Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

New Astra Sports Tourer

Met de nieuwe Astra is Opel na 15 miljoen verkochte exemplaren toe aan zijn 6e generatie, niet voor niets wordt hij “the German challenger” genoemd. Hij krijgt dan ook onherroepelijk de nieuwe Opel designtaal mee, het Vizor design. Hierdoor wordt hij niet alleen zeer herkenbaar maar krijgt ook een sportieve hedendaagse look.

De Astra hatchback en de Sports Tourer worden in Russelsheim gebouwd op het Stellantis EMP2 V3 platform dat hij deelt met oa de DS4 en de Peugeot 308 wat creëert dat er een groot aantal aandrijflijnen kan aangeboden worden. Hierbij spreken we niet alleen over de conventionele motoren maar ook hybrides en in de toekomst een volledig elektrische versie van de populaire Astra. De Astra Sports Tourer is hiermee een belangrijke speler in het Opel gamma, volgens Opel vertegenwoordigt hij  60% van de verkoopscijfers. Toch delen de Astra hatchback en de Sports Tourer veel gelijkenissen onder andere dezelfde achterlichten niet alleen om esthetisch dezelfde lijnen aan te houden maar ook om kosten te besparen.

De nieuwe Astra Sports Tourer heeft een wielbasis van 2.732 mm met een toename van 70 mm ten opzichte van de vorige generatie en 57 mm meer dan de onlangs gelanceerde nieuwe Astra hatchback. De kofferruimte meet 103cmx103cm en biedt daardoor een mooie ruimte van 597 liter of 516 liter bij de hybrid versie. Klap je de achterbank neer verruim je deze inhoud tot wel 1634 liter en kan je maar liefst tot een lengte van 185cm laden.

Op het bestuurdersdisplay spreekt men bij Opel over “detox to the max” en daarom worden alleen maar de essentiële informatie op het display getoond. Naast het met widgets te personaliseren infotainment scherm zijn er voor de meest essentiële functies fysieke knoppen aanwezig. Ook de zetels in de Astra Sports Tourer kregen een upgrade en worden voorzien van een gecertificeerd AGR label. Dankzij een optimale geluidsdemping hoor je bijna geen storende omgevingsgeluiden.

Tijdens ons bezoek aan Russelsheim hadden we de opportuniteit om de verschillende versies aan de tand te voelen. Gaande van de 180pk stekker hybride waarmee je tot 60km puur elektrisch kan rijden tot de conventionele motoren, de 1.2 benzine van 110 of 130pk of de 1.5 diesel van 130pk. Zowel de diesel als benzine versie laten je qua prestaties wel wat op je honger zitten en de plug-in hybride versie lijkt het meest aangewezen om vermogen en zuinigheid naadloos te combineren. Het stevige dynamisch onderstel is sportief maar vooral comfortabel afgesteld.  Wil je graag nog wat extra power dan wacht je best nog even op de 225pk versie die in combinatie met zijn sportief onderstel een heleboel pret kan opleveren. Of misschien nog liever de emissieloze versie, namelijk de Astra-e die zijn intrede maakt in 2023.

Het kostenplaatje van de nieuwe Astra Sports Tourer begint vanaf 28.400€ voor de basisversie met de 1.2 benzine van 110pk met manuele 6 versnellingsbak.  De 1.5 liter diesel variant start vanaf de prijs van 34.900€, kies je voor een 8 traps automaat dan betaal je 1900€ extra. Kies je voor de 1.6 hybrid variant van 180pk dan moet je hiervoor minstens 39.750€ neertellen maar deze versie komt steeds met een e-AT8 transmissie.

Conclusie

De vernieuwde Astra Sports Tourer toont absoluut dat hij dankzij het nieuwe EMP2 Stellantis platform veel in zijn mars heeft. Hij kan hierdoor geconfigureerd worden met een uiteenlopende reeks van aandrijflijnen met zelfs voor de eerste keer een geëlectrificeerde aandrijflijn. Het onderstel kreeg een mooie balans mee tussen sportief dynamisch en comfortabel. Zijn looks stralen op en top Opel uit en de binnenruimte groeide naar een praktisch en aangenaam afgewerkte cockpit die ook nog eens perfect geluidsdempend is.

Lotus Eletre S

Lotus Eletre S Het iconische Britse merk Lotus Cars opgericht door ontwerper en uitvinder Anthony Colin Bruce Chapman kennen we al sinds 1948. Op een

Lees verder »