Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De nieuwe ID. Buzz GTX

Volkswagen Commercial Vehicles blijft het ID. Buzz-gamma uitbreiden. De ID. Buzz Pro2 en ID. Buzz Cargo (150 kW/204 pk) krijgen nu het gezelschap van de nieuwe ID. Buzz GTX met een vermogen van 340 pk (240 kW). De ID. Buzz GTX is uitgerust met een elektromotor op zowel de voortrein als de achteras, die samen de vierwielaandrijving 4MOTION vormen. De ID. Buzz GTX wordt gelanceerd in twee versies: met een normale wielbasis en een nieuwe 79kWh-batterij (bruto: 84 kWh) en met een verlengde wielbasis in combinatie met een eveneens nieuwe 86kWh-batterij (bruto: 91 kWh). Beide GTX-modellen zijn extreem vinnig en accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u in ongeveer 6,5 seconden (prognosewaarde). Een andere troef van de nieuwe ID. Buzz GTX-modellen is de uitstekende tractie die de elektrische vierwielaandrijving biedt. De marktlancering van beide ID. Buzz GTX-modellen vindt plaats in de tweede helft van het jaar; de voorverkoop start in de zomer.

Elektrisch trekvoertuig

Dankzij de nieuwe aandrijfprestaties is ook het maximale aanhangergewicht toegenomen: de ID. Buzz GTX met normale wielbasis haalt een maximumsleepvermogen van 1.800 kg (geremd, helling van 8 procent), terwijl de ID. Buzz GTX met lange wielbasis aanhangers tot 1.600 kg kan trekken. Zo is het maximumsleepvermogen verhoogd met respectievelijk 800 kg en 600 kg. Vooral op natte of losse ondergrond biedt het elektrische 4MOTION-systeem ook bij het trekken van een aanhanger grote tractievoordelen.

GTX-exterieur

De ID. Buzz GTX wordt gekenmerkt door een geïndividualiseerde voorkant. Een bumper in GTX-design met een zwart inlaatrooster met honingraatmotief en nieuwe zijdelingse luchtgeleidingselementen zorgen voor een dynamische, aparte look. Links en rechts in de bumper zijn nieuw ontworpen dagrijlichtelementen geïntegreerd: twee leddriehoeken die boven elkaar zijn geplaatst om een pijlpunt te vormen. Alle zwarte koetswerkelementen, zoals het nieuwe inlaatrooster, de luchtgeleidingselementen, de GTX-opschriften en de buitenspiegelkappen, zijn afgewerkt in hoogglanzend zwart.

De ID. Buzz GTX is standaard uitgerust met de nieuwe lichtmetalen 19-duimsvelgen van het type Venlo. Het gamma GTX-velgen wordt aangevuld met twee eveneens nieuwe en in dit geval optionele lichtmetalen 21-duimsvelgen met de namen Caracas (zwart) en Townsville (zwart met gepolijst oppervlak). De ID. Buzz GTX is standaard uitgerust met IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen.

GTX-kleuren

Exclusief voor de ID. Buzz GTX wordt een nieuwe lakafwerking in de kleur Cherry Red aangeboden. Deze rode tint kan worden geconfigureerd als effen kleur en optioneel in combinatie met Mono Silver Metallic als tweekleurige lak3. Daarnaast is er keuze uit nog eens zes effen kleuren3 en vier tweekleurige lakafwerkingen3.

GTX-interieur

Volkswagen Commercial Vehicles heeft ook het interieur geïndividualiseerd. Donkere kleurtinten onderstrepen het sportieve karakter van de krachtigste ID. Buzz-modellen. Zo zijn beide ID. Buzz GTX-versies – met korte en lange wielbasis – de enige modellen in het gamma die zijn uitgerust met een zwarte dakhemel. Ook het zitmeubilair wordt gekenmerkt door het specifieke GTX-design. Voorin is gekozen voor elektrisch verstelbare comfortstoelen met geheugenfunctie. Het zitmeubilair is opgewaardeerd door een bekleding in zwart ArtVelours Eco-microfleece met een nieuw ruitpatroon evenals rode contrasterende stiksels en rode biezen. Het multifunctiestuurwiel is dan weer opgewaardeerd met rood kruissteekwerk, een rood sierelement op de naaf en het daar geïntegreerde GTX-logo in chroom.

GTX-passagiersruimte

De ID. Buzz GTX met normale wielbasis is leverbaar als vijfzitter met een in 40:60-verhouding gedeelde driezitsbank op de tweede zitrij (2/3) of als zeszitter3 met telkens twee afzonderlijke stoelen op de tweede en derde zitrij (2/2/2). De verlengde ID. Buzz GTX kan eveneens worden geconfigureerd als vijfzitter met een driezitsbank (2/3) en als zeszitter3 (2/2/2). Daarnaast wordt deze versie ook aangeboden als zevenzitter4 met een driezitsbank op de tweede zitrij en twee afzonderlijke stoelen op de derde rij (2/3/2). De stoelen op de tweede zitrij kunnen in de lengterichting worden verschoven over een afstand van 150 mm (normale wielbasis) of 200 mm (lange wielbasis). De passagiersstoel voorin, de buitenste stoelen op de tweede zitrij en de stoelen op de derde rij zijn bovendien uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

GTX-laadruimte

Het laadvolume van de ID. Buzz GTX (normale wielbasis) bedraagt als vijfzitter 1.121 liter (belading tot aan de bovenste rand van de rugleuning van de achterbank) tot 2.123 liter (achterbank neergeklapt, belading tot aan de bovenste rand van de rugleuningen van de voorstoelen). De verlengde ID. Buzz GTX is nog ruimer: beladen tot aan de bovenste rand van de rugleuning van de achterbank van de tweede zitrij beschikt hij over een laadvolume van 1.340 liter. Als de grote ID. Buzz GTX tot tegen de eerste zitrij wordt beladen, neemt het volume toe tot 2.469 liter. Zelfs met zeven inzittenden aan boord van de ID. Buzz is er nog steeds een laadvolume van 306 liter beschikbaar achter de derde zitrij. Afhankelijk van de stoelconfiguratie kunnen beide ID. Buzz GTX-modellen worden uitgerust met een lang of kort multiflexboard(inclusief twee vouwboxen). Het multiflexboard creëert een tweede laadniveau en – met de achterbank neergeklapt – een vlakke laadruimte.

Nieuwe hard- en software plus ChatGPT

In de nieuwe GTX-modellen wordt een belangrijke hardware- en software-update voor het gamma geïntegreerd. Nieuw aan boord zijn een head-updisplay (optioneel) en de volgende generatie van infotainmentsystemen (standaard) met nieuwe menunavigatie en graphics en snellere rekenkracht. Het aanraakscherm van het systeem is nu 12,9 in plaats van 12,0 duim groot (33 in plaats van 30 centimeter diagonaal). Ook nieuw is de verlichte aanraakbalk voor temperatuur- en volumeregeling. De nieuwe spraakassistent IDA3 wordt bediend met natuurlijke spraakcommando’s. Daarmee kunnen niet alleen tal van voertuigfuncties worden bediend, maar ook algemene wetenswaardigheden worden opgevraagd via de online connectie met databases zoals Wikipedia.

Als wereldprimeur beschikt de spraakassistent IDA ook over ChatGPT-integratie (AI/kunstmatige intelligentie). Een andere nieuwe toevoeging is een Wellness-app3, die gebruikmaakt van vooraf geconfigureerde programma’s om verschillende voertuigfuncties aan te passen om het welzijn tijdens het rijden of tijdens oplaadstops te perfectioneren. Het nieuwe aanbod aan rijhulpsystemen omvat dan weer het doorontwikkelde Park Assist Plus3 met een functie om het voertuig vanop afstand te parkeren via een smartphone. Ook nieuw: het uitstapwaarschuwingssysteem, dat waarschuwt voor motorvoertuigen en fietsen die van achteren naderen als iemand een deur probeert te openen, en kortstondig voorkomt dat de betreffende deur geopend wordt bij een dergelijk gevaar5.

Moderne versie van het Samba-busje

De ID. Buzz met lange wielbasis is voortaan leverbaar met het optionele Smart Glass-panoramadak3, waarvan het meerlagige glas is voorzien van een vloeibare kristalfilm die elektronisch kan worden omgeschakeld naar transparant of ondoorzichtig (privacymodus met bescherming tegen licht en warmte). Het grootste panoramadak ooit aangeboden in een Volkswagen tovert de ID. Buzz Pro en ID. Buzz GTX om tot moderne versies van het Samba-busje.