Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Eerste test: Mazda 2 Hybrid

Op een uitnodiging voor een eerste test zeggen we nooit neen en stapten met plezier op het vliegtuig richting Barcelona waar we de vernieuwde Mazda 2 Hybrid mochten ontdekken. Deze populaire stadswagen, die sinds 2022 de geëlektrificeerde line-up bij Mazda versterkt, positioneert zich langs de Mazda 2 met de conventionele motoren.

Deze Full Hybrid Mazda 2 kwam grotendeels tot stand dankzij de samenwerking tussen Mazda Motor Corporation en Toyota Motor Corporation maar dat is misschien needless to say als je deze Mazda bekijkt. Maar er is niets verkeerd om deze top hybride technologie te delen, hun jarenlange expertise zorgt ervoor dat de Mazda 2 de aandrijflijn krijgt die hij verdient.

Je krijgt bij de Mazda 2 Hybrid een sportieve wendbare stadswagen die ondanks de samenwerking met Toyota toch totaal zijn Mazda eigenheid kreeg aangemeten. MY 2024 kreeg een nieuw gezicht, Mazda’s typische vijfpuntsradiatorrooster met full led koplampen, daaronder aan beide zijden de kleinere vijfpuntsroosters met de led mistlampen.

Met zijn lengte van 3.94m is deze sportieveling één van de meest compacte wagens uit zijn segment maar dankzij de lange wielbasis van 2.56m biedt hij ruim voldoende plaats voor vier volwassenen met daar bovenop nog een kofferruimte van 286 liter. De afwerking van het interieur varieert naargelang de gekozen uitvoering, wij reden de Homura+ uitvoering, deze staat aan de top van de 5 uitrustingsniveau’s. De meest opvallende opties bij onze uitvoering zijn toch wel het grote panoramisch dak, full led lampen rondom, 17” zwarte velgen en voor de bestuurder een scherm van maar liefst 12,3” en een 10” head-up display geflankeerd door een multimedia scherm 10,5”. De navigatie die hierop draait is niet altijd de snelste, de menustructuur achter het infotainment werkt wel heel vlot en gebruiksvriendelijk waardoor het een aangenaam geheel vormt.

De Mazda 2 Hybrid brengt met zijn full hybrid aandrijflijn het onmiskenbare Mazda DNA naar voor. Sportiviteit die hand in hand gaat met toch het nodige comfort ook al is het onderstel wat stugger afgeveerd. Het biedt je als bestuurder een vrij directe besturing waarmee je de bochten snel kan aansnijden met een hoog veiligheidsgevoel dankzij zijn lage zwaartepunt en grote baanvastheid.

De hybride aandrijflijn waarmee de Mazda 2 Hybrid is uitgerust krijgt een systeemvermogen van 116pk, het is de combinatie van een elektromotor met 80pk en een driecilinder benzinemotor van 1.5 liter met een vermogen van 92pk. Deze hybride aandrijflijn die trouwens niet aan de stekker hoeft maar zichzelf van stroom voorziet , laadt zich op door energie recuperatie of een kleine generator. De cijfers van 9,7 seconden naar 100 spreken misschien niet meteen boekdelen maar dankzij de elektromotor met zijn instant koppel zorgt dit voor een leuke rijdynamiek. En dat geheel reden wij moeiteloos aan een gemiddelde verbruik van slechts 5 liter/100km, net iets meer dan de opgegeven 4,2 liter door de WLTP voor deze Homura+ versie.

De Mazda 2 Hybrid mag dan misschien wel de indruk wekken dat het gewoon een gerebatchte Yaris is maar niets is minder waar, hij kreeg naast zijn Mazda batch zonder twijfel ook het Mazda DNA en eigen identiteit mee. Een wendbare (draaicirkel van slechts 4,9m) stadswagen die uitblinkt in rijbeleving, veiligheid en zuinigheid. De Homura+ kost je 35.690€ net wat duurder dan zijn tegenhanger maar hiervoor krijg je een Mazda 2 met kodo design en zijn eigen identiteit, wat toch ook wat waard is.

    PLUS

  • Mazda rijdynamiek

  • Draadloze Android auto en Apple CarPlay

  • Zuinig

    MIN

  • Trage navigatie

  • Clean interieur