Polestar 3 is de SUV voor het elektrische tijdperk

Polestar onthult officieel de elektrische performance-SUV Polestar 3. Scandinavisch minimalisme en puurheid versterken de kerningrediënten van een SUV om de SUV voor het elektrische tijdperk te definiëren. De Polestar 3 maakt de SUV niet alleen relevanter en verantwoorder, maar ook aantrekkelijk om de juiste redenen.
“De Polestar 3 is een krachtige elektrische SUV die de zintuigen prikkelt met een uitgesproken Scandinavisch design en uitstekende rijdynamiek”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “Hij tilt onze productie naar een volgend niveau en brengt de Polestar-productie naar de Verenigde Staten. We zijn trots en verheugd om ons portfolio uit te breiden, terwijl we onze snelle groei voortzetten.”
De Polestar 3 introduceert een nieuw aerodynamisch profiel met sterke focus op het behoud van de typische kenmerken van een SUV, zoals een krachtig en breed postuur. Dit gaat samen met subtiele en effectieve aerodynamische optimalisatie – inclusief een aerodynamische voorvleugel geïntegreerd in de motorkap, een aerodynamische vleugel geïntegreerd in de achterspoiler en aerodynamische schorten aan de achterkant.
Deze wagen is van bij de start ontworpen als een Polestar en beschikt over kenmerkende eigenschappen die nieuw zijn voor ons, zoals de dual blade- koplampen, de SmartZone en de aerodynamische voorvleugel
Thomas Ingenlath
De interieurmaterialen van de Polestar 3 werden geselecteerd op basis van hun duurzame eigenschappen, terwijl ze tegelijk de premiumuitstraling verhogen en luxueus aanvoelen. Het gaat onder meer om bekledingen met biogebaseerde MicroTech, leder met een certificaat voor dierenwelzijn en volledig traceerbaar wol. Omdat Polestar streeft naar transparantie, zal een volledige levenscyclusanalyse (LCA) van de Polestar 3 worden voltooid wanneer de productie begint. Tijdens de levenscyclus zullen verdere analyses volgen om te zoeken naar manieren om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Volvo Cars treedt een nieuw tijdperk van veiligheid binnen. Deze volgende generatie van geavanceerde actieve en passieve veiligheidstechnologie van Volvo Cars maakt deel uit van het DNA van de Polestar 3. Dit omvat de nieuwste innovatie: radarsensoren die bewegingen van minder dan een millimeter in het interieur van de wagen kunnen detecteren, om te helpen vermijden dat kinderen of huisdieren per ongeluk achtergelaten worden. Het systeem is ook gekoppeld aan de klimaatregeling om een hitteberoerte of onderkoeling te voorkomen.
Verdere samenwerkingen met toonaangevende partners op het gebied van veiligheidstechnologie, zoals Zenseact, Luminar en Smart Eye, geven de Polestar 3 de nieuwste ADAS-technologie (Advanced Driver Assistance System) die naadloos geïntegreerd is dankzij de gecentraliseerde rekenkracht.
De Polestar 3 is standaard uitgerust met in totaal vijf radarmodules, vijf externe camera’s en twaalf externe ultrasone sensoren om tal van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen te ondersteunen. De SmartZone onder de voorste aerovleugel verzamelt diverse naar voren gerichte sensoren, een verwarmde radarmodule en camera en wordt vanaf nu een typisch stijlkenmerk van Polestar. Binnenin monitoren twee camera’s met gesloten circuit de bestuurder via toonaangevende eyetrackingtechnologie van Smart Eye, voor het eerst in een Polestar. De camera’s volgen de ogen van de bestuurder, wat kan leiden tot waarschuwingsboodschappen, geluiden of zelfs een noodstop wanneer een afgeleide, slaperige of onaandachtige bestuurder wordt opgemerkt.
Android Automotive OS is het besturingssysteem van de wagen dat samen met Google ontwikkeld werd en gekoppeld is aan een centraal scherm van 14,5 inch. Het is een evolutie van de technologie die gelanceerd werd in de Polestar 2, de eerste wagen van de wereld waarin Google is ingebouwd, en betekent een revolutie qua functionaliteit en design voor het segment van de grote SUV’s. Over-the-air (OTA) updates zijn inbegrepen zodat de software voortdurend verbeterd kan worden en nieuwe features toegevoegd kunnen worden zonder een servicepunt te bezoeken.

De Polestar 3 wordt gelanceerd in een configuratie met twee elektromotoren, waarbij het meeste vermogen naar de achterwielen gaat. De standaardversie ontwikkelt 360 kW vermogen en 840 Nm koppel. Met het optionele Performance Pack bedraagt het totale vermogen 380 kW en het koppel 910 Nm. Instelbare one-pedal driving is inbegrepen, net als een elektrische Torque Vectoring Dual Clutch-functie op de achteras – een evolutie van het systeem dat eerder voor de Polestar 1 ontwikkeld werd. Er is ook een ontkoppelingsfunctie beschikbaar voor de achterste elektromotor, waardoor de wagen alleen op de voorste elektromotor rijdt om onder bepaalde omstandigheden energie te besparen.
Geavanceerde chassiscontrole wordt standaard geleverd door de luchtvering met twee kamers, waardoor de Polestar 3 kan switchen tussen een comfortabele en dynamische ophanging. De wagen kan de hardheid van de actieve dempers elke twee milliseconden (500 Hz) elektronisch aanpassen.
“Ons doel was om de prestaties en precisie te bieden die alle Polestar-wagens definiëren, zonder afbreuk te doen aan het comfort of het dagelijks rijden”, zegt Joakim Rydholm, chief chassis engineer bij Polestar. “Om dit te realiseren, gebruikten we componenten zoals de adaptieve luchtvering zodat we ook in dit type wagen het ‘Polestar-gevoel’ creëren.”

Het optionele Performance Pack scherpt de rijdynamiek nog verder aan en omvat een hoger maximaal vermogen en koppel (380 kW en 910 Nm), een voor performance geoptimaliseerde luchtvering, unieke gesmede lichtmetalen velgen van 22 inch en extra details in de typische Zweedse goudtint.
Extra productie in de fabriek van Volvo Cars in Ridgeville, South Carolina (Verenigde Staten) volgt naar verwachting midden 2024. Vanaf dan zal de levering aan Noord-Amerikaanse en andere markten naar verwachting overschakelen van China naar de Verenigde Staten. De eerste leveringen vanuit deze fabriek worden midden 2024 verwacht.
Bij de lancering is de Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) beschikbaar met een indicatieve lanceringsprijs van € 89.900[1]. Bestellingen beginnen online vanaf 12 oktober 2022 in alle lanceringsmarkten[3]. De volledige specificaties zijn beschikbaar op Polestar.com/polestar-3.

Leapmotor C10 REEV getest: elektrisch rijden zonder stress
Eerste test: Leapmotor C10 REEV Een rit door het Franse platteland eindigend onder de sterrenhemel, gevolgd door een urban vibe in het Brusselse Jubelpark: Leapmotor

Land Rover Defender Edition 53 (2025)
Land Rover Defender Edition 53 (2025) Een stijlvolle terugkeer naar het origineel uit 1953 De nieuwe Land Rover Defender Edition 53 is een stijlvolle en

Peugeot E-3008
Peugeot E-3008 De volledig nieuwe Peugeot E-3008 is een belangrijke speler in het elektrische SUV-segment. Met zijn opvallende design, efficiënte aandrijflijn en vernieuwd interieurconcept mikt

Volvo’s nieuwe bestseller, de XC60
Volvo’s nieuwe bestseller, de XC60 Met meer dan 2,7 miljoen verkochte auto’s heeft de Volvo XC60 de iconische Volvo 240 overtroffen als het bestverkochte Volvo-model ooit. Sinds

Concept AMG GT XX
Mercedes-AMG Concept GT XX Mercedes-AMG heeft de Concept GT XX gepresenteerd, een volledig elektrische vierdeurs supersportwagen die de toekomst van AMG-prestatie markeert . Dit indrukwekkende studiemodel is ontworpen om

Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons
Lancia laat het iconische HF-label knallen met twee nieuwe Ypsilons Op het Balocco-testcircuit in Italië heeft Lancia de sportieve toekomst van het merk ingeluid met