worden geplaatst, een spreiding die ervoor zorgde dat de deuren op het koetswerk konden worden bevestigd. Bovendien werd de veiligheidsgordel van de passagierszetel naar de andere kant verplaatst. De gordel moet dus van links naar rechts worden bevestigd! De voornaamste wijziging had echter betrekking op de negen specifieke verstevigingen die werden toegevoegd aan de twee deuren om de weerstand bij zijdelingse ongevallen te verzekeren.

De technische uitdaging was slechts een eerste stap, gevolgd door een uitdaging van een heel andere grootorde: die van de productie. De fabriek van Maubeuge, waar Kangoo al 25 jaar wordt gebouwd, heeft zijn productielijnen aangepast om de innovatieve ‘Open Sesame’-deuren tot realiteit te maken. Ook hier gaat het om een ingrijpende wijziging, want ze verandert de hele koetswerkstructuur.

Er moest dus een nieuw productieproces worden gevonden en dat gebeurde op een heel slimme manier. De deuren komen niet zonder centrale stijl uit het dieptrekwerk. Ze worden vervaardigd met een valse beugel om elke vervorming tijdens het transport naar de volgende productiefase te vermijden. Het is pas in de plaatwerkerij dat de beugel wordt weggesneden. En om de weerstand te verhogen, werden er tal van verstevigingen toegevoegd dankzij zes robots, die speciaal voor deze operatie worden ingezet. Drie geometrische instrumenten meten tegelijkertijd of alles tot op de millimeter nauwkeurig is.  Vervolgens worden voor de lakfase speciaal voor dit model ontworpen scharnieren in het voertuig geplaatst om de zijdelingse schuifdeuren vast te houden in de installaties. Bij de montage tot slot blijkt de plaatsing van de nieuwe afdichting spectaculair omdat ze voortaan volledig rond het koetswerk loopt.

In het totaal werd er vijf kilogram materiaal toegevoegd om het ontbreken van de middenstijl te compenseren. En daar blijft het niet bij. Ook de laspunten werden uitgebreid. Bij een normale deur zijn er ongeveer zestig, bij de ‘Open Sesame’-deur zijn er maar liefst 101!

Zestig patenten om prijzen te winnen!

Kangoo mag dit jaar 25 kaarsjes uitblazen en is een groot commercieel succes: zijn bekendheid leverde hem 5 miljoen verkochte exemplaren op, als bedrijfsvoertuig en als personenwagen. Maar daar stopt zijn opmars niet. Met zijn ‘Open Sesame’-innovatie werpt Nieuwe Kangoo Van zich opnieuw op als een pionier in zijn segment. Voor dit model werden meer dan zestig patenten aangevraagd. En sinds zijn commercialisering mocht hij al verschillende prijzen in ontvangst nemen, waaronder die van‘International Van Of The Year’ en ‘Bestelwagen van het Jaar 2022’ in de ‘Trophées de L’argus’. Een mooie bekroning voor de teams die alle uitdagingen van dit ingenieuze idee tot een goed einde hebben gebracht!