Eerste test: Opel Astra E

We testten de eerste full electric Opel in de straten van Berlijn en wat voor één! Opel heeft enkele mooie stopplaatsen van Berlijn in de navigatie geplaatst, zo kunnen we zelf eens aanvoelen hoe deze Astra Electric rijdt.
Eerste indrukken, aan de buitenkant is er niets gewijzigd, maar aan een geslaagd concept moet je niets wijzigen. De Astra Electric blijft zijn gedurfde look behouden door zijn Vizor-grill en strakke lijnen. De Astra is gebouwd op het Stellantis-platform, maar heeft toch de afstelling van een Duitse wagen, autobahn proof.
Het vermogen wordt geleverd door een 54kWh lithium-ion accu naar een 115kW/156pk sterke elektromotor. Met een koppel van 270Nm doet deze Astra Electric een spurt van 0 naar 100km/h in 9,2 seconden en heeft hij een topsnelheid van 170km/u. Door het lage gewicht van deze Astra Electric, slechts 1679kg, heeft deze een actieradius van 418 kilometer en een verbruik van 14,8kWh/100km (WLTP). Op het einde van onze testrit in Berlijn, stadsverkeer en autobahn, zaten we aan een verbruik van slechts 12,1kWh/100km. Dit is een zeer goed resultaat als je weet dat ook de airco opstond omdat het 30 graden was die dag.

Trouwens de warmtepomp is standaard voorzien op deze Astra Electric alsook stoel- en stuurverwarming en het Pure Panel Pro dat volledig verglaasd is. Het Pure Panel Pro bestaat uit twee 10-inch schermen dat toegang biedt aan een intuïtief en gebruiksvriendelijk multimedia infotainmentsysteem.
In de wagen zit je nog steeds in de zeer comfortabele AGR-gecertificeerde ergonomische Sport Active-stoel. Dankzij de talrijke geluid reducerende maatregelen is het comfortniveau bijzonder hoog in deze wagen. Voor de veiligheid kan je optioneel de Intelli-Drive 2.0 systeem, wat voor het eerst beschikbaar is bij Opel, verkrijgen. Het integreert talrijke elektronische assistenten en combineert ze met halfautomatisch wisselen van rijstrook en intelligente snelheidsaanpassing.
Optioneel kan je de Pixel Intelli-Lux LED-verlichting nemen, dit verhoogd niet alleen het comfort voor jou maar ook voor je tegenligger.

De Astra Electric kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen tot 80% bij een snel laadstation van 100kW DC. Standaard wordt Astra geleverd met een driefasige 11kW boordlader die je makkelijk kwijt kan in de koffer van 352liter, met de achterbank neergeklapt wordt dit zelfs 1268liter.
Vind je dit nog niet groot genoeg dan moet je niet lang wachten want dit jaar stelt Opel ook nog de Astra Sports Tourer Electric voor, de eerste volledig elektrische stationwagon!
PLUS
Verbruik (heel aangenaam verast!)
Design (binnen en buiten)
Uitrusting (prijs is nog niet gekend)
MIN
- Gaspedaal respons

Lotus eert Jim Clark met Emira Clark Edition
Lotus eert legendarische coureur Jim Clark met exclusieve Emira Clark Edition Lotus eert een van de grootste coureurs aller tijden met de introductie van de Emira

Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco
Jaguar TYPE 00 steelt de show in Monaco De Jaguar Type 00 maakt dit weekend zijn debuut in Monaco op een speciaal vervaardigd drijvend terras,

Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA
Mediadrive: speciale serie Alfa Romeo INTENSA Het kasteel van Kapellen, deze idyllische locatie doet dienst als startplaats voor de eerste kennismaking met de nieuwe speciale

Steer-by-wire bij Mercedes-Benz
Steer-by-wire wordt werkelijkheid bij Mercedes-Benz Een stuurwiel is veel meer dan alleen een auto-onderdeel – het verbindt de bestuurder met de weg via de banden.

A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback”
A390: laatste rijtests voor Alpine “Sport Fastback” Het lastenboek voor de A390 liet geen twijfel bestaan over de technische doelstellingen van Alpine: de toekomstige A390,

Nieuwe C5 AIRCROSS
Nieuwe C5 AIRCROSS Met de lancering van de nieuwe C5 Aircross heeft Citroën in minder dan twee jaar tijd zijn gamma volledig vernieuwd. Als nieuw