Mazda CX-60 e-SKYACTIV D

- Mazda CX-60 e-Skyactiv D, aangedreven door een volledig nieuwe 3,3-liter dieselzescilinder-in-lijn
- Keuze tussen 200 pk/147 kW en 254 pk/187 kW – tot 550 Nm koppel, verbruik en emissies over gemengde WLTP-cyclus vanaf 4,9 l/100 km en 127 g/km
- Nieuwe DCPCI-technologie (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) voor schone verbranding en ultralage emissies
Na de recente lancering van de volledig nieuwe Mazda CX-60 PHEV heeft het merk aangekondigd dat er ook een krachtige, schone en efficiënte nieuwe e-Skyactiv D-motor verkrijgbaar wordt. Zo bevestigt Mazda zijn ‘Multi-Solution Approach’, dit keer door te beantwoorden aan de behoeften van klanten die een efficiënte kilometervreter met een hoog laadvermogen zoeken.
Door verscheidene producten en technologieën aan te bieden – waaronder efficiëntere verbrandingsmotoren en een brede waaier aan geëlektrificeerde aandrijfsystemen met de laagst mogelijke emissies – speelt Mazda in op de lokale markten en de vraag naar duurzaamheid van de maatschappij.
In totaal plant Mazda de komende drie jaar vijf nieuwe geëlektrificeerde producten op basis van zijn multifunctionele platform. Na 2025 zal de constructeur zijn gloednieuwe schaalbare Skyactiv EV-architectuur lanceren, een unieke technologie die Mazda in staat zal stellen om op efficiënte wijze elektrische wagens van alle formaten te bouwen op basis van een gemeenschappelijk platform.
De dieselmotor is een primeur voor Mazda: een gloednieuwe 3,3 liter grote dieselzescilinder-in-lijn uit de e-Skyactiv D-familie. De uiterst innovatieve en geavanceerde verbrandingstechnologie maakt de nieuwe e-Skyactiv D-motor tot een van de schoonste diesels ter wereld. Mazda is er dan ook van overtuigd dat hij alle toekomstige emissienormen zal overtreffen.
De volledig nieuwe, overlangs geplaatste common-railmotor met een cilinderinhoud van 3.283 cm³ is een zescilinder uit de e-Skyactiv D-familie en beschikt over een elektrische directe injectie. Hij is bovendien verkrijgbaar in twee vermogensversies: 200 pk/147 kW met achterwielaandrijving en 254 pk/187 kW met Mazda’s i-Activ AWD-vierwielaandrijving.
Dankzij het nieuwe Mazda M Hybrid Boost-systeem met 48-voltbatterij verenigt de volledig nieuwe dieselmotor zijn hoge vermogen met een erg laag verbruik. De nieuwe, uiterst innovatieve en geavanceerde verbrandingstechnologie DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) tilt de thermische efficiëntie naar een nog hoger niveau (meer dan 40 procent) om de energie-efficiëntie en de verbruiks- en emissiewaarden nog te verbeteren.
Beide technologieën dragen in aanzienlijke mate bij tot het uitmuntende rijbereik, het krachtige rijgevoel en de lage verbruiks- en emissiewaarden van de CX-60.
De e-Skyactiv D-motor met 254 pk/187 kW werkt de sprint van 0 tot 100 km/u af in een indrukwekkende 7,4 seconden en haalt een topsnelheid van 219 km/u voor een gemiddeld brandstofverbruik van nauwelijks 5,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 137 g/km. Voor de versie met 200 pk/147 kW bedragen de WLTP-gemiddelden slechts 4,9 l/100 km en 127 g/km.
De zescilinder-in-lijn produceert minder trillingen dankzij zijn kenmerkende ‘onberispelijke evenwicht’ voor een soepel en stil rijgedrag, en voegt er ook een pure, meeslepende motorklank aan toe. De aanzienlijke koppelontplooiing van de motor geeft de CX-60 een sleepgewicht van maar liefst 2.500 kilogram, terwijl de motor dankzij zijn eenvoudige structuur ongeveer even veel weegt als Mazda’s viercilinder-dieselmotor 2.2 Skyactiv D, wat het verschil in balans minimaliseert.
Een 3.0 e-Skyactiv-benzinezescilinder-in-lijn zal de e-Skyactiv D en e-Skyactiv PHEV in een latere fase aanvullen om het motorgamma van de Mazda CX-60 te vervolledigen. Zo krijgen klanten een brede keuze aan technologisch geavanceerde, uiterst efficiënte aandrijfsystemen, die naadloos aansluiten bij het uitmuntende vakmanschap en de hoogwaardige interieurtechnologie van het CX-60-gamma.
Met de lancering van de CX-60 zet Mazda opnieuw een belangrijke stap om de emissies van zijn wagenpark terug te dringen en tegen 2050 koolstofneutraal te zijn.
In 2023 zal de constructeur een nieuw model lanceren – de Mazda CX-80 – dat groter is dan de CX-60 en drie zetelrijen telt.
De volledig nieuwe Mazda CX-60, die in de meeste Europese landen verkrijgbaar wordt, wordt tegen januari 2023 in de showrooms verwacht, maar zal vanaf 1 september bij ons te koop zijn.

Mercedes GLE en GLE Coupé nu nóg beter
Mercedes GLE en GLE Coupé nu nóg beter De veelzijdige Mercedes-Benz GLE en zijn sportieve afgeleide, de GLE Coupé, zijn net zo geschikt voor gezinnen

De laatste W16 Bugatti Chiron, wees er snel bij!
De laatste W16 Bugatti Chiron, wees er snel bij! Op 1 februari wordt de Bugatti Chiron Profilée¹, een auto-solitaire, in Parijs geveild door RM Sotheby’s.

De nieuwe Toyota C-HR wordt in Turkije geproduceerd
De nieuwe Toyota C-HR wordt in Turkije geproduceerd De tweede generatie Toyota C-HR zal worden geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) in Sakarya. De

Mazda CX-5 SKYACTIV-G 194PK
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 194PK Al sinds 2012 kennen we de Mazda CX 5 , het is de eerste Mazda die gelanceerd werd met het kodo-design

Vernieuwde Polestar 2, meer vermogen, bereik en performance
Vernieuwde Polestar 2, meer vermogen, bereik en performance Polestar geeft de 5-deurs elektrische performance fastback, Polestar 2, een belangrijke update. Voor het modeljaar 2024 beschikt

Microlino opent eerste showroom in België
Microlino opent zijn eerste showroom in België Na een meer dan succesvolle introductie op het 100e Autosalon van Brussel, trekt Microlino richting de Brusselse Maliestraat