Mercedes-Benz G400d

Al meer dan 40 jaar zet men met de G-klasse de standaard neer als het gaat over topprestaties en rijkwaliteit zowel on als offroad. Met zijn meer dan 40-jarig bestaan is hij dan ook meteen het langst geproduceerde model bij Mercedes. Dat hij enorm veelzijdig is bewijzen de vele varianten, van politie tot brandweer tot reddingsdiensten en je hoort het goed, zelfs een ‘pausmobiel’. Maar toch blijft hij ongeacht de versie een waar icoon en meteen herkenbaar!
Bij de laatste generatie komt deze G400d die geproduceerd wordt in het Oostenrijkse Graz nog steeds met zijn herkenbare hoekige vormen en met de aerodynamica van een tank. Maar toch met zoveel luxe, technologie, verfijning en finesse aan boord dat het haast een luxetank wordt. Het huidige modeljaar kreeg zijn introductie in 2018 waarbij hij niet alleen buiten maar vooral in het interieur een grote update kreeg. Er werden de nieuwste veiligheids- en rijhulpsystemen geïmplementeerd om zo de rijkwaliteit naar een nog hoger niveau te tillen qua veiligheid. Offroad werden zijn kwaliteiten ook nog verder bijgeschaafd door de toevoeging van de DYNAMIC SELECT rijprogramma’s, de ‘G-Mode’ en drie volledig te sperren sperdifferentiëlen waarmee je elke ondergrond de baas kan.

De G400d versie waarmee wij reden komt met een krachtige versie van de 3.0 zes-in-lijn dieselmotor die goed is voor een vermogen van 330pk en een indrukwekkend koppel van 700 Nm. Je merkt echt tijdens elke rit dat je meer dan genoeg vermogen over hebt, deze mooie koppelrijke motor brengt de bijna 2,4 ton wegende G-klasse in slecht 6,4 seconden naar 100km/h. De 9G-TRONIC zorgt op elk moment voor de juiste en meest efficiënte versnelling om in te rijden naargelang het gekozen rijprogramma maar reageert ook snel bij vermogensvraag. Zo wordt het verbruik ook enigszins getemperd, wij reden gemiddeld rond de 12l/100km, veel kan je zeggen maar zijn aerodynamica is nu ook niet de meest gunstige, de 100liter brandstoftank is geen overbodige luxe tenzij tijdens het tanken.
Dankzij zijn onderstel met adaptieve demping verzorgt hij een uitmuntend rijcomfort, zowel op de gewone weg als offroad. In de meest sportieve stand moet je in het geval van de G-klasse het stellen met een niet heel strak afgestelde vering maar met nog steeds het comfy rijgevoel. Maar de G-klasse is van nature uit dan ook geen wagen met sportieve inborst. Bij het nemen van bochten bieden de actieve flanken van de bestuurders- en passagiersstoel je extra zijdelingse steun. De zetels die wel lijken weggeplukt uit een S-klasse zorgen voor de meest comfortabele ritten met massage, koeling, verwarming en indien gewenst met stoelkinematica. Zo gaat de zetel zich steeds miniem verplaatsen en aanpassen zodat de bestuurder aandachtiger is.

Speaking about numbers, de “G” beschikt over een groot aantal sterke offroad punten:
- 45°/100% klimvermogen
- 29,9° hellingshoek achter
- 30,9° hellingshoek voor
- 241mm bodemvrijheid
- 35°/70% schuine hoek
- 700mm waaddiepte
Wil je momenteel een “G” bestellen dan zal je moeten rekening houden met wachttijden die momenteel al tot 2025 lopen. Als je je daarentegen ook kan verzoenen met de toch wel fikse aankoopsom dan krijg je een unieke SUV die je een rijbeleving biedt zoals geen ander merk dat kan, met zijn “king on the road” gevoel dat hij ontegensprekelijk offroad ook doortrekt. Ondanks de jarenlange ontwikkeling en vooruitgang van het model lijkt hij in de tijd te zijn blijven hangen, als je de deur dichtgooit hoor je letterlijk de degelijkheid en de robuustheid van de G-klasse. Eens je plaats hebt genomen merk je meteen de jarenlange evolutie naar een capabele luxe offroader.
Met een prijs vanaf 114.224€ kan je deze G400d voorlopig nog bestellen, begin je aan te vinken op de optielijst dan telt dit al snel bij, begin je dan nog aan de eindeloze personalisatiemogelijkheden dan is het hek helemaal van de dam. Onze mooi uitgeruste G400d testwagen komt op 146.712€, reken daarbij de torenhoge BIV op de CO2 uitstoot van 253 g/km in Vlaanderen, dan moeten we er geen tekening bij maken dat de “G-wagon” eerder weggelegd is voor de happy-few.
Met de aankomende elektrificatie van de wagens blijft men ook op het gebied van de G-klasse niet achter bij Mercedes. Zo werd er recent de concept EQG getoond, een spannende preview van de volledig elektrische versie van de iconische “G”en nog steeds gebaseerd op het ladderframe. Daardoor blijft hij extreem offroad compatibel. De aandrijving wordt voorzien van maar liefst 4 elektromotoren, individueel regelbaar en dicht bij de wielen. Maar goed, dit is momenteel nog toekomstmuziek en laat ons voorlopig nog genieten van de conventionele “G”.

Toyota BZ4X Style FWD
Toyota BZ4X Style FWD Deze keer testen we de nieuwe Toyota BZ4X Style FWD. Qua looks een beetje een buitenbeentje. Ik zag hem al op

De nieuwe Volkswagen Tiguan
De nieuwe Volkswagen Tiguan Lancering van nieuwe Tiguan-generatie met vooruitstrevende technologieën en charismatisch design Nieuwe evolutiefase van plug-inhybride aandrijvingen maakt een elektrisch rijbereik van ongeveer

De nieuwe Fiat 600 Hybrid
De nieuwe Fiat 600 Hybrid Na de officiële presentatie van de Nieuwe Fiat 600e in Lingotto op 4 juli, kondigt FIAT een hybride versie aan

Abarth 500e
Abarth 500e Met de mooie slogan, “More Abarth than EVer” kregen we op 22 november 2022 de nieuwe elecktrische reïncarnatie van de Abarth voorgeschoteld. De

Lynk & Co introduceert private leasing
Lynk & Co introduceert private leasing Lynk & Co lanceert private leasing. Deze nieuwe mobiliteitsoplossing is er voor klanten die zich richten op de lange

Nieuwe Peugeot E-3008
Nieuwe Peugeot E-3008 De Peugeot E-3008 is het eerste model dat gebruik maakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dit innovatieve platform is ontworpen