Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

Meer vermogen en rijbereik voor CITROËN ë-C4 EN ë-C4 X

Citroën voert het tempo op en versterkt zijn positie met de komst van een extra aanbod op de ë-C4 en ë-C4 X, met een krachtigere motor en een grotere actieradius, tot 418 km. Met een nieuwe combinatie van motor en batterij op deze twee modellen is Citroën het enige generalistische merk dat twee complementaire elektrische voertuigen in het C-segment aanbiedt.

VERSTERKING VAN HET AANBOD IN SEGMENT C

 Citroën heeft de orderboeken voor de ë-C4 en ë-C4 X geopend met een nieuwe krachtige aandrijflijn die volgens de WLTP-cyclus tot 418 km kan afleggen. Deze toename van de actieradius met bijna 17% ten opzichte van de eerste generatie is gebaseerd op de combinatie van een geavanceerde chemische batterij van 54 kWh en een nieuwe, efficiëntere en krachtigere motor met een vermogen van 115 kW (136 pk). Dit geeft de klant meer veelzijdigheid en gebruiksgemak.

Dit nieuwe aanbod, dat in eerste instantie alleen verkrijgbaar is in de Shine-pack uitvoering, vormt een aanvulling op het huidige elektrische aanbod van de ë-C4 en ë-C4 X, dat een motor van 100 kW (136 pk) combineert met een batterij van 50 kW voor een actieradius tot 360 km. Het gamma geniet dus van een duidelijke actieradiusverhoging en een progressieve toegang tot elektrische mobiliteit.

Deze twee complementaire elektrische aandrijflijnen staan centraal in de elektrificatiestrategie van Citroën, die de overgang naar elektrische voertuigen eenvoudiger wil maken. Ze delen dezelfde filosofie van een weloverwogen keuze van het batterijformaat en een snellaadcapaciteit van 100 kW, waardoor ze competitief geprijsd zijn en tegelijk een grote veelzijdigheid bieden.

Met dit nieuwe elektrische aanbod versterkt Citroën de aantrekkingskracht van zijn gamma in het segment van de berlines uit het C-segment en positioneert het zich duidelijk als een belangrijke speler op de markt. Deze ontwikkeling gaat gepaard met de openstelling van benzine- en dieselmotoren om meer betaalbare versies aan te kunnen bieden, op vraag van wagenparkbeheerders die door de C4 X worden aangetrokken en een grote veelzijdigheid in het gebruik van hun voertuigen verwachten.

De C4 en C4 X bieden elk een sterke persoonlijkheid, een ongeëvenaarde ervaring aan boord en een reeks efficiënte elektro- en verbrandingsmotoren en vormen zo een zeer concurrerend aanbod op de markt. Die aantrekkingskracht blijkt uit het aantal bestellingen en inschrijvingen. In Europa staat de ë-C4 op de 5e plaats in het segment van de compacte elektrische sedans en de C4 met benzinemoter bezet de 3e plaats in zijn categorie.

EEN NIEUWE ELEKTRISCHE MOTORISATIEMET DE NADRUK OP EFFICIENTIE

Ë -C4 en ë-C4 X bieden een nieuwe elektrische motor met een grotere actieradius, waardoor de symbolische waarde van 400 km (in de gecombineerde WLTP-cyclus) kan worden overschreden. De motor en de batterij van deze nieuwe elektrische aandrijflijn zijn efficiënter ontworpen en genieten van belangrijke technologische ontwikkelingen.

De motor: een hybride synchrone elektromotor (HSM) van 115 kW of 156 pk, die de synchrone elektromotor met permanente magneet heeft vervangen. Hij biedt een extra 15 kW (20 pk), met behoud van een hoog rendement. De motor kan een koppel van 260 Nm produceren die onmiddellijk beschikbaar is, voor een optimaal reactievermogen en rijcomfort.

De batterij: een nieuwe batterij van 54 kWh, 4 kWh meer dan het huidige elektrische aanbod. Hij is compact en geniet standaard van thermische regulering door vloeistofcirculatie en een warmtepomp, die snelladen bevorderen, en heeft een andere chemie verdeeld over 102 cellen en 17 modules. In plaats van voor 60% uit nikkel, 20% mangaan en 20% kobalt te bestaan, heeft deze hoogspanningsLithium-Ion batterij een hogere nikkelverhouding (80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt), wat de energiedichtheid verbetert en zorgt voor een betere autonomie en een langere levensduur.

Al deze factoren komen de actieradius ten goede, die in vergelijking met het bestaande elektrische aanbod met 17% toeneemt tot 418 km (volgens de gecombineerde WLTP-cyclus), en de energie-efficiëntie, die het gemiddelde energieverbruik terugbrengt tot 14,9 kW/u. Naast de grotere actieradius zijn er aanzienlijke voordelen in het reële gebruik, dat rond +30 km blijft in stadsverkeer, zelfs bij temperaturen rond 0°C.

De efficiëntie van de elektrische motor, de batterij en het vermogen om energie terug te winnen dragen allemaal bij tot een grotere actieradius. Maar deze efficiëntie wordt ook bereikt door het ontwerp van de C4 en C4 X :

  • Een beperkte batterijomvang betekent minder gewicht, met als resultaat een lager verbruik.
  • Geoptimaliseerde laadtijden dankzij de DC laadcapaciteit op een 100kW snellader.
  • Standaardfuncties zoals de warmtepomp, die een vochtigheidssensor gebruikt om de energie-efficiëntie van verwarming en koeling te maximaliseren.
  • De 18-inch “A+” banden verminderen de rolweerstand en minimaliseren het energieverlies door wrijving.
  • Het silhouet van de C4 X, dat naadloos overgaat in de achterklep, heeft een strakke, dynamische daklijn in profiel die de aerodynamica optimaliseert.

Ondanks de grotere accucapaciteit zijn de oplaadtijden niet langer, zodat het gebruikscomfort gewaarborgd blijft. Deze nieuwe elektrische motorisatie op de ë-C4 en ë-C4 X biedt ook standaard de driefasige 11 kW lader. Bovendien zijn de ë-C4 en ë-C4 X compatibel met snelladen: vanaf een openbare terminal van 100 kW is het mogelijk om in minder dan 30 minuten van 20% naar 80% laadcapaciteit te gaan.

BETAALBARE, GEMAKKELIJKE EN VEILIGE ELEKTRISCHE MOBILITEIT

Het huidige elektrische aanbod van de ë-C4 en de ë-C4 X speelt in op het dagelijks gebruik en biedt een toegankelijke en relevante mobiliteitsoplossing voor alle soorten verplaatsingen.

Het is nu gebaseerd op 2 elektrische uitvoeringen die geïntegreerd zijn in de upgrade van het gamma:

  • Op het niveau van de Feel en Shine pack: een 100 kW (136 pk) motor gecombineerd met een 50 kWh batterij met een bereik tot 360 km. Het is een uitstekend compromis voor een beperkt budget en de mogelijkheid om alle ritten zonder zorgen af te leggen.
  • Op het niveau van de Shine Pack, zorgen een nieuwe, krachtigere en efficiëntere 115 kW (156 pk) motor en een 54 kWh batterij met nieuwe chemie ervoor dat dit elektrische aanbod nog meer rijplezier, actieradius en veelzijdigheid biedt.

Met dit elektrische aanbod maakt het comfortconcept van Citroën zijn beloften waar:

  • Een rustgevende rit, zonder trillingen, motorgeluid of rook, versterkt door het kenmerkende Advanced Comfort boordcomfort van Citroën, inclusief een innovatief veersysteem en zachte stoelen,
  • Soepel en aangenaam rijden zonder schakelen,
  • Energiek en responsief rijden dankzij een direct beschikbare koppel van 260 Nm,
  • Elektrisch rijden zonder CO2-uitstoot en zonder stankoverlast voor vrij en onbeperkt rijden in alle gebieden met verkeersbeperkingen.

En voor extra gemoedsrust genieten klanten nog steeds van op afstand programmeerbare diensten via de MyCitroën-smartphoneapplicatie, om hen het leven nog makkelijker te maken.

Afhankelijk van de uitvoering bieden de nieuwe Citroën ë-C4 en ë-C4 X een actieradius van 410 tot 418 km (volgens de WLTP-cyclus).

Nieuwe Opel Frontera

Nieuwe Opel Frontera Opel luidt het begin in van een nieuw hoofdstuk in de lange en succesvolle geschiedenis van het bedrijf: vandaag onthulde de autofabrikant

Lees verder »

Mercedes-Benz GLB220d 4matic

Mercedes-Benz GLB220d 4matic De vernieuwde voorbumper wijst op zijn offroad-genen, de SUV-grille met geïntegreerde ster benadrukt dit. De atletische schouderpartij met perfect gemodelleerde flanken zorgt

Lees verder »

De Nieuwe Renault Captur

De Nieuwe Renault Captur De lijn van Nieuwe Captur wordt nog gesublimeerd door de nieuwe kleur Gris Rafale en de Esprit Alpine-uitvoering en oogt atletischer

Lees verder »