Voor al jouw informatie over de automotive wereld
Infomotive.be
Voor al jouw informatie over de automotive wereld

De laatste W16 Bugatti Chiron, wees er snel bij!

Op 1 februari wordt de Bugatti Chiron Profilée¹, een auto-solitaire, in Parijs geveild door RM Sotheby’s. Nu de productie van alle Bugatti-modellen – de onlangs gelanceerde W16 Mistral², de Bolide³ en alle Chiron⁴-modellen – is uitverkocht, biedt deze veiling de laatste kans om een van de weinige wereldwijde beheerders te worden die kunnen genieten van een Bugatti hypersportwagen en zijn iconische W16 motor rechtstreeks uit het Atelier in Molsheim.

De Chiron Profilée, die is ontstaan als direct antwoord op de vraag van de klant naar iets radicalers dan de Chiron Sport⁵ maar minder extreem dan de Chiron Pur Sport⁶, zonder in te boeten aan prestaties en comfort, is in elk opzicht een unieke auto. Omdat de productie van de Chiron tijdens de ontwikkeling van de Profilée volledig was uitverkocht, kon het niet als een volledig productiemodel worden geïntroduceerd. Maar in plaats van deze pre-serie auto te verstoppen, heeft Bugatti besloten om dit ene exemplaar op de weg te brengen.

De auto is onlangs aangekomen in de beroemde Carrousel du Louvre in Parijs, waar hij zal worden geveild door RM Sotheby’s – Lot 177/200. Het bieden begint op 1 februari om 16.00 uur CET en wanneer de hamer van de veilingmeester neerkomt op dit bijzondere kavel, markeert dat een belangrijk moment in de tijd. De nieuwe eigenaar van de Profilée zal niet alleen een uniek stuk Bugatti-geschiedenis vastleggen, maar ook de allerlaatste nieuwe Bugatti met een W16-motor die rechtstreeks te koop is bij het Atelier in Molsheim.

De Profilée is absoluut uniek. Er bestaat er maar één, en er zal nooit een andere zijn. Het beschikt over een rijk, met de hand vervaardigd interieur met geweven leer, evenals op maat gemaakte aerodynamische ontwikkelingen – waaronder de enige grote vaste staart in de moderne geschiedenis van Bugatti – en wielen die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld. Passend bij de status van de Profilée als auto-solitaire, creëerden de ontwerpers van Bugatti exclusief voor deze auto een zeer specifieke lakkleur: Argent Atlantique. Als aanvulling op deze voortreffelijke afwerking werd een Bleu Royal Carbon-tint aangebracht op de zichtbare koolstofvezel van het onderste gedeelte van de auto als eerbetoon aan Bugatti’s kenmerkende duo-tone patroon. Andere details die alleen op de Profilée te vinden zijn, zijn onder meer een op maat gemaakt wielontwerp, geïnspireerd op de beroemde hoefijzervormige grille van Bugatti.

De 380 km/u-machine, aangedreven door Bugatti’s onvergelijkbare 8,0-liter quad-turbo W16, beschikt over dezelfde woeste acceleratie als de Pur Sport, die vanuit stilstand in slechts 2,3 seconden naar de 100 km/u kan accelereren. Door het nieuwe aerodynamische ontwerp ligt zijn topsnelheid 30 km/u hoger dan die van de Pur Sport.

Christophe Piochon, President van Bugatti Automobiles, zei: “Door de ongekende vraag naar de Chiron-modellen konden we, ondanks alle ontwikkelingen en tests die we al hadden gedaan, de Profilée niet in productie nemen. Maar hoe konden we zo’n prachtig ontworpen en geconstrueerde auto niet afmaken? Door hem te koop aan te bieden op een veiling via RM Sotheby’s, krijgen onze klanten, maar ook Bugatti-liefhebbers over de hele wereld, een eerlijke kans om deze echt historische auto te verwerven en ervan te genieten.”

Een Bugatti als geen ander, de Profilée heeft de aandacht getrokken van verzamelaars en liefhebbers over de hele wereld. Degenen die geïnteresseerd zijn in het veiligstellen van dit echte unieke lid van de Chiron-familie, kunnen http://rmsothebys.is/PA23Bugatti bezoeken voor meer informatie.

Eerste test: Mazda CX-80

Eerste test: Mazda CX-80 Augsburg, de oudste stad van Duitsland, was de place to be voor de eerste kennismaking met Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80.

Lees verder »