Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Mercedes-AMG A45S 4MATIC+

Er zijn bij ons al verschillende hot hatches de revue gepasseerd, denk maar aan de Volkswagen Golf R of de Cupra Formentor VZ5, maar de Mercedes-AMG A45S 4MATIC+ stond al een tijd op ons verlanglijstje. En als je voor vertrek bij Mercedes op je formulier leest:  “Achter het stuur van een AMG word je een ander mens” , dan weten we dat het goed zit!

Gefacelift

Bij de Mercedes-AMG A45S kreeg de herkenbare snuit vooraan met daarin de scherper getekende iQ lights, de nodige aerodynamisch toevoegingen en achteraan de verfijnde full led achterlichten. Deze zorgen voor een krachtigere AMG expressie.

De A45S bruist van sportiviteit zonder er overdreven opgesmukt uit te zien en vooral zonder instant de Johnny stempel op je voorhoofd gedrukt te krijgen. Ook al zitten de vernieuwingen wat in de details , de Mercedes-AMG A45S blijft een fenomenale hot hatch. Het is niet voor niets dat ze het Mercedes logo fier vervangen door het Affalterbach AMG logo. De grote geventileerde schijven en remklauwen blijven identiek aan de vorige generatie en daar is totaal niets mis mee want wat goed is blijft goed!

Premium interieur

In het interieur zijn er best wel wat aanpassingen gebeurd. Het lijkt misschien uit een vorige generatie en dat klopt ook voor een groot deel. Maar het materiaal dat er gebruikt wordt in de A45S is van een premium niveau.  Oa het stuur, wat we kennen van in de SL63, ligt goed in de hand en is deels voorzien van alcantara en gele stiksels. Verder wat capacitieve knoppen erop maar misschien wel de belangrijkste, de knoppen met schermpjes waar je de rijmodus en uitlaat sound instelt.

De sportieve sportstoelen, deels alcantara en leder zijn zeer leuk om in te vertoeven, ze bieden genoeg comfort en goede instelbaarheid maar vooral een hele goede zijdelingse steun. Het gele lijntje en het AMG logo zetten nog wat extra AMG allure bij.

Het infotainmentschem draait op MBUX, de gekende Mercedes besturingssoftware die het perfect doet en zich makkelijk laat bedienen en meestal net te makkelijk “hey Mercedes” denkt te verstaan. Het wordt bediend via touchscreen of de knoppen op het stuur, opmerkelijk is dat ze vanaf heden de touchpad in de middenconsole weglaten, in plaats daarvan is er een bakje gekomen… beetje zinloos maar goed opgelost.

Achteraan kan je als volwassene perfect plaatsnemen maar verwacht geen overvloed aan plaats. De kofferrruimte biedt je 370l aan opbergruimte.

Het interieur kan ‘s nachts je verfraaien met de in 64 kleuren aanpasbare ledverlichting. Het AMG logo aan passagierskant echter voelt wat goedkoop aan en lijkt gewoon te zijn opgeplakt.

Knaldrang

Sport+ of het ongecontroleerde Racestand kiezen via de bedieningsschakelaar op het stuur, voet op de rem , gas vol indrukken en dan launchcontrol actief! Rem lossen en als een raket uit de startblokken schieten, moeiteloos door de versnellingen knallen, met deze misschien wel indrukwekkendste hot hatch van het moment.

De “grote” krachtbron achter deze fun is de M139 motor, een fenomenale 2.0 liter vier cilindermotor, zelfs de meest krachtige 2.0l die er momenteel verkrijgbaar is. Maar liefst 421pk en een koppel van 500Nm levert dit blok, de AMG Speedshift DCT 8G zorgt voor de naadloze overbrenging. Een aandrijflijn die onwaarschijnlijk snel is en ook uitnodigt om het vermogen te gebruiken, je in 3,9 seconden naar 100 brengt en elektronisch begrend is op 270km/u! De 4Matic+ vierwielaandrijving met AMG Torque control met multikoppeling op de achteras zorgt voor een goede vermogensverdeling en tonnen grip om zelfs op nat wegdek het vermogen perfect aan de grond te zetten.

De uitlaatlijn zorgt voor een mooi diep grommend geluid en afhankelijk van welke drivemodus je geselecteerd hebt kan dit nog versterkt worden. De vier uitlaten met AMG opschrift, in het zwart uitgevoerd tonen heel mooi maar zijn vooral fake en dat is wel spijtig met een sportieveling als deze.

Prijs

De Mercedes-AMG A45S 4MATIC+ is niet meteen de goedkoopste hot hatch op de markt, maar voor een startprijs van 75.020€ haal je wel de snelste van het moment in huis. Het AMG nightpakket II veegt alle chrome accenten van de baan voor een extra 1452€ en voor 2118€ voeg je daar de 19″ gesmeden kruisspaakse AMG-velgen aan toe. Onze testwagen in digitaal wit met zwarte accenten kost je zo 87.053€, een flinke som voor een compacte wagen maar toch wel eentje met pit en kwaliteit.

    PLUS

  • Vermogen

  • Grip

  • Bochtenwerk

  • Afwerking + uitrusting

    MIN

  • Prijs

  • Fake uitlaten